هشدار نسبت به مار و عقرب گزیدگی در جنوب کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درباره احتمال افزایش مار و عقرب گزیدگی به مردم این منطقه هشدار داد.

دکتر علی اصغر خیرخواه گفت: با توجه به احتمال افزایش این گزش‌ها در فصل تابستان باید موارد ایمنی بیش از گذشته مدنظر مردم قرار گیرد.

وی گفت: طبق آمار موجود ۷۶۱ مورد گزش عقرب و ۱۳۷ مورد گزش مار در سه ماهه اول امسال در حوزه خدمات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ثبت شد که خوشبختانه همگی بهبود یافته‌اند.

دکتر خیرخواه با اشاره به شیوع گزش دو نوع شایع عقرب زرد یا الماس و عقرب سیاه در جنوب کرمان؛ بی قراری شدید ، تشنج ، بی حالی ، عرق کردن ، تنگی نفس ، سردرد و بی اختیاری ادرار را از جمله علائم عقرب گزیدگی اعلام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: مردم برای پیشگیری از عقرب گزیدگی اقدامات حفاظتی از جمله پرهیز از انباشتن و توده کردن هیزم و مصالح ساختمانی در محل سکونت و اطراف آن، مسدود کردن سوراخ های دیوارهای منازل به ویژه درو پنجره و ورودی های فاضلاب، استفاده از نور کافی در فضای حیاط ، حمام و دستشویی در طول شب به ویژه در روستاها، جلوگیری از بازی کودکان با دمپایی و پای برهنه در شب ، پرهیز از نشستن یا خوابیدن روی زمین به ویژه در اوایل شب هنگام رفتن به تفریح یا گردش، پرهیز از توقف در جاده های بیابانی و نشستن روی خاک‌های انباشته شده، استفاده از کفش‌های ساق دار و دستکش توسط کارگران و کشاورزان در هنگام کار و … را به صورت جدی رعایت کنند.

دکتر علی اصغر خیرخواه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنین به مراجعه فوری فرد عقرب گزیده به مراکز درمانی ، اورژانس و بیمارستان ها تاکید کرد و حفظ آرامش فرد جهت کاهش انتشار سم در بدن ، ثابت و بی حرکت نگه داشتن عضو گزیده شده و قرار دادن عضو آسیب دیده پایین تر از سطح قلب، بستن بالای محل گزش با باندی به پهنای کم به طوری که زیاد سفت نباشد و گردش خون قطع نشود توصیه کرد.

وی همچنین خودداری از شکافتن، تیغ زدن ، مکیدن و خارج کردن نیش عقرب با فشردن محل گزش را هم ضروری دانست.