. پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 39759 تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 شهریور 1398 | 16:12 ب.ظ

سومین گردهمایی سالانه علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان در عنبرآباد برگزار شد / تصاویر

به گزارش کنارصندل، صبح امروز پنجشنبه ۲۸شهریور۹۸ با حضور معاون قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان ‌کرمان،استاندار، فرمانده انتظامی استان و جمعی از فرماندهان نظامی و مسوولان استانی و شهرستانها، سومین گردهمایی سالانه علما و سران طوایف جنوب و شرق استان به میزبانی شهرستان عنبراباد برگزار شد. سیر نزولی اقدامات ایذائی و فعالیت های مجرمانه، […]

به گزارش کنارصندل، صبح امروز پنجشنبه ۲۸شهریور۹۸ با حضور معاون قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان ‌کرمان،استاندار، فرمانده انتظامی استان و جمعی از فرماندهان نظامی و مسوولان استانی و شهرستانها، سومین گردهمایی سالانه علما و سران طوایف جنوب و شرق استان به میزبانی شهرستان عنبراباد برگزار شد.

سیر نزولی اقدامات ایذائی و فعالیت های مجرمانه، ره آورد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار فرصت مغتنمی برای کنترل خشم و پیشگیری از خشونت و نیز ترویج فرهنگ صلح و سازش، مدارا، ایثار و گذشت به وجود آورده است .

یدالله موحد افزود: باور و اعتقاد جمعی مدیران قضایی، امنیتی، انتظامی و نخبگان علمی این بود که برای تغییرات مثبت در سیمای جنایی و کاهش آسیب های اجتماعی و یپشگیری از خشونت و تبیین و تضمین عدالت و امنیت پایدار راهبردی کارآمدتر و موثرتر از نهادهای دینی و مردمی، متنفذین و سران طوایف وجود ندارد و این راهکارها؛ کم هزینه و اطمینان بخش است.

وی به پیشینه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار اشاره و بیان کرد: اولین همایش ملی “پیشگیری از خشونت؛ چالش ها و راهکارها” در سال ۹۶ در کرمان با حضور معاون اول وقت قوه قضائیه و سایر مسئولان کشوری و نخبگان علمی برگزار شد و یکی از دستاوردهای آن که جنبه کاربردی و ارزشمند دارد، انعقاد میثاق تامه عدالت و امنیت پایدار جنوب و شرق استان بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: علماء و سران طوایف در جنوب و شرق استان کرمان تلاش کردند که هزاران اختلاف را با مینجیگری و پا درمیانی به سازش خاتمه دهند که در این رابطه بالغ بر ۴۰ نفر را با کدخدا منشی و مداخله گری ریش سفیدان از قصاص و مرگ نجات داده اند و این موارد بخشی از برکات میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار است.

وی اظهارداشت: در راستای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار بالغ بر ۶۰ نفر که سالیان سال به دلیل رفتارهای مجرمانه و خشونت آمیز متواری بوده و زندگی هولناکی داشته اند با دریافت امان نامه و با همکاری سران طوایف به زندگی عادی و شرافتمندانه خود برگشته اند و صدها قبضه سلاح غیرمجاز نیز جمع آوری شده است تا از انتقام جویی های دهشتناک و قتل افراد بیگناه جلوگیری کنند و بسیاری از مرتکبین جرائم خشن که متواری بودند نیز به دستگاه عدالت سپرده شده اند.

خدمت به مردم برای تحقق امنیت پایدار از مهمترین ارکان کاری در نظام جمهوری اسلامی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: خدمت به مردم برای تحقق امنیت پایدار، بسط عدالت در جامعه و ایجاد وحدت در جامعه از مهمترین دستوراتی است که به آن مامور هستیم زیرا اختلاف به شدت در نگاه دینی قبح دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی افزود: خدمت به مردم یک اصل اساسی است واهمیت آن تا جایی است که در متون روایی آمده است که اگر کسی قدمی برای خدمت به مردم از جمله برای وحدت بردارد، ثواب آن به اندازه قدمی است که بین صفا و مروه برداشته می شود.

وی از برگزاری گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان نیز تقدیر کرد و افزود: در نگاه مردمی، مجموعه دولت و نظام هر فرد باید برای تحقق امنیت اقدام کند

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با بیان این مطلب که در راستای حفظ وحدت، قرآن همچنین مذاهب ادیان اسلامی را نیز مورد تاکید قرار داده است، تاکید کرد: اختلاف به شدت در قرآن کریم مورد نکوهش قرار گرفته است.وی ادامه داد: در جامعه قبل از اسلام یکی از مشکلات جامعه قتل ها، درگیری ها و نزاع های طایفه ای بود که به برکت اسلام برچیده شده است.

مردم از ارکان اصلی تحقق امنیت هستند
فرمانده قرارگاه منطقه ای قدس سپاه پاسداران در جنوب شرق کشور گفت: افتخار می کنیم که در جمهوری اسلامی ایران یک امنیت مناسب را داریم و کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس و بسیاری از کشورهایی که خود را صاحب یک وضعیت مناسب می دانند، ببینید چه وضعیتی دارند و آیا در جامعه خود امنیت دارند و زن ها و مردها و بچه های آنها امنیت دارند و یا خیر.

سردار محمد مارانی با اشاره به اینکه این همایش موجب ایجاد وحدت، امنیت، برادری و ایجاد همدلی در مجموعه ها می شود، تاکید کرد: سلامت و امنیت دو نعمتی است که اهمیت آنها برای انسان زمانی مشخص می شود که آنها را از دست می دهد.

فرمانده قرارگاه منطقه ای قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه به مقوله های مورد نیاز برای تحقق امنیت پایدار اشاره و بیان کرد: جامعه و مردم یکی از ارکانی هستند که باعث ایجاد امنیت می شوند و اینکه امروز در جنوبشرق امنیت را مردمی کرده ایم به آن دلیل است که مردم خودشان از این جامعه هستند و دلشان برای جامعه خودشان بیشتر می سوزد.

سردار مارانی ضمن اشاره به این مطلب که توجه به مردم و حضور مردم در حوزه ایجاد امنیت پایدار بسیار اثرگذار است، تاکید کرد: اگر مردم در امنیت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و سایر حوزه ها حضور نداشته باشند، هیچ جا موفق نخواهیم بود.

وی به موضوع فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: فرهنگ از نکات بسیار مهم و اساسی است و همه مسئولان و آحاد مردم باید در باره آن احساس مسئولیت کنند و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه نکات بسیار اساسی و مهمی را مطرح کرده اند.

فرمانده قرارگاه منطقه ای قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه با اشاره به این مطلب که اگر به اقتصاد و معیشت مردم توجه نکنیم، هیچگاه امنیتی وجود نخواهد داشت، گفت: در سال هایی که مردم مشکلات اقتصادی دارند شاهد هستیم که ناامنی نیز رشد صعودی دارد.

سردار مارانی ضمن بیان این مطلب که نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی که مسئولیت تامین امنیت را بر عهده دارند، از ارکان تامین امنیت هستند، گفت: نقش مردم و سران طوایف و مسئولان امنیتی برای ایجاد امنیت پایدار بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: امروز بحث خانمان سوز مواد مخدر موضوع بسیار مهمی است که باید با همکاری سران طوایف، علماء و متنفذان برای حل آن اقدام شود.

مردم جنوب کرمان در کنار امنیت پایدار نیازمند اقتصاد پایدار هستند

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی ونماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در کنار ایجاد امنیت به اقتصاد و اشتعال مردم که نتیجه ایجاد امنیت است توجه کنیم و بتوانیم شاهد توسعه همه‌جانبه جنوب و جنوب شرق استان باشیم.

یحیی کمالی‌پور امروز در سومین گردهمایی علماء و سران طوایف جنوب و شرق کرمان اظهار داشت: بی‌شک و بدون تردید لازمه حیات بشریت با امنیت شکل می‌گیرد و نمی‌توان اقتصاد پویا داشت در حالی که امنیت نداشته باشیم، نمی‌توان فرهنگ غنی و جامعه‌ای سالم داشته باشیم در حالی از امنیت محروم باشیم.

کمالی‌پور با اشاره به محرومیت مردم جنوب کرمان گفت: نمی‌توان از این مردم، قشر علما و رؤسای قبایل تامین امنیت پایدار خواست در حالی که هنوز مردم جنوب استان کپرنشین باشند، نمی‌توان این انتظار را داشت که هنوز بچه‌های این منطقه در اقصا نقاط شهرستان‌های جنوب استان نه در چادر که در سایه درخت درس بخوانند و آینده مملکت را بچرخانند، اگر امروز شاهد امنیت نسبی هستیم نتیجه نجابت، صلابت و پایمردی مردم است که همه سختی‌ها را به جان خریده‌اند و می‌خرند و حاضر نیستند کشور سایه شوم ناامنی را داشته باشد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: ما اعتقاد داریم هیچ جا ثروت زیادی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه حقی تضییع شده باشد و نتیجه این باشد، باید به داد مردم جنوب کرمان برسیم چه در توسعه و در زیر‌ساخت‌ها و همه اذعان داریم که شرایط خوبی نداریم.

دشمن به دنبال ضربه زدن به وحدت جامعه است

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: ایران اسلامی از کشورهای کم نظیری است که توانسته در محدوده گسترده مرزهای خود، الفت و همدلی را به نحو احسن در بین مردم حفظ کند و دشمن همواره در صدد این بوده که برنامه هایی را برای خدشه وارد کردن به این وحدت اجرا کند.

