. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 35896 تاریخ انتشار : دوشنبه 5 فروردین 1398 | 13:06 ب.ظ

یوسف نعمتی گلخانه دار جیرفتی، ۴۰۰ شغل در ۲۵ هکتار گلخانه ایجاد کرده است

به گزارش کنارصندل، گلخانه ها علاوه بر تولید محصولات مورد نیاز داخل و محصولات صادراتی، ویژگی منحصر بفردی در زمینه اشتغالزایی دارند و ظرفیت یاد شده ، همچون میوه ای کوچک در زیر برگ های بزرگ این بخش مغفول مانده است.   گلخانه دار نمونه جنوب کرمان گفت: بدون دریافت هیچ تسهیلات و کمک دولتی […]

به گزارش کنارصندل، گلخانه ها علاوه بر تولید محصولات مورد نیاز داخل و محصولات صادراتی، ویژگی منحصر بفردی در زمینه اشتغالزایی دارند و ظرفیت یاد شده ، همچون میوه ای کوچک در زیر برگ های بزرگ این بخش مغفول مانده است.

 

گلخانه دار نمونه جنوب کرمان گفت: بدون دریافت هیچ تسهیلات و کمک دولتی توانستیم در ۲۵ هکتار مجتمع گلخانه ای ۴۰۰ نفر را مشغول به کار کنیم.

 

یوسف نعمتی افزود: تمامی این ۴۰۰ نفر، سرپرست خانوار هستند که در مجموع می توان گفت، زمینه امرار و معاش ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در این مجتمع ایجاد شده است.

 

وی ادامه داد: این افراد از نعمت مکانی برای زندگی، بدون هزینه های سرسام آور آب و برق و نان به راحتی زندگی می کنند و روزانه ۸۰۰ عدد نان بین این خانوارها توزیع می شود که طبق برآورد، سال گذشته هزینه نان این کارگران ۱۲۰ میلیون تومان شده و علاوه بر این امکانات، این کارگران از محصولات گلخانه نیز به صورت رایگان برای خوراک خود استفاده می کنند.

 

مدیر مجتمع گلخانه ای نعمتی بر رعایت اصول بهداشتی در محیط گلخانه ها تاکید کرد و گفت: در این مجتمع پنج استخر با حفاظ و سرویس بهداشتی و حمام ایجاد شده تا بهداشت عمومی رعایت شود.

 

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد محصولات تولیدی این مجتمع به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس صادر می شود، اظهار داشت: سال گذشته سه هزار تن محصولات گلخانه ای به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات، ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشت.

 

نعمتی بیان کرد: مجتمع گلخانه ای نعمتی دارای یک سردخانه ۲۰۰ تنی است که محصولات کشاورزی را در این سردخانه نگه داری می کند.

وی ادامه داد: این مجتمع با برند نعمتی، محصولات تولیدی خود را بسته بندی و به کشورهای خارجی صادر می کند.

 

مدیر مجتمع گلخانه ای نعمتی شروع فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ عنوان کرد و گفت: امروز با گذشت چندین سال تجربه در حال رقابت با محصولات گلخانه ای ترکیه و اسپانیا برای کشورهای هدف هستیم.

 

 

حلقه مفقوده کشاورزی جنوب کرمان، صنایع فرآوری است

صادر کننده محصولات گلخانه ای جنوب کرمان، حلقه مفقوده کشاورزی این دیار را صنایع فرآوری برشمرد و گفت: در صورت ایجاد صنایع تبدیلی، زمینه اشتغال جدید و ارزآوری بیشتری برای منطقه حاصل می شود.

 

علی آیت الهی افزود: در قالب شرکت توسعه آذربایجان، ۲۵ سال فعالیت دارم که عمده فعالیت های این شرکت بر صادرات محصولات گلخانه ای به خارج از کشور است.

 

وی با بیان اینکه ۱۵ سال در جنوب کرمان فعالیت می کنم، عنوان کرد: این منطقه ظرفیت های نهفته زیادی در بخش کشاورزی دارد که پنهان مانده اند لذا مسئولان باید از این ظرفیت ها در جهت اعتلای منطقه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: سال گذشته چهار هزار تن محصول گلخانه ای به کشورهای روسیه و آذربایجان صادر کردیم.

 

این صادر کننده محصولات گلخانه ای، نبود صنایع فرآوری را مشکل مهم کشاورزی برشمرد و گفت: در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی هیچ مشکل و کمبودی نداریم ولی در زمینه بسته بندی و فرآوری دچار ضعف هستیم.

