پیشنهاد امام جمعه جیرفت به هییت‌داران، موکب‌داران و عاشقان سیدالشهدا (ع) برای تشکیل وزارت مردمی اربعین


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

حجت الاسلام و المسلمین رضا سعادت فر امام جمعه جیرفت در خطبه نماز جمعه امروز (۳/۸/۹۸) گفت:

در آستانه‌ی شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن علیه السلام و امام رضا علیه السلام، به رعایت تقوای الهی و نظم در زندگی را توصیه و سفارش می‌کنم.

پیامبر اکرم در خصوص اهمیت نمازجمعه فرمودند: عده‌ای که در نمازجمعه‌ها شرکت نمی‌کنند، از این کار خود دست بردارند، زیرا بر دلهایشان مُهر زده می‌شود و آنگاه از غافلان خواهند بود.

مراسم اربعین امسال، باشکوه بیش از گذشته برگزار شد و مردم عشق‌شان را به وجود اباعبدالله الحسین علیه السلام و انتظار حضرت ولیعصر عجل الله تعالی به اثبات رساندند.

از هرکسی که برای اربعین زحمت کشیده اعم از موکب‌داران عراقی، مرجعیت عراق، دولت عراق، مومنین ایران و سراسر دنیا، موکب‌داران، نیروی انتظامی، اورژانس، همه کسانی که زحمت کشیدند و به ویژه موکب‌داران شهرستان جیرفت تشکر می‌کنم. ۴ موکبی که امسال با وجود همه‌ی مشکلات و هوای گرم، به خوبی خدمتگذار زائرین بودند. واقعاً یک افتخاری بود برای مردم شهرستان دارالولایه که ۴ موکب را در کربلای معلی برای خدمت‌رسانی به زائرین مهیا و آماده داشتند که جای تشکر دارد.

در زمان سفر به عراق و زیارت کربلا یک نکته‌ای را تجربه می‌کنیم و آن اینکه؛ کشوری که ولایت در راس آن نباشد روی امنیت، پیشرفت، سعادت و عزت را نمی‌تواند ببیند.

وقتی که عراق می‌روید، ببینید وضعیت امنیت، مشکلات، گرفتاری‌ها یک پیام می‌دهد و آن اینکه اگر در راس یک کشوری ولایت باشد مثل جمهوری اسلامی ایران، چقدر عزتش بالاتر هست.

از دولت محترم گِلّه‌ی جدی بایستی داشته باشیم که متاسفانه در اربعین، ضعیف‌ترین برنامه‌ریزیها را داشته‌اند.

واقع امر اینه که از اتوبوس ایرانی که انسان پیاده می‌شد تا زمانی که سوار اتوبوس عراقی می‌شد، زائرینی که مقامشان آنقدر بالاست که بال و پَر ملائکه فرش زیر پای‌شان هست، امّا متاسفانه به واسطه‌ی ضعف در برنامه‌ریزی‌ها ، تمام از روی زباله‌ها می‌بایست رَد می‌شدند. اصلاً حُرمت زائر امام حسین علیه السلام را ما می‌گوییم هیچ؛ حداقل شما که به حقوق شهروندی معتقد هستید، ۳ میلیون و ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار نفر شهروند ایرانی بودند، از باب حقوق شهروندی هم که می‌بود، می‌بایست خدمت‌رسانی ویژه‌ای صورت بگیرد.

واقعاً اگر قرار بود ۴ تا مسافر به اروپا بروند یا ۴ تا اروپایی بیایند؛ اینجوری وضعیت مرز بود؟ آیا واقعاً وضعیت حمل و نقل و جاده‌ها اینگونه باید باشد؟ اینها نشانه‌ی ضعف در برنامه‌ریزی یا بگوئیم بی‌توجهی به اربعین یا عدم فهم اهمیت اربعین هست. اینها واقعاً دل انسان را درد می‌آورد. یک جامعه‌ی شیعی باید در راس کارش بحث احترام گذاشتن به اربعین باشد.

همه در اربعین خدمت کردند. از فقیرترین مردم خدمت کردند. امّا تنها کسی که کاسبی کرد در این وسط، دولت بود. شما ببینید از همراه اول، از کرایه‌ها، از پارکینگ، بیمه ، هر چه که شما حساب کنید، کسب درآمد، از آنطرف هم این خدمات! لذا بنده یک پیشنهادی دارم، می‌گوییم که ایکاش این اتفاق می‌افتاد، هییت‌داران ما ، موکب‌داران ما و عاشقان سیدالشهدا علیه السلام دست به دست هم می‌دادند و یک وزارت مردمی اربعین شکل می‌دادند و از همین حالا مدیریت اربعین را تا سال آینده به دست می‌گرفتند. دولت تنها لطفی که بکند، پایش را کنار بکشد. بعد ببیند که مردم چه جور کار جاده‌سازی، خدمت‌رسانی به نحو اَحسن به زائرین سیدالشهدا ، هم زائرین ایرانی و هم زائرین عراقی انجام می‌دهند.

