. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 34743 تاریخ انتشار : سه شنبه 2 بهمن 1397 | 13:45 ب.ظ

دادستان کرمان:

مسئولان استان باید در مقابل مطالبه گری اصحاب رسانه انتقاد پذیر باشند

به گزارش کنارصندل، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با تاکید بر اینکه مسئولان استان باید در مقابل مطالبه گری اصحاب رسانه انتقاد پذیر باشند،گفت: مطالبه گری از سوی رسانه ها کم است.چرا نباید مطبوعات از دادستان به عنوان مدعی العموم انتقاد کنند   “دادخدا سالاری” صبح امروز دوم بهمن ماه به همراه آقای […]

به گزارش کنارصندل، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با تاکید بر اینکه مسئولان استان باید در مقابل مطالبه گری اصحاب رسانه انتقاد پذیر باشند،گفت: مطالبه گری از سوی رسانه ها کم است.چرا نباید مطبوعات از دادستان به عنوان مدعی العموم انتقاد کنند

 

“دادخدا سالاری” صبح امروز دوم بهمن ماه به همراه آقای فرامزپور، دادستان نظامی کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن شهید قدوسی مجتمع قضائی ۲۲بهمن کرمان با موضوع حفظ حقوق شهروندی برگزار گردید، اظهار داشت: به برکت نظام اسلامی، آزادی بیان وجود دارد اما مصلحت ها به سمت خودسانسوری رفته است در حالی که بخشی از حقوق شهروندی گردش آزاد اطلاعات است.

 

این مقام ارشد قضائی در استان کرمان با اشاره به اینکه امنیت اصحاب رسانه مورد تاکید است و باید زمینه انتقاد صحیح و سازنده در جامعه فراهم گردد، اعلام کرد: دادستان کرمان از مطبوعات مطالبه گر در جهت حل مشکلات مردم و جامعه حمایت خواهد کرد.

 

وی در تشریح ویژه گی های یک نقد سازنده گفت: انتقادات باید در چارچوب قانون و منصفانه باشند و نقدها نباید خدای ناکرده همراه با تخریب ،توهین، افتراء و تشویش اذهان عمومی باشد

 

سالاری عنوان کرد: اگر عدل باشد مطبوعات باید به وظیفه خود و مطالبه گری بپردازند و اگر راه اشتباه است، بیان شود تا اصلاح گردد و باید به سمتی برویم که رسانه ها مطالبه گری را پررنگ کنند.

 

سالاری با اشاره به اینکه باید قلم را در جهتی حرکت بدهیم که مورد رضای خداوند باشد، تصریح کرد: اینکه بعضا گفته می شود در صورت نقد برخورد صورت می گیرد، همین جا اعلام می کنم از ما انتقاد شروع شود و مطالبه گری و نقد به این سمت بیاید.

 

وی با تاکید بر اینکه باید این مسئله را مورد توجه قرار داد که تخریب جدا از نقد است، اظهار کرد: آزادی بیان نیز در قانون دیده شده و اراده حاکمیت بر این است که آزادی بیان و گردش صحیح اطلاعات صورت بگیرد اما متاسفانه خلط مبحث پیش آمده و بعضی شیطنت ها توسط افرادی که معاند هستند، در قالب تشویش اذهان عمومی در مجرای نقد مطرح می شود.

 

حق مسلم یک شهروند است که از یک کالایی با کیفیت و قیمت عادلانه استفاده کند

سالاری درباره حقوق مردم عادی در شرایط امروز و وضعیت اقتصادی بازار بیان کرد: حق مسلم یک شهروند است که از یک کالایی با کیفیت و قیمت عادلانه استفاده کند و باید رسانه ها در این زمینه مطالبه گر باشند که مثلا در بحث گرانفروشی دستگاه های متولی چرا خوب عمل نکرده اند و دغدغه ما این است.

 

آیان نهادهای فرهنگی در بحث حجاب متناسب با نیروی انتظامی ودستگاه قضایی حرکت کرده اند؟

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اقدامات سیستم قضائی در برخورد با بدحجابی در جامعه ،اظهار کرد:در این زمینه برخورد صورت می گیرد و دستگاه قضائی ورود کرده است اما بخشی به این برمی گردد که نهادهای فرهنگی ما کارکرد لازم را ندارند و سئوال این است آیان این نهادها متناسب با نیروی انتظامی ودستگاه قضایی حرکت کرده اند؟

وی درباره تاثیر فعالیت های فرهنگی در بحث حجاب افزود: شاید از ابزار مناسب استفاده نکرده ایم در حالی که باید ابزار نو و متناسب با سن و سلیقه مخاطب باشد و مشکل ما را باید نهادهای فرهنگی حل کنند هرچند حدود و شعائر اسلامی تعطیل بردار نیست و در این زمینه کار می شود.