سردار عبدالرضا ناظری افزود: دشمن که در دوران دفاع مقدس به اهداف خود نرسیده، ازطریق فرهنگی و اختلاف افکنی به دنبال ایجاد اختلاف است و نقش سران طوایف، حضور مردم، تلاش مسئولان و رشادت شهدای انقلاب اسلامی این توطئه های دشمنان را خنثی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سران طوائف معتمدین و بزرگان قبایل در دوران دفاع مقدس و پس از آن در حوزه امنیت نقش اساسی داشته اند و نقش میانجی گری بر کارآمدی این اقشار افزوده است.

فرمانده انتظامی استان کرمان، لزوم احیای شیوه های سنتی مدیریت نظم اجتماعی در قالب یک نهادسازی جدید را از راهکارهای موثر در ارتقای امنیت برشمرد و ادامه داد: نقش بزرگان هر منطقه در تامین و ارتقای امنیت نقشی اساسی و اثرگذار است.

سردار ناظری تصریح کرد: انتخاب معتمدین از میان افراد با تجربه، متدین، ذی نفوذ و با نفوذ کلام بالا کمک کرده اکه امروز شاهد امنیت قابل قبولی در جامعه باشیم.

امنیت زمینه ساز مشارکت مردم در حوزه های مختلف است

استاندار کرمان ضمن تقدیر از علما و سران طوایف جنوب شرق استان کرمان در راستای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، گفت: ارتقای امنیت، پشیگیری از آسیب های اجتماعی و توسعه منطقه از اهداف این میثاق نامه بوده است.

محمدجواد فدائی امروز پنجشنبه در سومین گردهمایی علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان در راستای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار افزود: تامین امنیت یکی از کارهای مهمی است که بر عهده حاکمیت قرار گرفته است و قوای قضائیه، اجرایی و مقننه باید در تعامل با یکدیگر برای تامین آن اقدام کنند.

وی با اشاره به این مطلب که مردم باید در آرامش و آسایش زندگی کنند، تاکید کرد: امنیت زیربنای انجام سایر فعالیت ها در جامعه است و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … زمانی محقق می شود که امنیت در جامعه وجود داشته باشد.

استاندار کرمان اظهارداشت: برای توسعه کارهای زیادی را پیش رو داریم که باید انجام شود و براساس برنامه ششم توسعه کشور، قرار است که در کشور و استان رشد ۸٫۵ درصدی اقتصادی محقق شود که ۲٫۸ درصد از محل ارتقای بهره وری و مابقی آن از محل سرمایه گذاری است.

فدائی با بیان اینکه برای تحقق رشد ۸٫۵ درصدی در استان کرمان باید ۱۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان کرمان انجام شود، گفت: بر این اساس در هر سال باید بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان انجام شود و این در حالی است ۱۳ درصد از این سرمایه گذاری به عهده بخش دولتی و ۸۷ درصد به عهده بخش های خصوصی و غیر دولتی است و این کار بسیار بزرگی است که باید انجام شود و نیاز به مشارکت مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه لازمه مشارکت مردم در حوزه های مختلف از جمله در حوزه اقتصادی، تامین، حفظ و ارتقای امنیت است، تاکید کرد: باید از بخش های غیر دولتی و خصوصی برای سرمایه گذاری و رونق تولید دعوت کنیم تا ضمن ایجاد اشتغال برای مردم، کسب درآمد حاصل شود و دولت در این زمینه باید زیربناهای لازم را فراهم آورد.

استاندار کرمان گفت: زیرساخت های لازم برای جلب سرمایه گذاری تا حد خوبی فراهم شده و گرچه محدودیت هایی نیز در این حوزه وجود دارد و باید رفع شود اما باید با وجود ظرفیت های موجود از سرمایه گذاران دعوت شود تا نسبت به راه اندازی واحدهای جدید اقدام کنند.

فدائی افزود: وجود پایانه صادراتی در جیرفت بخش عمده ای از مشکلات کشاورزی جنوب استان را حل می کند که این پایانه به زودی افتتاح شده و زمینه افزایش صادرات محصولات کشاورزی این منطقه را فراهم می کند.

وی از علاقه مندان به سرمایه گذاری دعوت کرد که برای پروژه های مختلف از جمله فراوری محصولات کشاورزی، فراوری محصولات معدنی و …. به جنوب استان بیایند و تاکید کرد: دولت نیز تلاش می کند که زیرساخت ها را ارتقاء بخشد.

وی با اشاره به این مطلب که برای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال راهی جز جلب سرمایه گذاری وجود ندارد، گفت: برای استفاده از نقش و تاثیر سران طوایف برای میانجی گری و حل و فصل مسائل و درگیری های جمعی لازم است که جایگاه این افراد را ارتقاء بخشید.

استاندار کرمان ادامه داد: برای ارتباط بیشتر بین نهادهای تصمیم گیر و سران طوایف، این سران باید برای حضور در شوراهای اسلامی روستاها و شهر کاندیدا شده و در شوراهای حل اختلاف حضور یابند و از این طریق همکاری متقابل بیشتری بین سران طوایف و دولت و مسئولان اجرایی ایجاد شود تا شاهد ارتقای بیشتر امنیت در جامعه باشیم.

تصاویر: خسرو احسانی

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 4 =