مومنین عزیز این را خدمتتان عرض کنم؛ قصه‌ی اربعین باش تا صبح دولتش بدمد. هنوز ابتدای راه است. اربعین یک جایگاه ویژه‌ای دارد. مردم توی اربعین؛ یک دفعه‌ای ببینید شما توی خانه‌تان می‌نشینید و می‌گویید “اللهم عجل لولیک الفرج” یک دفعه‌ای می‌خواهید راه بیفتید بگوئید امام زمان (عج) هم کربلاست؛ بروم دنبالش و بگوئیم آقا بیایید. اربعین یک قصه‌ی مهمی است و از زوایای مختلف یک سبک زندگی قابل توجهی است که ان‌شاالله امیدوار هستیم که هر کسی که واقعاً در این مسیر قدم برمی‌دارد خداوند دستش را در دنیا و آخرت بگیرد. این هم بدانید هر کسی نمی‌تواند خدمت بکند‌ و هر کسی هم خدمت نکند چوبش را می‌خورد، چوب امام حسین علیه السلام به قول ضرب‌المثل معروف؛ چوب امام حسین علیه السلام صدا ندارد، وقتی هم بخورد، دوا ندارد.

نکته دوم؛ از پاسداران گمنام امام زمان (عج) که یک از عناصر ضد انقلاب را با عملیات خوب اطلاعاتی که آبرو و عزت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، دستگیر کردند تشکر می‌کنیم.

اما نکته‌ی مهم اینکه؛ این آقا که دستگیر شده؛ این یک نفر هست. خیلی هم خوب که دستگیر شده است اما یک کسانی “زم‌ساز” در این کشور بودند. با اونها بایستی برخورد کرد. آن کسانی که در این جامعه‌ی اسلامی، فضای رسانه را یَلِه و رها گذاشتند، آن روزی که ما داد می‌زدیم، افراد انقلابی داد می‌زدند و می‌گفتند فضای مجازی را یله و رها نگذارید. امام امت‌مان فریاد می‌زد که فضای مجازی قتلگاه جوانان است، آن زمان فضای مجازی را مدیریت نکردند، شورای عالی فضای مجازی را با عدم حضور خودشان تضعیف کردند، آنها “زم‌ساز” هستند. امروز هم اگر فضای مجازی مدیریت نشود باز هم این افراد ضدانقلاب مدیریت و خیانت می‌توانند بکنند. لذا بایستی فضای مجازی مدیریت بشود.

نکته‌ی سوم؛ در فرهنگ دینی و قرآنی برای هدایت انسانها دوقطبی‌هایی مانند نور و ظلمت، حق و باطل، عدل و ظلم، عزت و ذلت وجود دارد که واقعیت دارد و قابل جمع هم نیستند.

امام حسین علیه السلام هم بر همین اساس فرمودند که زندگی با ذلت را نمی‌پذیرم بلکه مرگ با عزت به زندگی با ذلت شرف دارد. که اینها دوقطبی‌های واقعی است.

در مقابل این دوقطبی‌های حقیقی، دو قطبی‌های مشابه هم داریم و به فرمایش حضرت آقا دو قطبی‌های دورغین، کاذب و سوغات بیگانه وجود دارند. که یکی از ابزار مهم جنگ نرم دشمن، دوقطبی‌سازی است. دو قطبی‌سازی، تکنیک دشمن برای نفوذ در فکر و اندیشه‌ی جامعه است. مثال یکی از دوقطبی‌های نامشروع، دوقطبی تعهد و تخصص است، مدیر باید متعهد باشد یا متخصص؟ اصلاً غلط است، کی گفته تعهد و تخصص در مقابل هم هستند؟ تعهد و تخصص در کنار هم هستند. دو قطبی آرمان‌گرایی و واقعیت‌گرایی، با آرمان‌گرایی نمی‌شود زندگی کرد با واقعیت‌گرایی باید زندگی کرد. کی گفته آرمان‌گرایی با واقعیت‌‌گرایی قابل جمع نیست؟ اصلاً اینها با هم قابل جمع هستند. اسلام رحمانی با خشونت، کی گفته اینها را گفته؟ اعتدال و افراط، موافقان کنسرت و مخالفان با کنسرت، ما موافق با دین داریم و مخالف با فحشا داریم. موافقان با حضور زنان در ورزشگاه‌ها و مخالفین آن، اینها دوقطبی‌های غلط است. اینها دوقطبی‌های جنگ نرم هست که می‌خواهد جامعه را مشغول بکنه، با این دعواها دوگانگی درست بکند، اختلاف درست بکند.

اخیرا ریاست محترم جمهور یک فرمایشی داشتند. این فرمایش حقیقتاً برای افراد انقلابی قابل هضم نیست. نمی‌دانیم که چرا این حرف‌ها را می‌زنند؟ ایشان فرمودند که “تقابل مستمر یا تعامل سازنده” فرمودند ما باید وضعیت‌مان را مشخص کنیم با دنیا می‌خواهیم تقابل مستمر داشته باشیم یا تعامل سازنده؟ این یک حرف‌شان و حرف دوم‌شان این بود که گفتند “ما ۴۰ سال است که با هم بحث کردیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم که باید تقابل مستمر یا تعامل سازنده داشته باشیم، حالا که به نتیجه نرسیدیم راه‌حلش این است که باید همه‌پُرسی برگزار کنیم”.

کی گفته تقابل مستمر با تعامل سازنده، اینها دوتا هستند؟ کی گفته اینها در مقابل هم هستند؟

ما در فرهنگ دینی‌مان این قصه حل شده است. ما با یک رژیم حرام‌زاده‌یی مثل اسرائیل، استکبار جهانی، آمریکای جنایت‌کار که خوی استکباری دارد، از ابتدای انقلاب اسلامی از مکتب سیدالشهدا آموخته‌ایم که تقابل مستمر داشته باشیم و به کوری چشم همه‌ی کسانی که در خواب سازش با آمریکا را می‌بینند، ملت ما شُعار خودش را از اول انقلاب گفته و الان هم می‌گوید و در آینده هم خواهد گفت که “نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا”

با بقیه دنیا تعامل سازنده داریم. این که اصلاً دوقطبی نیست که ما بگوئیم یا این یا اون؛ هر دو تا درسته، اما طرف مقابل‌ها متفاوت است. لذا اصل این شبهه، یک شبهه‌ی انحرافی است. اصل این دوقطبی، دوقطبی غلطی است.

نکته دوم؛ می‌گویند ما ۴۰ سال است که بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم. کی گفته؟ از اول انقلاب، مردم انقلاب کردند که با عزت زندگی کنند. مردم انقلاب کردند، جنگ کردند و تحریم‌ها را تحمل کردند؛ همه‌اش بخاطر این بوده که سازش با دشمن، تسلیم با دشمن نداشته باشند. تکلیف ما را سیدالشهدا معلوم کرده‌اند که زندگی با ذلت فایده‌ای ندارد، مرگ با عزت هست که ارزش دارد. قرآن کریم تکلیف ما را معلوم کرده است، (وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ) قرآن کریم تکلیف ما را معلوم کرده با یهود و نصارا دوستی نکنید. اینها همه‌اش مشخص هست که انقلاب ما مبتنی بر تحصیل عزت هست. حالا یه عده‌ای نفهمیده بودند. زمان جنگ هم توی مجلس، شورای عقلا را برای ایجاد صلح تشکیل داده بودند، حضرت امام به آنها نهیب زد. مردم ما بحثی با کسی ندارند و تکلیف‌شان معلوم هست.

نکته‌ی سوم؛ می‌گویند ما به نتیجه نرسیدیم و می‌خواهیم همه‌پرسی برگزار کنیم. کسی در نظام جمهوری اسلامی، کسی در نظام ولایی می‌گوید به بن‌بست رسیدیم و باید به همه‌پرسی مراجعه کنیم که جایگاه رفیع ولایت را نفهمیده باشد. جایگاه رفیع ولایت فصل‌الخطاب است. اینکه سیاست‌های خارجی چگونه باشد براساس شرع، قرآن کریم و قانون اساسی بر عهده‌ی ولی امر است. بروید در مقابل ولی امر زمان‌تان مودب باشید و زانوی ادب بزنید و از او استمداد بجویید و بگوئید ما چه کنیم؟ عوض اینکه این حرف‌ها را بزنید بیایید از ملت عذرخواهی کنید و بگوئید ما رفتیم و دل به دشمن بستیم، دل به برجام بستیم و الان فهمیدیم که به نتیجه‌ای نرسیدیم، ما را ببخشید، می‌خواهیم به اقتصاد مقاومتی برگردیم. چرا بعضی اینجوری صحبت می‌کنند؟

بعد از شهادت پیامبر اسلام به آراء عمومی مراجعه کردند که علی (ع) خانه‌نشین شد، در جریان جنگ امیرالمومنین با معاویه، در صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه در آن زمان به آراء عمومی مراجعه کردند که این اتفاق افتاد. اما در روز عاشورا همه گفتند که “هر چه حسین بگوید” خیلی‌ها گفتند حسین نرو اما دوستان اباعبدالله گفتند آنچه که حسین می‌گوید، حسین می‌گوید مقاومت چشم، جنگ چشم، شهادت چشم و سرانجام از برکت عاشورا نام و یاد اسلام در عالم هستی زنده است.

دقت کنید که اصل شُبهه غلط است. این دوگانگی غلط است. ۴۰ سال مباحثه به نتیجه نرسیدن، غلط‌تر است و راه رفراندوم پیشنهاد دادن، غلط اندر غلط است.

نمی‌دانم بعضی‌ها چرا دنبال این مباحث هستند؟ از آن‌طرف در مورد مجلس، واقعاً آدم تعجب می‌کند، می‌گویند بهترین مجلس ما مجلس اول بود. چرا؟ چون در آن مجلس نظارت‌ها نبود، منافقین و نهضت آزادی‌ها بودند، یعنی مجلسی که باید عصاره‌ی فضائل باشد مجلسی بهتر است که در آن منافقین و نهضت آزادی‌ها باشند؟ یعنی ملت خون دادند و ۴۰ سال مقاومت کرده که رییس جمهورش برگرده و افتخار بکند به مجلسی که این افراد در آن بوده‌اند؟ اینها واقعاً شایسته است؟ مگر بعضی‌ها چه دوستی، چه رفاقتی با نهضت آزادی‌ها و منافقین دارند که دلشان برای آنها تنگ شده؟ می‌گویند آن مجلس، خیلی مجلس خوبی بوده است.

‏مومنین عزیز مراقب باشید، جمع‌بندی کنم. می‌دانید چرا این حرف‌ها را می‌زنند؟ خود آقایون هم می‌دانند این حرف‌ها غلط است. خودشان هم می‌دانند رفراندوم هم برگزار بکنند، مردم هیچ‌کدام رضایت به عزت‌فروشی نمی‌دهند. اما هدف یک چیز است و آن اینکه من و شما را سرگرم این مباحث بکنند تا از اصل قصه و مطالبات جدی غافل بشویم. مومنین عزیز؛ امروز مطالبه‌ی جدی ما از دولت محترم، از ریاست محترم جمهور این است که این حرف‌هایی که شما می‌زنید اصلاً سلمنا همه‌اش درست؛ اما شما بفرمایید بعد از ۶ سال برای اشتغال چه کردید؟ برای رونق اقتصادی چه کردید؟ برای رفع محرومیت چکار کردید؟ سبک زندگی مردم به چه سمت و سویی داره می‌رود؟ شما اینا را جواب بدهید. چکار به رفراندوم و اینها دارید؟ مردم مشکلشان اینها است. لذا مومنین عزیز این دوقطبی‌های کاذب دنبال است که مردم را مشغول به این بحث‌های حاشیه‌ای بکند و از این بحث‌های اصلی باز بدارد.

ملت ما رجا واثق دارد که شورای نگهبان ناظر است اما نه ناظر تنها بلکه نظارتش نظارت استصوابی است و با نظارت دقیق بر کاندیداهای شرکت‌کننده‌ی در مجلس، آنچنان رصد می‌کند که به آن کسانی که ریگی در کفش دارند یا دنبال سوءاستفاده از نظام باشند، شورای نگهبان اجازه‌ی ورود به احدی از آن افراد را به کوری چشم همه‌ی دشمنان به مجلس شورای اسلامی نخواهد داد.

هفته وقف را تبریک می‌گوییم و مومنین بدانند که وقف سرمایه‌گذاری برای آخرت است و کسانی که توان دارند خصوصاً در حوزه‌ی فعالیت‌های قرآنی وقف انجام دهند.

هفته تربیت بدنی را گرامی می‌داریم و امیدواریم که مسئولین تربیت بدنی به ورزشکاران جیرفت که واقعا نیروهای مستعدی هستند و توانمند هستند اهمیت ویژه‌ای دهند.