 

آیا سخت ترین نوع مجازات ها مشکل مواد مخدر را حل کرده است؟

دادستان کرمان افزود:در مقوله مواد مخدر تمام ارکان حاکمیت با حدت و شدت در زمینه مبارزه با مواد مخدر ورود کرده اند و شاهد سنگین ترین نوع مجازات ها در این رابطه بوده ایم اما سوال اساسی اینجاست آیا مشکل مواد مخدر حل شده است؟

سالاری ادامه داد:متاسفانه نرخ دسترسی به مواد مخدر در برخی مناطق کشور به کمتر از ۱۰دقیقه رسیده است،گفت: قریب به ۷۰درصد زندان های استان کرمان پر شده است از زندانیان مرتبط با مواد مخدر!

 

قانونگذار در راستای حفظ حقوق شهروندی بیش از ۴۰ حق برای متهمان در نظرگرفته است

سالاری در ادامه با اشاره به حقوق شهروندی گفت: در قانون آیین دادرسی کیفری جدید قانونگذار بیش از ۴۰ حق برای متهمی که تحت تعقیب قرار می گیرد و بزهکار است، در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: کارگروهی در زمینه حفظ حقوق شهروندی در دادگستری استان تشکیل شده ومرکب از سازمان بازرسی، سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاونان دادگستری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها و قضات منصوب که بازرسی دوره ای از زندان و بازداشتگاه های استان انجام می دهند، با ریاست رییس کل دادگستری تشکیل شده است.

دادستان مرکز استان کرمان اظهار کرد: در اینجا گزارشات بازرسان و بعضا گزارات مردمی بررسی و مورد مطالعه واقع می شود و هر هفته از پلیس های تخصصی و کلانتری ها،بازداشتگاهها و زندان بازدید می شود که آیا حقوق شهروندی رعایت می شود؟

وی افزود: قبل از این یکسری کلاس ها را برای ضابطین برگزار کردیم که باید بر این مسوولیت نظارت کنیم تا از قدرتی که قانون به آنها داده، سوءاستفاده نکنند.

سالاری تصریح کرد: حقوق شهروندی یعنی هر فردی از یکسری حق و حقوق قانونی برخوردار است و نباید این حق از سوی هیچ کس تضییع شود و هر کس به این حق قانونی و مسلم تعرض کرد، قانونگذار به عنوان مجرم با آن برخورد خواهد کرد.

این مقام قضایی بیان کرد: اگر قاضی حق قانونی متهم را به وی یادآوری نکند، از تخلفات قاضی محسوب می شود و به عنوان مثال حق داشتن وکیل، حق داشتن ارتباط با خانواه و … از جمله حقوق متهم است.

 

حقوق شهروندیِ اسلام فراتر از حقوق مدنظر غربی‌هاست

وی در ادامه گفت: آنچه که در زمینه حقوق شهروندی در اسلام وجود دارد خیلی فراتر از آن چیزی است که غربی ها از آن دم می زنند و به عنوان مثال در عهدنامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر در ۱۴۰۰ سال قبل حق و حقوق برای همه افراد قائل شده و بهترین نحوه رعایت حقوق شهروندی در اسلام و آموزه های دینی ما، قرآن و نهج البلاغه وجود دارد.

سالاری عنوان کرد: از برکت نظام اسلامی این است که افراد دارای حق قانونی و مشروع و مورد حمایت حاکمیت است، شده اند و جدا از حقوق شهروندی متهمان، به طریق اولی برای افراد عادی جامعه هزارن حق متصور است.

سالاری در بخش دیگری از سخنانش درباره عدم رعایت حقوق شهروندی در فضای مجازی بیان کرد: معاونت نظارت و رصد فضای مجازی در دادسرا تشکیل شده و در مواردی که حقوق عمومی جامعه مخدوش و یا اقداماتی علیه امنیت کشور صورت می گیرد، مدعی العموم بدون طرح شکایت از جانب کسی، ورود می کند.

وی ادامه داد: جرائم فضای عمومی جنبه عمومی دارد و حقوق عامه مردم مخدوش می شود، دادسرا ورود پیرا می کند و مواردی که مربوط به اشخاص است و در صورت که شاکی وارد شود، حتما اقدام خواهیم کرد.

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =