. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 34081 تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 آذر 1397 | 19:48 ب.ظ

دومین همایش ملی خاک جنوب کرمان در جیرفت برگزار شد

به گزارش کنارصندل، دومین همایش ملی خاک جنوب کرمان در محل دانشگاه جیرفت برگزار شد   رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: کشاورزان در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول خود از مشاوره کارشناسان کشاورزی استفاده کنند چرا که نظرات کارشناسی سبب بهره وری بیشتر و تخریب کمتری به خاک و کاهش مصرف […]

به گزارش کنارصندل، دومین همایش ملی خاک جنوب کرمان در محل دانشگاه جیرفت برگزار شد

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: کشاورزان در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول خود از مشاوره کارشناسان کشاورزی استفاده کنند چرا که نظرات کارشناسی سبب بهره وری بیشتر و تخریب کمتری به خاک و کاهش مصرف آب می شود.

 

سعید برخوری با بیان اینکه ۲۶۶ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی جنوب کرمان است، اظهار داشت: از این میزان ۱۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زراعی وجود دارد که کشت می شوند.

 

برخوری ادامه داد: کشاورزان باید قدر نعمت خاک را بدانند و در راستای حفظ کیفیت خاک تلاش کرده و از خاک ورزی غیر اصولی پرهیز کنند.

 

وی بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام گرفته درباره میزان شدت خاک ‌ورزی و فعالیت‌های میکروبی، مشخص شده، میکروب و بهبودی خاک می‌تواند با مدیریت خاک‌ورزی بیشتر شود اما میزان این نتیجه از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر متفاوت است.

 

به گفته برخوری کشاورزان باید به سمت سیستم‌های حفاظتی و با حداقل خاک‌ورزی(شخم) پیش روند و هرچقدر عملکرد خاک بهبود یابد، می‌تواند عاملی باشد تا محصولات بهتر رشد کنند و این می‌تواند یکی از راه‌های رسیدن به کشاورزی پایدار به‌شمار رود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: یکی از چالش های امروز دنیا، مساله خاک است و اهمیت این مساله بر هیچکس پوشیده نیست.

 

وی با بیان اینکه شعار سازمان ملل بر آب و خاک و امنیت غذایی تاکید دارد، بیان کرد: خاک سالم بستر گیاه سالم و گیاه سالم بستر دام سالم و دام سالم بستر انسان سالم است از این رو باید در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشیم.

 

برخوری بیان کرد: توجه به کشت های جایگزین و کم آب، توجه به کشاورزی بیولوژیک و اکولوژیک از مهمترین راه های توسعه بخش کشاورزی منطقه است.

 

 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه برای نخستین بار طرح همیار خاک در جنوب کرمان کلید خورد، گفت: یکهزار کارت همیار خاک در مدارس هفت شهرستان این منطقه اهدا شد.

وحدت برخورداری با بیان اینکه ۱۲تا ۱۸ آذرماه هفته جهانی خاک است افزود: در این هفته برنامه های متنوعی اجرا می شود تا مردم اهمیت خاک را بدانند از این رو طرح همیار خاک برای نخستین بار در منطقه جنوب کرمان کلید خورد.

وی ادامه داد: طرح همیار خاک با هدف توجه به مساله خاک و تاثیر این نعمت الهی در زندگی مردم برای نسل جوان و خانواده ها برگزار می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به برنامه های هفته خاک اشاره کرد و گفت: برگزاری شورای اداری با عنوان شورای خاک در هفت شهرستان جنوب کرمان، اجرای طرح همیار خاک در هفت مدرسه منطقه جنوب کرمان، توزیع سه هزار بروشور، برگزاری مسابقه انشا نویسی با موضوع خاک، برگزاری مسابقات تنیس روی میز، همایش روز خاک، سخنرانی کارشناسان خاک در مدارس و شرکت در نماز جمعه از برنامه های این هفته است.

برخورداری تصریح کرد: حیات جنگل، مرتع، زراعت و باغبانی همگی منوط به خاک است و زندگی بر روی خاک بنا شده است از این رو باید قدر آنچه را که داریم، بدانیم و در جهت حفظ این منبع تلاش کنیم.

وی به نقش مدیریت پایدار خاک در امنیت غذایی، هوای سالم و تمیز، تأمین آب سالم و کافی، بهداشت و سلامت جسمی و روانی جامعه اشاره و اظهار کرد: حفاظت و مدیریت پایدار خاک یک ضرورت برای حل بحران آب و ریزگرد است.

برخورداری با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد شغل مردم منطقه جنوب کرمان کشاورزی است، اظهار داشت: سطح زیر کشت منطقه جنوب کرمان بیش از ۲۶۶ هزار هکتار است لذا کشاورزان و باغداران باید از این موهبت الهی درست استفاده کنند.

وی ادامه داد: از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی خاک، شخم های غیراصولی، استفاده از سموم و کودهای شیمایی و سوزندان زمین کشاورزی برای کشت بعدی از موار د تخریب خاک است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: فرسایش خاک نه تنها در عصر حاضر بلکه در طی قرون یکی از خطرات جدی و تهدید کننده رفاه و آبادی هر جامعه بوده است.

وی عنوان کرد: پیشرفت و دوام کشاورزی مستلزم به کار بردن روش های مناسب و موثر برای جلوگیری یا کم کردن میزان شسته شدن و هدر رفتن خاک است.

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =