. سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کد خبر: 34027 تاریخ انتشار : شنبه 17 آذر 1397 | 18:31 ب.ظ

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان خبر داد:

جنوب کرمان به کارگاه اجرایی عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تبدیل شده است

به گزارش کنارصندل،  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: هفت شهرستان جنوبی این استان با حمایت های دولت تدبیر و امید به کارگاه اجرایی عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تبدیل شده است.   محمد حسن کردستانی گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان با عنوان اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی […]

به گزارش کنارصندل،  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: هفت شهرستان جنوبی این استان با حمایت های دولت تدبیر و امید به کارگاه اجرایی عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تبدیل شده است.

 

محمد حسن کردستانی گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان با عنوان اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته که از این میزان۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به اداره کل منابع طبیعی جنوب استان کرمان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این اعتبار امسال در ۲۲ حوزه هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در ۵۶ کارگاه و سطحی افزون بر ۵۵ هزار هکتار در راستای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری به کار گرفته شده است.

وی تصریح کرد: متوسط پیشرفت فیزیکی این طرح ها در هفت شهرستان جنوب استان کرمان افزون بر ۷۲ درصد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: این اداره کل در سطح کشور به عنوان نخستین اداره کلی است که بیشترین جذب اعتبار و پیشرفت فیزیکی بالا را دارد.

وی به فواید اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اشاره کرد و گفت: کاهش فرسایش خاک، کنترل رسوب، کنترل و مهار سیلاب، کمک به تغذیه آبخوان ها، بهبود پوشش گیاهی و استحصال روان آب های سطحی با هزینه کم از جمله فواید این طرح است.

وی افزود: عملیات آبخیزداری یعنی اعمال روش های مدیریتی و تکنیک های مکانیکی و بیولوژیکی برای حفظ، احیا و بهره ‌برداری بهینه از منابع طبیعی تجدید شونده موجود در حوزه های آبخیز که منجر به جلوگیری از فرسایش خاک، حمل و رسوب کنترل روان آب های سطحی سیلاب ها و تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی و حفظ و احیای پوشش گیاهی خواهد شد.

کردستانی ادامه داد: حفاظت از منابع آب و استفاده بهینه از این منابع به عنوان خاستگاه و بستر اصلی تولید در راستای رهنمون شدن به سوی توسعه پایدار از اهداف اصلی آبخیزداری است.

وی با بیان اینکه در جنوب استان کرمان ۷۶۴ طرح آبخیزداری شامل سنگ ملاتی، خاکی، پخش سیلاب و گابیونی اجرا شده است، اظهار داشت: در بارندگی های اخیر افزون بر ۱۰ میلیون متر مکعب آب در این طرح های منطقه ذخیره شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تصریح کرد: بیشترین بارندگی و ذخیره آب در جیرفت ثبت شده است.

وی به ظرفیت های معین های اقتصادی منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: در این زمینه فعالیت های بسیار خوبی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان انجام شده است.

وی افزود: امضای تفاهمنامه با فرمانداری رودبارجنوب در زمینه احداث ۲ هزار هکتار جنگل در سه راهی پل بهادر آباد به طرف این شهرستان از جمله اقدامات در راستای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است.

وی ادامه داد: این اداره کل مکلف شده در مدت پنج سال، هر سال ۴۰۰ هکتار از جنگل های دست کاشت مورد تعهد تفاهمنامه را عملیاتی کند.

کردستانی همچنین به امضای تفاهم نامه با استانداری کرمان اشاره و تصریح کرد: در این تفاهم نامه مقرر شده به هر میزان که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سازمان جنگل ها در اختیار اداره کل منابع طبیعی جنوب استان کرمان تخصیص پیدا کند، استانداری هم همین میزان اعتبار تامین کند.

وی بر تعامل بیشتر همه دستگاه ها برای فرهنگ سازی صحیح مصرف آب تاکید کرد و گفت: همه دستگاه ها در راستای فرهنگ سازی افزایش بهره وری مصرف آب، حفظ بهینه منابع آب و خاک و جنگل ها و مراتع تلاش کنند تا فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تبدیل منابع طبیعی به فرهنگ عمومی محقق شود.

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان گفت: مردم این منطقه هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی و قاچاق گیاهان دارویی را از طریق شماره ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع فرماندهی یگان حفاظت گزارش کنند تا بلافاصله با متخلفان برخورد شود.

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =