. پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 39973 تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | 08:45 ق.ظ

امام جمعه جیرفت:

راه مقابله‌ با دشمنان، تقویت فرهنگ جهاد است

به گزارش پایگاه خبری کنارصندل متن صحبت های حجت الاسلام و المسلمین رضا سعادت فر امام جمعه جیرفت در خطبه نماز جمعه پنجم مهرماه بدین شرح است: *هفته دفاع مقدس و همچنین آتشنشانی را گرامی می‌داریم. *روحیه باج دادن به دشمنان و طعم تلخ آن را در تاریخ کشور و در حکومت‌های مختلف تجربه کردیم […]

به گزارش پایگاه خبری کنارصندل متن صحبت های حجت الاسلام و المسلمین رضا سعادت فر امام جمعه جیرفت در خطبه نماز جمعه پنجم مهرماه بدین شرح است:

*هفته دفاع مقدس و همچنین آتشنشانی را گرامی می‌داریم.

*روحیه باج دادن به دشمنان و طعم تلخ آن را در تاریخ کشور و در حکومت‌های مختلف تجربه کردیم و امّا در دوران طلایی ۸ سال دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که تنها راه پیروزی جامعه، داشتن روحیه جهاد، مقاومت و استکبار ستیزی در سایه توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) است.

*در هفته گذشته امام امت حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به ۱۱ دوگانه‌ بودن در مواجهه‌ی با مشکلات و تهدیدات و نعمت‌ها اشاره کردند.

*اولین نکته‌ای که رهبری فرمودند این که در مواجه با چالش‌ها و مشکلات، انسان می‌تواند با تدبیر و یا با سهل‌انگاری و سهل‌اندیشی تصمیم بگیرد.

*والدین در مقابل تربیت فرزند، می‌توانند سهل‌اندیش باشند یا با تدبیر نسبت به آموزش علوم دینی و تقویت اصول اعتقادی فرزندشان تصمیم بگیرند.

*در حوزه‌ی پیچیده‌ی فضای مجازی، می‌توان سهل‌اندیش بود که بچه‌ها با خبر و بازی سرگرم شوند و همچنین می‌توان با تدبیر عمق جریان فضای مجازی را رصد کرد و مراقب باشیم که فضای مجازی و رسانه، یک ابزار تربیتی هست.

*در مسائل بین المللی هم می‌توان به دو شیوه رفتار کرد؛ رفتار با تدبیر یا سهل‌اندیشانه.

*اروپایی‌ها به هیچ‌یک از تعهدات یازه‌گانه‌ی برجام عمل نکردند و تنها وعده داده‌اند. آمریکا به صراحت از برجام خارج شد و اروپایی‌ها نیز با حفظ ظاهر و در باطن از برجام خارج شده‌اند و تحریم‌ها را ادامه داده‌اند.

*در این مدت اروپایی‌ها ثابت کردند که همواره موضع‌شان به آمریکا نزدیک‌تر است تا به مواضع جمهوری اسلامی ایران باشد.

*رئیس جمهور فرانسه گفته که ما با آمریکا اهداف مشترکی دنبال می‌کنیم مانند عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، کنترل صنایع موشکی و کنترل فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و ممکن است ادبیات‌مان متفاوت باشد.

*جانسون می‌گوید که برجام به درد نمی‌خورد و باید برای موشکی و کنترل مسائل نفوذ منطقه‌ای ایران، ایران را سر میز مذاکره بیاوریم و بهترین و مناسب‌ترین شخص در دنیای امروز ، ترامپ است.

*مکرون قبل از جلسات سازمان ملل گفته‌اند که توی این دیدارها و جلسات سازمان ملل، بوی برنامه‌ریزی تهدیدات و نقشه‌هایی علیه ایران به مشام می‌رسد.

*خانم مرکل صدر اعظم آلمان می‌گوید که تحریم‌ها قبل از مذاکره ایران و آمریکا از طرف آمریکا برداشته شود، واقع‌بینانه نیست.

*اروپایی‌ها ایران را به حمله‌ی پهبادی علیه پالایشگاه‌های رژیم آل سقوط متهم می‌کنند و غافلند که امروز سلاح‌های ایران آنها را در این کشورها زمین‌گیر نمی‌کند بلکه انصار الله یمن، حزب الله لبنان، حشد الشعبی عراق، آزادی‌خواهان دنیا، حتی در حیاتِ خلوطِ آمریکا از روحیات ۸ ساله‌ی دفاع مقدس ما تاسی جسته و این روحیه است که امروز دشمن را زمین‌گیر کرده است.

*متاسفانه اروپایی‌ها به هیچ‌یک از وعده‌های خودشان عمل نکردند و حضرت آقا می‌فرمایند که در مواجه‌ی با این چالش‌ها بایستی برخورد همراه با تدبیر داشت و نه برخورد همراه با سهل‌اندیشی.

*آمریکایی‌ها ، ویزای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را با تاخیر صادر کردند. و حتی به تیم رسانه‌ای رئیس جمهور هم اجازه‌ی حضور ندادند و در مقابل اینها آیا باید دیپلماسی لبخند داشت یا دیپلماسی عزت و مقاومت را تجربه کرد؟

*دیپلماسی مقاومت، دیپلماسی سخت و خشن است و این دیپلماسی هست که با تدبیر همراه است.

*اینکه رئیس جمهور ما با لبخند در مقابل روسای جمهور اروپایی حاضر بشود، دست آنها را به گرمی بفشارد و در مقابل خانم مرکل به گونه‌ای بیاستد که گویا دست به سینه ایستاده است، اینها با دیپلماسی عزت و مقاومت در مقابل کسانی که به صراحت در مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی موضع‌گیری می‌کنند، شایسته نیست و متاسفانه این برخوردها در شان جامعه‌ی اسلامی و حقوق شهروندی جامعه انقلابی، اسلامی و ایران نبود.

*رهبری به دوگانه‌ی دیگری اشاره کرده و گفته‌اند که در مواجهه‌ی با مشکلات بایستی ضوابط شرعی را رعایت کرد.

*یکی از این ضوابط شرعی مطابق قرآن کریم (أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم) است و سوال اینکه سران اروپایی و آمریکا در راس کفار هستند یا نه؟ و آیا برخود با اینها بایستی (أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ) باشد یا نه؟ اگر در مقابل اینها لبخند بزنیم و دست اینها را به گرمی بفشاریم، در مقابل سید حسن نصرالله‌ها بایستی چگونه رفتاری داشته باشیم؟

*فرهنگ قرآنی آن است که در مقابل اینها برخورد جدی و قاطع داشته باشیم.

*ادبیات دیپلماسی که در دوران دفاع مقدس آموخته‌ایم، آن ادبیاتی است که بر روی سنگ قبر شهید تهرانی‌مقدم نقش بسته است که روی سنگ قبر شهید تهرانی‌مقدم می‌خوانیم “اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند”. این ادبیات، ادبیات دیپلماسی مقاومت است.

*نکته دیگر در خصوص جلسه سازمان ملل اینکه؛ از رئیس جمهور بابت نکات قوتی مانند پرداختن به موضوع فلسطین، محکومیت معامله‌ی قرن، حمایت از مردم یمن، انتقاد از راهزنی آمریکا و موعظه به عربستان، تشکر می‌کنیم.

*رهبری در دوگانه‌ی دیگر فرمودند که انسان در مواجهه‌ی با مشکلات می‌تواند از تجربه‌ی گذشته استفاده کند یا استفاده نکند.

*سوال مهم اینکه در بحث سخنرانی در سازمان ملل از تجربه گذشته استفاده شده است یا خیر؟

*با توجه به بد عهدی‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، آیا پیشنهاد مذاکره دادن ولو مذاکره‌ی مشروط، کار شایسته‌ای هست؟

*یک وقتی هست که با یک نفر دعوای مِلکی یا مالی دارید که با مذاکره آن را حل می‌کنید و آیا با کسی که با حیثیت و اصل وجود شما دعوا دارد و قصد از بین بردن شما را دارد، مذاکره می‌کنید یا نه؟

*فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ما آموزش می‌دهد که راه مقابله‌ی با دشمنان، تقویت فرهنگ جهاد است و قرآن کریم، روحیه‌ی جهاد را در بین مومنین تقویت می‌کند و نه روحیه‌ی مذاکره.

*آنچه که در دهه‌ها و سالهای اخیر ، اتفاق می‌افتد، جایگذین کردن روحیه مذاکره برای پیروزی بجای روحیه‌ی جهاد و مقاومت برای پیروزی است که این یک زنگ خطر است و بایستی در این خصوص مراقب باشیم.

*رهبری فرمودند که آمریکایی‌ها محتاج به مذاکره با ما هستند و ما احتیاجی به مذاکره با آنها را نداریم.

*چرا بایستی جامعه را با وعده بدون ثمر معطل کنیم و بعضی چراغ سبز نشان دهند که اگر شما تحریم‌ها را بردارید، ما پروتکل الحاقی را هم زودتر تصویب می‌کنیم.

*خوب بود که بجای پیشنهاد مذاکره، ما مطالبه‌ی جدی تغییر رفتار آمریکا را می‌کردیم. ریاست محترم جمهور ما می‌بایست به صورت قاطع در کنار همه‌ی صحبت‌های زیبایی که داشتند، اینگونه می‌گفتند که ما در مقابل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تنها صحبتی که داریم آن است که فقط به وعده‌ها، امضا ، عهد و پیمان خودشان عمل کنند و در مورد اینکه مذاکره بشود یا نشود، تصمیمی است که بعد از عملی شدن تعهدات شما محقق خواهد شد‌ و الان نگویند که اگر شما عمل کردید، ما مذاکره می‌کنیم. ما با این افراد بد عهد ممکنه نخواهیم مذاکره کنیم و ممکنه بخواهیم با روحیه جهاد با آنها مقابله کنیم و آن چیزی که الان بایستی از آنها به صورت جدی خواست، یک کلمه است و آن وفاداری به عهد و پیمان است.

*رئیس جمهور در کنار همه‌ی صحبت‌های زیبایی که داشتند، گفتند که “برجام حداقل است” ، حداقل برای ما و حداقل برای شما و اگر بیشتر می‌خواهید پس بیشتر باید بپردازید.

*اولاً عرض ما این است که برجام برای ما حداقل نبود بلکه حداکثر بود زیرا ما به تمام تعهدات‌مان عمل کردیم و برجام برای ۵+۱ حداقل نبود بلکه حداکثر بود زیرا آنها به تمام خواسته‌های خودشان رسیدند و در مقابل هیچ هزینه‌ای پرداخت نکردند. در واقع برجام منفعت حداکثری برای ۵+۱ داشت و منفعت صِفر برای ما داشت.

*نکته دوم؛ آنکه فرمودند اگر حداکثر می‌خواهید باید هزینه بپردازید، و حال سوال ما این است که حداکثری که آمریکایی‌ها می‌خواهند چیه؟ آنها به صراحت می‌گویند که بعد از برجام هسته‌ای، دنبال برجام موشکی هستیم تا قدرت موشکی شما را زمینگیر کنیم و دنبال برجام منطقه‌ای هستیم تا ضریب نفوذ شما در منطقه را کم کنیم، دنبال برجام حقوق بشری هستیم تا ارزش‌های دینی شما را بگیریم.

*بهایی هم که آنها برای خواسته‌شان می‌پردازند صرفاً وعده و وعید است. آیا می‌شود سَر اینها مذاکره، گفتگو و معامله کرد؟ خون هزاران هزار شهید ما در دوران دفاع مقدس برای این ریخته شده است که شُعار “مرگ بر آمریکا” بر تارک تاریخ باقی بماند.

*واقعیت امر این است که ما نمی‌توانیم بگوئیم اگر شما توقع بیشتری دارید هزینه بپردازید، مگر ما معامله‌گر هستیم؟ سَر چی می‌خواهیم مذاکره یا معامله کنیم؟ خیلی این حرف قابل تامل بود در کنار همه‌ی حرف‌های زیبایی که زده شد.

