قصه ناتمام صندلی های آدینه / به قلم محمود مجاز


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

چند روزی است که بحث اعطای تجهیزات به مدرسه غیردولتی آدینه جیرفت که ظاهرا زیر نظر حجت الااسلام رضا سعادت فر امام جمعه محترم جیرفت اداره می شود در محافل خبری و فضای مجازی شدت گرفته و اظهار نظرهای متفاوتی در این خصوص از منابع رسمی و غیر رسمی منتشرشده است و در این راستا شایعه استعفای معاون آموزش و پرورش جیرفت در اعتراض به تخصیص این تجهیزات قوت گرفت.

مجید امیرتیموری مدیر آموزش و پرورش جیرفت در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعطای تجهیزات به مدرسه غیر دولتی آدینه را رد کرده است و گفته که آموزش و پرورش جیرفت فقط یک دستگاه خودرو برای جابجایی این تجهیزات از اداره کل نوسازی در اختیار مدرسه غیر دولتی آدینه گذاشته است و در واقع آموزش و پرورش جیرفت هیچگونه کمکی به این مدرسه غیر دولتی نکرده است.اما گفته های مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان چیز دیگری است .

وی می گوید توسعه و نوسازی مدارس استان هیچ منبع قانونی برای کمک به مدارس غیر دولتی ندارد و اساسا اداره کل نوسازی استان خبر نداشته است که این کمک ها به مدرسه غیر دولتی قرار است صورت گیرد و تجهیزات ذکر شده در اختیار آموزش و پرورش جیرفت قرار گرفته است و اگر تخلفی هم صورت گرفته باشد از ناحیه آموزش و پرورش است.

اما حجت الاسلام رضا سعادت فر امام جمعه جیرفت گفته که اعطای تجهیزات به مدرسه غیردولتی ادینه هیچ منع قانونی ندارد و مدیران اختیاراتی برای کمک به امور فرهنگی دارند که مدرسه ادینه هم یک مرکز خیر و عام المنفعه می باشد و استعفای معاون آموزش و پرورش جیرفت کاملا غیر قانونی است.

سعادت فر اشاره به برگزاری بازسازی واقعه غدیر و ایام عزاداری عاشورای حسینی و اربعین و همچنین موسسات قرانی نموده و گفته در همه موارد کمک های زیادی برای پیشبرد و برگزاری این امور فرهنگی شده و می شود و هیچ اشکالی هم ندارد و کمک ها به مدرسه آدینه هم طبق نظر مدیران دستگاههای مربوطه انجام شده و هیچ اشکال شرعی و قانونی هم ندارد امام جمعه جیرفت مدرسه آدینه را تحت نظر و مدیریت خود خوانده و گفته مدیران مدرسه قابل تغییر هستند و با تغییر امام جمعه این مدرسه تحت نظر امام جمعه جدید خواهد بود و مرکز آموزشی ادینه را یک مرکز خیر خوانده و خواهان همکاری و گسترش این مجموعه شده است و از رسانه ها خواسته که به جاهای دیگر حساس بشوند و این حساسیت بیخود است.

در هر صورت با این گفته های متناقض به نظر میرسد که جایی از کار لنگ می زند و شائبه اعمال نفوذ و بی عدالتی در این واگذاری تجهیزات وجود دارد . حداقل تا جایی که این حقیر اطلاع دارم مدارس غیر دولتی ما در جیرفت و جنوب کرمان هیچگونه کمک دولتی به غیر از بحث واگذاری زمین برای ساخت دریافت نمی کنند و مشکلات مدارس دولتی ما آنقدر زیاد هست که آموزش و پرورش اولویت را به مدارس غیر دولتی ندهد. اما مشکل اساسی دیگری که در مدرسه غیردولتی ادینه وجود دارد بحث حقیقی بودن آن مدرسه می باشد یعنی این مدرسه به نام سه نفر شخص حقیقی می باشد و از نظر قانونی هیچگونه تعهدی نسبت به دفتر امام جمعه ندارند و می توانند درآمدهای این مجموعه آموزشی را به هر شکل که بخواهند هزینه نمایند.

