. چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 37271 تاریخ انتشار : دوشنبه 3 تیر 1398 | 09:31 ق.ظ

تبدیل ضایعات کشاورزی به خوراک دام در دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت

اسماعیل اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، درباره راه‌اندازی کارخانه خوراک دام توسط  دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت اظهار کرد: این کارخانه با تولید حدود ۵۰۰ کیلو خوراک دام راه‌اندازی شده اما هنوز افتتاح رسمی نشده و قرار است با برطرف‌شدن نواقص اولیه به‌زودی راه‌اندازی شود. وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این […]

اسماعیل اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، درباره راه‌اندازی کارخانه خوراک دام توسط  دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت اظهار کرد: این کارخانه با تولید حدود ۵۰۰ کیلو خوراک دام راه‌اندازی شده اما هنوز افتتاح رسمی نشده و قرار است با برطرف‌شدن نواقص اولیه به‌زودی راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این کارخانه تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی است، افزود: این کارخانه با مشارکت بخش خصوصی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی آن برای ۱۰ نفر از نیروهای مازاد این واحد دانشگاهی به‌صورت مستقیم و حدود ۱۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت گفت: کارخانه تولید خوراک دام  در بهترین نقطه شهرستان جیرفت بین مزارع کشاورزی و در یکی از ساختمان‌‌های مازاد تحقیقاتی این واحد دانشگاهی واقع شده است.

اسلامی تصریح کرد: کارخانه تولید خوراک دام دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت قرار است چند محصول تولید کند. با توجه به اینکه این واحد دانشگاهی دارای ۴۰ هکتار زمین زیرپوشش نخیلات است، نخستین محصول این کارخانه خردکردن سرشاخه‌های نخل‌ها بوده که به‌دلیل بالابودن ارزش غذایی این محصول برای سیرکردن دام و در برخی موارد به‌عنوان بستر دام مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: محصول دیگر کارخانه تولید خوراک دام دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت تبدیل ضایعات گلخانه‌‌ای مانند برگ‌های هرس شده خیار و گوجه به دو بخش ضایعات خشک و تر است که  با توجه به گیاهی‌بودن و  ارزش غذایی این ضایعات به مصرف دام می‌رسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت تصریح کرد:‌ در بخش دیگری از تولیدات کارخانه تولید خوراک دام، ضایعات کشاورزی دیگر مانند علف‌های هرز، برگ‌های سیب‌زمینی و پیاز جمع‌آوری شده و بعد از خردکردن به‌صورت ادویه گیاهی درآمده و با اضافه کردن ذرت که آن را تبدیل به خوراکی با پروتئین بالا می‌کند، مورد استفاده دامداری‌ها قرار می‌گیرد.

 اسلامی افزود: بعد از راه‌اندازی کارخانه تولید خوراک دام دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت درصدد این هستیم تا با گفتگو با سازمان جهاد کشاورزی خوراک دام تولید شده به نام این دانشگاه ثبت و در فصول مختلف به دامداران برای استفاده از این محصول پیشنهاد شود.

وی با بیان اینکه واحد دانشگاهی سیرجان زیرساخت‌ها، سالن، برق و جایگاه را در اختیار این کارخانه قرار داده است، اظهار کرد: دستگاه‌های کارخانه تولید خوراک دام دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت به‌زودی نصب و راه‌اندازی می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت گفت:‌ طرح استفاده از ضایعات کشاورزی برای تغذیه دام برای نخستین بار در این واحد دانشگاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اسلامی اظهار کرد:‌ با توجه به وضعیتی که دانشگاه آزاد اسلامی دارد و سیاست‌ها و طرح‌هایی که دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی در راستای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارند، قصد داریم در مزرعه تحقیقاتی این واحد دانشگاهی طرح‌هایی از قبیل مجتمع گلخانه‌ای، کشت فضای باز و تولید آزمایشی بذرهای هیبریدی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ایجاد طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی بیشتر مورد توجه این واحد دانشگاهی است به آنا گفت:‌ کاشت آزمایشی گیاهی به نام لوفا که حالت اسفنجی دارد و بیشتر مورد استفاده بهداشتی قرار می‌گیرد را در ۲ هزار مترمربع آغاز کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت بیان کرد :‌ طرح دیگر این دانشگاه مربوط به کارخانه عرقیجات است که البته در دوره‌های قبل این کارخانه راه‌اندازی شده و قصد داریم با انعقاد قراردادی جدید با پژوهشکده جهاد دانشگاهی تهران، گیاهان دارویی را روانه بازار کنیم.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 14 =