*سوال اساسی اینکه؛ آیا مذاکره گره‌گُشا است؟ هرگز ؛ تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی نشان داده است که رمز موفقیت، روحیه جهاد و ایستادگی است.

*نکته دیگر؛ مطلبی که در سالهای اخیر زیاد در بوق و کرنا کردند، بزرگنمایی از تحریم‌ها است. آیا بایستی به هر بهایی تحریم‌ها را برداریم؟ آیا تحریم‌ها مانع پیشرفت است؟ هرگز اینگونه نیست. بلکه تحریم‌ها عامل پیشرفت ما بود، زیرا در این دوران فضایی، هسته‌ای، قدرت نظامی و ابرقدرت نرم‌افزاری منطقه شدیم.

*در ماجرای عاشورا هم تحریم بود اما تحریم باعث شد حرکت سیدالشهدا (ع) یک حرکت جادوانه‌ی تاریخی بشود.

*ما حاضر نیستیم که به هر اعتباری و بهایی تحریم‌ها برداشته شود. مسئولین خوب است که به فرمایشات حضرت آقا ، اقتصاد مقاومتی و توان داخلی برگردند و به این شیوه مشکلات جامعه را حل کنند زیرا طرف مقابل ما ، یک قُلدر و زیاده‌خواه است و کسی هست که به عهد و پیمانش وفادار نیست.

*چرا ما می‌خواهیم جامعه را معطل کنیم با شُعار اینکه با مذاکره مشکلات و گرفتاری‌ها حل می‌شود؟ مذاکره را تجربه کردیم که مشکلات جامعه را مضاعف کرد و آن چیزی که امروز آنها را مُصِر کرده به کوتاه آمدن، بحث مذاکرات نبود بلکه بحث تفکر نیروی انقلابی بود. آن تفکر انقلابی که توانسته در منطقه تمام نیروهای آزادی‌خواه را در مقابل آمریکا متحد کند و حتی متحدین آمریکا را از او جدا بکند و پهبادهای آمریکا را ساقط کند و در مواجه با راهزنی دریایی آنها، اقدام انقلابی و جدی انجام دهد. آنها به این نتیجه رسیدند که در مقابل جمهوری اسلامی هیچ اهرم فشاری و عامل موفقیتی نخواهند داشت.

*رهبری فرمودند که انسان در مواجهه‌ی با مشکلات، بایستی واقعیت‌های میدانی را بشناسد.

*واقعیت میدانی امروز ، عزت بی‌نهایت جمهوری اسلامی ایران، شیعی و زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت هست.

*امروز آمریکا از هسته‌ای، موشکی، نفت و قدرت‌های مادی ایران نمی‌ترسد و به طمع اینها هم نیستند و اگر چه اینها هم هست، اما اصل قصه یک چیز دیگر است و آن اینکه امروز استکبار جهانی باور دارد که صبح جمعه‌ای خواهد آمد و ندای ملکوتی مهدی فاطمه (عج) در عالم خواهد پیچید و طومار ظلم و جور از عالم هستی بهم پیچیده خواهد شد، همانگونه که فرعون می‌دانست موسایی متولد می‌شود و تاج و تخت‌ش را از بین خواهد بُرد لذا هر پسری را می‌کشت، ما نمی‌توانیم با کسانی که اهل مقابله و مخالف ظهور هستند، مذاکره و گفتگو کنیم؛ بلکه دعوا سَر این است که آنها با جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و با فرهنگ انتظار مخالف هستند، اینها چیزهایی نیست که بتوانیم با مذاکره بدست بیاوریم؛ بلکه اینها تنها با روحیه‌ی ایثار، شهادت و مقاومت بدست خواهد آمد.

*امیدوار هستیم که مسئولین نظام جمهوری اسلامی و خاصه دولتمردان باور داشته باشند که در مقابل استکبار جهانی باید اهل روحیه جهاد و ایستادگی بود و پیشرفت‌های نظامی، اقتصادی،دینی، فرهنگی و سیاسی ما هست که آنها را در دنیا زمینگیر کرده است و زمینگیر خواهد کرد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 3 =