. پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 39993 تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | 18:16 ب.ظ

توصیه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به زائران اربعین حسینی

به گزارش کنارصندل، دکتر علی اصغر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: زائران کربلا که قصد شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین را دارند با رعایت نکاتی بسیار ساده می‌توانند سلامتی خودشان را در این مسیر حفظ کنند. وی به زائران اربعین حسینی توصیه کرد، موارد بهداشتی را به منظور پیشگیری از بیماری های […]

به گزارش کنارصندل، دکتر علی اصغر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: زائران کربلا که قصد شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین را دارند با رعایت نکاتی بسیار ساده می‌توانند سلامتی خودشان را در این مسیر حفظ کنند.

وی به زائران اربعین حسینی توصیه کرد، موارد بهداشتی را به منظور پیشگیری از بیماری های عفونی جدی بگیرند و درطول سفر به عراق از آب آشامیدنی سالم و بسته بندی استفاده کرده و از مصرف سالاد و سبزی های خام خودداری کنند.

دکتر خیرخواه با تاکید بر اینکه زائران اربعین حسینی برای پیشگیری از بیماری های عفونی و واگیردار باید قبل از صرف غذا به صورت منظم دست های خود با صابون مایع بشویند، افزود: زائران توجه داشته باشند که مواد غذایی پخته شده ای را مصرف کنند که کاملا داغ باشد و چنانچه غذا سرد باشد، حتما آن را کاملا داغ کنند تا میکروب که بر اثر سرد شدن غذا رشد کرده از بین برود.

وی اظهار داشت: رعایت مسائل بهداشتی از جمله شست‌وشوی دست‌ها قبل از غذا خوردن، استفاده از ماسک، نوشیدن آب معدنی پلمپ شده، شستن صحیح و کامل میوه‌ها، غذا خوردن در اماکن و موکب‌هایی که بهداشت مواد غذایی را رعایت می‌کنند، بسیار قابل توجه است.

دکتر خیرخواه گفت: به زائران توصیه میکنیم از دست دادن و رو بوسی پرهیز کنند زیرا بیماری های تنفسی و آنفولانزا از این طریق به آسانی منتقل می شود، در راه بازگشت، ما در تمامی ورودی ها و فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهنی گروه بهداشت محیط حضور جدی دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد مسائل گوارشی که ممکن است زوار به آن مبتلا شوند گفت: زائران در صورت ابتلا به وبا و یا اسهال حتما به مراکز درمانی مراجعه و حتما اعلام کنند تا درمان در اسرع وقت صورت بگیرد.

دکتر خیرخواه از عموم زائران اربعین حسینی خواست حداقل یک ملافه تمیز یا کیسه خواب در طول سفر همراه داشته باشند و باقیمانده غذا و زباله های خود ار در سطل مخصوص زباله بریزند و از ریختن زباله در جوی و نهرها خودداری کنند.

وی ادامه داد: به افرادی که در مراسم پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند، توصیه می‌شود که به علت وجود گرد و غبار احتمالی ماسک استاندارد با خود به همراه داشته باشند و بهتر است از آب بسته بندی در طور مسیر پیاده روی اربعین استفاده کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به زائرانی که دارو مصرف می کنند توصیه کرد: این افراد باید داروهای خود را حداقل برای مصرف ۱۵ روز همراه داشته باشند. در واقع افراد بیش از مقدار مصرف، داروهای خود را همراه داشته باشند و این داروها را نیز در محلی قرار دهند که به هیچ وجه آنها را فراموش نکنند. همچنین نسخه داروهای مصرفی را به همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی برای داروها افتاد پزشکان بتوانند داروها را تهیه کنند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 15 =