نگاهی به زندگی اسلایسی این روزهای انسان ها/ بقلم هادی شفیعی


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

عجین شدن فضای مجازی با زندگی امروز مردم پیامدهای زیادی را در بر دارد که یکی از این اپیدمی های خطرناک، زندگی اسلایسی یا همان زندگی سرآبی است لذا ماهیت این سیب از درون کرم خورده باید برای مردم آشکار شود

زندگی نمایشی، همانطور که از نامش پیداست دنبال به رخ کشیدن زیبایی های نمایشی و نمادین است تا شو و نمایشی از خوشبختی خود را برای دیگران اکران کند.

اسلایس یا نمایش، آن بخش از زندگی است که دست چین می‌کنیم و به واسطه شبکه‌های مجازی به دیگران نمایش می دهیم؛ حال آنکه بسیاری اطلاع ندارند ریشه این مساله صادرات زندگی سرد غربی به کشور گرم اسلامی ایران است و اهدافی پشت پرده این مدل زندگی غربی است.

خوشبختی زندگی مردم، در دل زندگی و واقعیت های آن است لذا به رخ کشیدن خوشبختی؛ عین بدبختی انسان هاست چرا که ادم های که معنای خوشبختی را لمس نمی کنند اقدام به تظاهر خوشبختی کرده و دنبال به نمایش گذاشتن این مساله برای دیگران هستند.

زندگی اسلایسی می‌تواند آفت آرامش مان باشد اگر باور نکنیم که بسیاری از عکس‌هایی که می‌بینیم و حرف‌هایی که می‌شنویم تنها بُرش‌هایی گزینش شده‌اند برای به رخ گذاشتن خوشبختی آدم های بدبخت.

زندگی اسلایسی اپیدمی خطرناکی است که در حال سرایت به همه جامعه بویژه جوانان جامعه است حال آنکه هر فردی همانطور که یک اثر انگشت دارد دارای یک شخصیت، سیما و طرز تفکر است که نشات گرفته از خانواده و موقعیت جغرافیایی محل زندگی است لذا قرار نیست خوشبختی به یک مدل خاص برای همه ایجاد شود و این مساله مصداق بارز نفی خوشبختی است.

زندگی اسلایسی پیامد تاخر فرهنگی است چرا که ورود شبکه های اجتماعی به ایران با نوعی تاخر فرهنگی همراه بود و این مساله به معنای فاصله میان ابزار فرهنگی و شیوه مناسب استفاده از آن است که سبب گستردگی آسیب های این تکنولوژی بدون زیرساخت شده است.

جایی که لودگیِ بیشتر، لایک و کامنت بیشتری می گیرد هشدار و زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی کشور است چرا که سونامی آسیب های اجتماعی در حال فرا گرفتن همه جامعه است و خانواده های ایرانی از درون نابود می کند.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جدا از رهاوردهای مثبت، در چند سال اخیر خطوط قرمز اخلاقی، اعتقادی و عرفی را در فرهنگ ایرانی جابه جا کرده و برخی رفتارهای ناپسند را به سوی عادی سازی سوق داده است لذا این مساله باید آسیب شناشی و برای مردم تصریح و تشریح شود تا بصیریت مردم زره ای پولادین در مقابل تیرهای دشمن باشد.

کارشناس ارشد علوم اجتماعی