مراکز آموزشی که زیر نظر و تحت مدیریت امام جمعه محترم باید اداره شوند قطعا باید دارای اساسنامه باشند و رویکرد آنها تعریف مشخصی داشته باشد و موضوع درآمد و نحوه هزینه کرد آن کاملا روشن باشد.هر چند که یادآوری ایه ۸ سوره زلزله در این مورد خالی از لطف نیست که «..و من یعمل مثقال ذره شرا یره…» اما علمای بزرگوار خود بهتر از هرکسی می دانند که در روز قیامت اعمال انسانها برایشان مجسم می شود و کوچکترین کار خوب یا بدی محاسبه می گردد و کسی را از عذاب الهی گریزی نیست. و…. و اما عدالت از محوری ترین و بنیادی ترین مسائل حکومت علوی است. نام مقدس امام علی(ع) ان چنان با عدالت درآمیخته است که نام این امام همام تداعی کننده عدالت است و تامل در کلام حضرت جایگاه عدالت را بیش از بیش در اذهان روشن می کند.و این عالم برجسته جهان، عدالت را حتی بر بخشش هم مقدم دانسته و نقش عدالت را در جامعه اینگونه بیان می دارند«خدای سبحان عدالت را مایه برپایی انسانها و ستون زندگی آنها و سبب پاکی از ستمکاریها و گناهان و روشنی چراغ اسلام قرار داده است و عدالتِ زمامداران را مایه حیات مردمان و مایه صلاح خلق ذکر می کند و در فرمان خود به مالک اشتر می فرمایند: نسبت به خداوند و نسبت به مردم از جانب خود و از جانب افراد خاص خاندانت و از جانب رعایایی که به آنها علاقمندی انصاف به خرج ده، که اگر چنین نکنی ، ستم کرده ای و کسی که به بندگان خدا ستم کند خداوند پیش از بندگان، دشمن او خواهد بود.

از طرفی یکی از مهمترین مسائل در عدالت اجتماعی برابر کردن فرصتها برای همه است. بطوری که فرصت استفاده از امتیازات مالی و اقتصادی جامعه به دست گروه مشخصی قرار نگیرد که بر اساس رابطه با دستگاه از امتیازات خاص استفاده کنند. امام باقر (ع)می فرمایند کسی که اموال عمومی را به خود منحصر سازد و تصرف در آن را به نفع خود حلال شمارد مورد لعنت من و هر پیامبر مستجاب الدعوه ای ست .

حضرت ایت الله خامنه ای در دیدار با امامان جمعه فرموده اند که رفتار و عمل امامان جمعه باید به گونه ای باشد که مردم از آن دین، تقوا ،صداقت و انقلابیگری را استشمام کنند و با صراحت از این بزرگواران خواسته که حواستان باشد نو دولتها به شما نفوذ نکنند،چه از طریق خود یا فرزندان و یا نزدیکان شما.با توجه به سخن بزرگان و عدالت محوری نظام مقدس جمهوری اسلامی، آیا در اعطای تجهیزات به مدرسه غیر دولتی آدینه که هیچ مستند قانونی از عام المنفعه بودن آن در دست نیست عدالت رعایت شده است و این کار در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت گرفته یا با اعمال نفوذ و همان کلام حضرت آقا یعنی نفوذ نو دولتها در دفتر امامت جمعه و ….

روزگاریست که کس را به کسی یـاری نیست

جــز دل آزاری و نیــــــرنگ و ریـــا،کـــاری نیست

هـر چه غــم بـود به دوش دل مـــردم شد بــار

گوئـیا قسمت مــا غیــــر گــــران بـــاری نیست

ای بسا حامی مستغنی خوش خفته به نــاز

زانکــه معیــــار دگـــر دانـش و بیــــداری نیست

گمـــــرهـــانند به بـــــازار طمــــــع راهسپــــار

غافـــل از آنـــکه شـرف جنس خریداری نیست…

محمود مجاز سردبیر نشریه سکوت