سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان جیرفت: آنچه برای شبکه نظارت شورای نگهبان مهم است، اجرای مُر قانون در تمامی مراحل انتخابات است


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش سایت کنارصندل، مهدی روزپیکر سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه امروز جیرفت ضمن تشـکر از حجت الاسلام سعادت فر امام جمعه و گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: نهاد شورای نگهبان از یادگارهای بزرگ انقلاب اسلامی و ثمره ی آرمان های شهدای بزگواری چون شیخ فضل الله نوری از رهبران با بصیرت مشروطیت که تبعیت قانون گذاری از شرع مقدس اسلامی (مشروطه مشروعه )را مطالبه می کردند، می باشد

وی افزود: طبق اصل ۹۱قانون اساسی به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز که با انتخاب رهبر و شش نفر حقوق دان در رشته های مختلف حقوقی از میان حقوق دانان مسلمان که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی میشوند و با رای مجلس انتخاب می گردند،تشکیل می شود .

روزپیکر گفت: دلایل وجود شورای نگهبان در قانون اساسی نهادی شبیه شورای نگهبان در بسیاری از کشورها دیده می شود. از این نهاد در قوانین اساسی کشورها ،به دادگاه قانون اساسی، شورای قانون اساسی، دیوان قانون اساسی و نظایر آن یاد می شود و در دو شکل موجودیت دارد: ۱-نهاد قوه قضاییه در آمریکا قضات دیوان عالی قوانین مصوب کنگره را با قانون اساسی تطبیق می دهند.قوه قضاییه در آمریکا نهاد بلا منازع حافظ قانون اساسی است . دیوان قانون اساسی در ترکیه و هند ،دادگاه قانون اساسی در آلمان، روسیه و… از این نوع اند. ۲-سازمان سیاسی شورای قانون اساسی در فرانسه، الجزایر، پرتقال، مراکش و مجلس لردها در انگلیس نیز از این نمونه اند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت بیان کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز نهادی به نام شورای نگهبان پیش بینی شده که مسئولیت های مهمی را بر عهده دارد،به طوری که این شورا به یک نهاد مقتدر و تاثیر گذار در حوزه ی تصمیم گیری های کلان کشور و در جریان های سیاسی اجتماعی کشور تبدیل شده است.

مهدی روزپیکر وظایف شورای نگهبان را، پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی : طبق اصل ۹۱ قانون اساسی باید تمامی مصوبات مجلس به تایید شورای نگهبان برسد و این شورا عدم مغایرت مصوبات مجلس را با شرع و قانون اساسی اعلام کند. ، تفسیر قانون اساسی :اصل۹۸ قانون اساسی می گوید :تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می شود. ، نظارت بر انتخابات و همه پرسی ها: طبق اصل ۹۲قانون اساسی ،شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری ،ریاست جمهوری ،مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را برعهده دارد برشمرد وی با اشاره به ضرورت نظارت بر انتخابات تشریح کرد: آزادی و رقابت در امر تعیین سرنوشت از طریق مشارکت همگانی در امور سیاسی همانطور که اصل ششم قانون اساسی تصریح می کند، گرچه فی نفسه مطلوب است اما میل به قدرت عاملی است که غالباً رقابت ناسالم را به همراه خود آورده و در آرای مردم اختلال و فساد ایجاد می کند لذا برای دوری از مفاسد احتمالی ،امر نظارت بر آرای مردم مورد قبول قرار گرفته است. روزپیکر همچنین به مفهوم نظارت اشاره کرد و افزود: نظارت به معنای مراقبت در اجرای امور، زیرکی، مراقبت و تحت نظر و دیده بانی داشتن کاری آمده است و ناظر به معنای نظر کننده ،دیده بان، نگهبان و …به کار رفته است و نظارت بر انتخابات عبارت است از کنترل و تحت نظر قرار دادن فرایند انتخابات از ابتدای ثبت نام تا پایان اعلام نتیجه رای گیری از حیث برگزاری سالم و منطبق با شرایط قانونی .

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت درباره مفهوم نظارت استصوابی گفت: نظارت استصوابی یک نظارت قانونی موثر برای جلوگیری از انجام تخلفات و تضمین سلامت اقدامات (مجری) است، این نوع نظارت مختص شورای نگهبان نیست و در بسیاری از عرصه های دیگر نیز توسط ناظران دستگاههای نظارتی در حال اعمال است ، به طور مثال آنجایی که پلیس دستور توقف خودروی متخلف را می دهد و او را اعمال قانون می کند یا آنجایی که داور در مسابقه فوتبال، بازی را متوقف می کند و یا با کارت زرد و قرمز بازیکنان را جریمه می کند و …درهمه این موارد «نظارت موثر قانونی» انجام می پذیرد و ناظر برای جلوگیری از تکرار یا استمرار تخلف، ابزار نظارتی را در اختیار دارد.

وی گفت: در خصوص نظارت بر انتخابات، قانون اساسی وظیفه نظارت برانتخابات وهمه پرسی (مراجعه به آرای عمومی ) را فقط برعهده شورای نگهبان قرار داده و به هیچ نهاد دیگری مسئولیت نظارت بر انتخابات را واگذار نکرده است. از طرف دیگر در قوانین تمام انتخابات جزئیات این نظارت بیان شده و در همه آنها تصریح شده که نظارت بر انتخابات بر عهده ی شورای نگهبان است. این روش نظارت موثر (نظارت استصوابی) از همان ابتدای تاسیس شورای نگهبان وجود داشته و منحصر به انتخابات های ادوار اخیر نبوده است. از همان ابتدا شورای نگهبان اختیار رد نامزدهای فاقد صلاحیت و ابطال انتخابات در صورت احراز تخلف وسیع را داشته و آن را اعمال می کرده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت گفت: شبکه نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان شهرستان جیرفت در سه انتخابات گذشته تمامی تلاش خود را در بعد نظارتی در کمال بی طرفی و امانتداری جهت حضور حداکثری مردم به عمل آورده است؛ به طوری که در این سه دوره حتی یک شکایت از طرف نامزد ها ،تشکل های سیاسی و مردم دریافت نگردیده است و جا دارد در حضور نمازگزاران محترم از تلاش های مجموعه ناظرین شورای نگهبان شهرستان جیرفت تقدیر و تشکر کنم.

روزپیکر افزود: در ایام پیش روی دفتر نظارت شورای نگهبان همراه با مردم ، نامزدها و سایر نهادهای مسئول خود را برای برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی آماده و سازماندهی می کند. آنچه برای شبکه نظارت شورای نگهبان مهم است اجرای مُر قانون در تمامی مراحل انتخابات می باشد و اطمینان داریم که اجرای دقیق قانون و رعایت بی طرفی ،انصاف و امانت داری در سایه تیز بینی و صیانت از آرای مردم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری«حق الناس »است یکی از بالاترین و مهمترین خدمات به جمهوری اسلامی خواهد بود ورضایت اکثریت مردم، افزایش اعتماد عمومی و رضایت خداوند سبحان را به دنبال خواهد داشت.