 

گلخانه ها فقر را ریشه کن می کنند

کارگر گلخانه با بیان اینکه گلخانه ها فقر را ریشه کن می کنند، گفت: ۱۰ خانواده از منطقه محروم ایرانشهر برای کار به این منطقه آمده ایم که به لطف پرودگار از شرایط خوبی برخوردار هستیم.

 

زهرا بامری با بیان اینکه هفت سال در مجتمع گلخانه ای نعمتی مشغول به کار هستم، اظهار داشت: با توجه به رایگان بودن محل زندگی، آب، برق، نان و استفاده رایگان از محصولات گلخانه ای برای خوراک و مهمتر از همه زندگی در روستا سبب انباشت پس انداز و اشتغالزایی اقوام و خانواده ام شده است.

 

وی بیان کرد: بسیاری از مردم مناطق محروم محل زندگی ام از فقر به این منطقه آمده اند و امروز به لطف پروردگار دارای زندگی نسبتا خوبی هستند.

تنظیم: هادی شفیعی

 

درواقع، می توان جنوب کرمان را با توجه به رتبه برتر سطح زیر کشت گلخانه ها، به عنوان پایلوت باز کردن قفل بیکاری، مطرح کرد از این رو این ایده باید با برنامه ریزی استاندار کرمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این منطقه پیگیری و با ترسیم نقشه راه برای این مسیر، قفل بیکاری را باز کرد.

گرمای اشتغال گلخانه ها می تواند مرهمی بر سردی بیکاری این منطقه باشد و خوب است چنین طرحی در مناطقی شبیه به این دیار هم الگو برداری شود.

سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از هفت شهرستان جنوبی استان کرمان به بازارهای داخلی و خارجی صادر می شود.

گزارش: هادی شفیعی

نظرات بینندگان:

  1. م.ک گفت:

    سلام عزیزان
    به عنوان یک ایرانی به دوستی که نگران شاغلان است عرض می کنم:
    دوست عزیز در این وضعیت اقتصادی متاثر از تحریم که دلار و ریالی جهت سرمایه گذاری توسعه و شکوفایی تولید و اشتغال نان اوران خانواده های ایرانی وارد کشور نمی شود که هیچ بلکه عمدتا سرمایه داران ایرانی در کشوزهای بیگانه سرمایه گذاری می نمایند تا سود بیشتری کسب کند، بهتر است به جای حمله و دادن نسبت های ناصحیح به سرمایه دار و کارآفرین متعهد و دلسوز وطن که کل وجودش مالاً جاناً و … را بدون اخذ هیچگونه حمایت مالی دولتی یکه و تنها زمینه اشتغال و صادرات محصول ایرانی با برند ایرانی به اقصی نقاط جهان نام ایران و ایرانی را سرافراز و سربلند نگاه داشته خسته نباشید و دست مریزاد جانانه بگوییم. بیایید خوبی افراد نیک کردار را نیک بدانیم و محترم بدانیم. حواسمان به انسان های متعهد و ارزنده کشورمان باشد و یارشان باشیم.
    اقای نعمتی عزیز کاری کردی کارستان گه هیچ کلمه و جمله ای قادر به توصیف و بیان عمل نیک شما نیست. مسلماً دعای خیر مردم ایران همچون چلچراغی قزوزان همراه شما در ادامه مسیر زیبایتان خواهد بود.

  2. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    به عنوان یک خبرنگار چرا نپرسیدید چند نفر را بیمه کرده است؟؟؟
    چند نفر طبق قانون اداره کار دارند حقوق میگیرند؟؟؟ بیشتر به یک خبر سفارشی پولی میخورد تا یک گزارش خبری!!!
    به ولا یک فاجعه است که بیمه نمیکنند و امنیت کاری نیست چون قرارداد مطابق قانون کار ندارند و بیشتر استثمار است
    من این ها با توجه به شناخت کلی گفتم و مگرنه از شرایط اینها و آیا بیمه هستند یا نه خبری ندارم

  3. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    به عنوان یک خبرنگار چرا نپرسیدید چند نفر را بیمه کرده است؟؟؟
    چند نفر طبق قانون اداره کار دارند حقوق میگیرند؟؟؟ بیشتر به یک خبر سفارشی پولی میخورد تا یک گزارش خبری!!!
    به ولا یک فاجعه است که بیمه نمیکنند و امنیت کاری نیست چون قرارداد مطابق قانون کار ندارند و بیشتر استثمار است
    من این ها با توجه به شناخت کلی گفتم و مگرنه از شرایط اینها و آیا بیمه هستند یا نه خبری ندارم

  4. .... گفت:

    بسیارعالی
    این سطح اشتغالزایی بدون دریافت تسهیلات واقعا جای احسنت دارد
    امیدواریم این انسان شریف همیشه سالم و موفق باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =