. جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 35025 تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 بهمن 1397 | 22:50 ب.ظ

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

آسپرین میتواند از سکته قلبی، مغزی، سرطان و مرگ جلوگیری کند

به گزارش کنارصندل، دکتر امین سعیدی با اشاره به اینکه افرادی که سابقه سکته قلبی و مغزی دارند، آسپرین می تواند از حملات مجدد جلوگیری کند، اظهار داشت: آسپرین حتی در افرادی که سابقه مشکلات قلبی و عروقی ندارند، می‌تواند از سکته قلبی و مرگ جلوگیری کند و همچنین مصرف طولانی آسپرین می‌تواند از ابتلا […]

به گزارش کنارصندل، دکتر امین سعیدی با اشاره به اینکه افرادی که سابقه سکته قلبی و مغزی دارند، آسپرین می تواند از حملات مجدد جلوگیری کند، اظهار داشت: آسپرین حتی در افرادی که سابقه مشکلات قلبی و عروقی ندارند، می‌تواند از سکته قلبی و مرگ جلوگیری کند و همچنین مصرف طولانی آسپرین می‌تواند از ابتلا به تعدادی از سرطان‌ها خصوصا سرطان‌های دستگاه گوارش جلوگیری نماید.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز داشت: باید دانست که مصرف ۸۰-۱۰۰ میلی‌گرم قرص آسپرین دارای چنین مزیت هایی است هر چند اثرات ضد‌لخته و ضد‌سکته آسپرین بلافاصله بعد از خوردن آن شروع می‌شود و این اثرات بلافاصله بعد از قطع دارو برطرف می‌شود و همچنین آسپرین از حملات سکته قلبی و مغزی، سرطان و مرگ جلوگیری می‌کند.

 

دکتر سعیدی ادامه داد: در افراد بالاتر از ۵۰ سال فقط افرادی که در معرض ریسک خونریزی نیستند، این دارو پیشنهاد می‌شود و در برابر مزیت‌های شگفت انگیز این دارو عوارضی همچون خونریزی داخلی به ویژه در دستگاه گوارش می تواند ایجاد شود. وی افزود: ریسک خونریزی در تمامی افراد مشابه نیست، افرادی که زخم معده یا روده دارند، افراد بالاتر از ۶۵ سال، افرادی که ضد دردهایی همچون بروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که داروهای کورتیکواستروتیدی از جمله ﷼پردنیزلون یا دگزامتازون مصرف می‌کنند، ریسک بالاتری جهت خونریزی دارند.

 

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان داشت: به طور کلی عموما در افراد جوانتر از ۵۰ سال بدون سابقه بیماری این دارو پیشنهاد نمی شود بجز افرادی که سابقه فامیلی سکته قلبی در سنین پایین را دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: اثرات ضدسرطان آسپرین طولانی مدت سالها نیاز به مصرف این دارو دارد، افراد جامعه جهت مصرف آسپرین باید از پزشک خود راهنمایی دریافت کنند و سوالاتی از جمله اینکه مصرف آسپرین برای من سودمند است؟ آیا در معرض ریسک خونریزی قرار دارم؟ باید توسط پزشک پاسخ داده شود.

نظرات بینندگان:

  1. ناشناس گفت:

    https://www.yjc.ir/fa/news/6677001
    این لینک خبری دقیق تر هست لطفا این خبر حذف کنید آسپرین به این شکل هم نیست نظر بنده نیست نظر متخصص تر از اقای دکتر.

  2. علیرضا گفت:

    سلام ودرود به فرزندان فرزانه جیرفت زمین که با زحمات شبانه روزی مسافتهای طولانی را ازپیش پای همشهریانشان برای رسیدن به دکتر متخصص باسواد برداشته اند.بخصوص شما دکتر سعیدی خوش برخورد وباسواد.ازطرف تعدادزیادی از همشهریان از مطالب پرمحتوایتان کمال تشکر واز خداوند منان برایتان بهترینها را ارزومندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یک =