وضعیت کاندیداهای اصلی جیرفت و عنبرآباد تا این لحظه / به قلم حجت پاینده


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

رقابت نامزدهای مجلس در حوزه جیرفت و عنبرآباد با آنکه هنوز قریب به ۴ ماه به ماراتن سخت و نفس گیر انتخابات باقی مانده، اما به مرحله ای بسیار حساس رسیده است. می توان گفت در حال حاضر اکثر نگاهها معطوف به درگیری حامیان چهره ها در فضاهای رسانه ای و مجازی شده است.آنقدر فضا و وضعیت کاندیداها روز به روز در حال تغییر و جابجاییست که به هیچ وجه نمی توان از اکنون فردی را برنده ماراتن اسفند ماه ۹۸ دانست. به همین منظور سعی خواهیم کرد در هر هفته به تحلیل وضعیت کاندیداهای مطرح انتخابات مجلس در این حوزه بپردازیم…

✅ ۱۷۰ هزار رای در جیرفت و عنبرآباد (۱۰ + ۹۰) بر اساس آمار و اطلاعاتی که از گذشته وجود دارد، می توان پیش بینی نمود که در انتخابات پیش رو، قریب به ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر از حوزه جیرفت و عنبرآباد در انتخابات مجلس شرکت نمایند.

⬇ (۹۰ +۱۰) ؛ پیش بینی می شود افرادی که در گذشته و حال نماینده بوده و هستند فقط بتوانند ۱۰ درصد از این تعداد رای را به دلیل عملکرد خود در لباس نمایندگی جذب نمایند؛ چرا که عملکرد افراد در این حوزه فقط برای ده درصد از مردم اهمیت دارد، البته در کرمان و نقاط دیگر کشور قطعا این درصد بالاتر و بیشتر خواهد بود که فقط سه تن از این کاندیداها می توانند از این ۱۰ درصد رای جذب نمایند.

⬇۹۰ درصدی ها

آراء نود درصدی، شامل افرادی می شود که درصد زیادی از آنها با توجه به شعارهای زیبای افراد، حضور کاندیداها در بین طیف های مختلف، دارا بودن کاریزما، متعلق به کدام منطقه بودن، عملکرد اجرایی، داشتن تیم های برنامه ریز و رسانه ای، حضور چهره های خوش نام در کنار افراد و غیره ، توسط افراد جذب می شوند که قطعا و متاسفانه منطقه گرایی نیز تاثیرات خاص خود را نیز خواهد داشت.

⬇آراء خاکستری

آراء خاکستری شامل افرادی می شود که اصولا به سمت چهره برنده خواهند رفت. این افراد تا روزهای آخر یا گزینه خاصی را انتخاب نمی کنند و یا در کنار همه خواهند بود. اما در روزهای آخر قطعا به آن فردی خواهند پیوست که به پیروزی نزدیکتر است. آرا خاکستری بیش از بیست هزار رای را شامل می شوند که در دور گذشته آقای کمالی پور در روزهای آخر توانست بیش از هشتاد درصد از آرا خاکستری را جذب نماید.این آرا نیز جز ۹۰ درصدی ها هستند.✅ اما بررسی وضعیت کاندیداهای سرشناس این حوزه تا این لحظه:

⬅ دکتر علی اسلامپناه

آقای علی اسلامپناه جز کاندیداهایی محسوب می شود که یک دوره نماینده مجلس بوده و قطعا مردم بایستی بر اساس ” عملکرد ” گذشته اش به وی رای داده و به نوعی در کنار ایشان خواهند ایستاد؛ چه به عنوان کاندیدا و چه به عنوان حامی کاندیدایی دیگر. چرا که قطعا حوزه پر رای میانچیل برای ایشان یکدیت خواهد بود.بدون هیچ شک و تردیدی می توان گفت ؛ اسلامپناه قریب به سی هزار رای ثابت دارد، که این را در گذشته نیز به اثبات رسانده است. اسلامپناه هنوز فعالیت رسمی خود را برای انتخابات پیش رو به عنوان کاندیدا آغاز نکرده و در واقع منتظر تایید و یا عدم تایید شدن است.

⬅ یحیی کمالی پور

آقای یحیی کمالی پور به عنوان نماینده فعلی، می توان گفت، تیم های اطراف ایشان چه خودسر و چه برنامه ریزی شده، از همان خرداد ۹۵ با حضور در فضاهای مجازی و رسانه ای، عملا کار خود را برای اسفند ۹۸ آغاز نمودند؛ که اشتباه و یا درست بودن این حرکت دوستان مورد بحث ما نیست…وی ریزش بسیار زیادی داشته، اما شاید بتوان گفت به همان اندازه؛ حال بیشتر و یا کمتر توانسته جذب نیز داشته باشد. اما سوال اینجاست؛ آیا افراد جذب شده که اکثرا چهره هایی هستند که منتقد امینی روش و حجتی شده اند، خواهند توانست به اندازه چهره هایی که جدا شده اند، جذب داشته باشند؟کمالی پور نیز جز افرادی است که باید برای جذب افرادی که جز آن ده درصد ( افرادی که به خاطر عملکرد رای می دهند) هستند، تلاش کند. البته ایشان نیز به مانند اسلامپناه حال کمتر و یا بیشتر، دارای آرا ثابتی خواهد بود.

⬅ دکتر بهنام سعیدی

بدون هیچ شک و تردیدی، آقای بهنام سعیدی را می توان چهره شاخص در بین تمام کاندیدا به خاطر حضور در پست های خاص شهرستانی، استانی و کشوری دانست. خیلی ها معتقدند بهنام سعیدی از رای ثابت ۲۰ هزار نفری، (البته تا این لحظه) برخوردار است.بهنام سعیدی برای پیروزی با دو مورد مهم مواجه است؛ اول عبور از یک حریف سرسخت به نام فرج الله عارفی و دوم، حضور قطعی به عنوان کاندیدای اصولگرایان. البته بهنام سعیدی به خاطر اینکه در دو دولت احمدی نژاد و روحانی سمت های تاثیرگزاری داشته، قطعا در بین مستقلان نیز آرایی را خواهد داشت. همچنین به نظر می رسد یکی از اهداف مهم دکتر سعیدی، یکدست کردن جبالبارز جنوبی و شمالی باشد.بهنام سعیدی را می توان بی حاشیه ترین کاندیدای این حوزه تا این لحظه دانست؛ چرا که با تدبیر و آرامش در حال فعالیت می باشند.

⬅ دکتر ذبیح الله اعظمی

آقای ذبیح الله اعظمی جز کاندیداهایی است که به قولی دیکته نانوشته در جایگاه نمایندگی است. همه می دانیم که ایشان در دور گذشته به خاطر حمایت دکتر اسلامپناه و همت حداکثری اصلاح طلبان، بالاخص اصلاح طلبان گرمسیر، در یک قدمی پیروزی بود، کمااینکه خیلی ها اعتقاد دارند اگر یک هفته رقابت ادامه پیدا می کرد و حمایت ساردو زمین از وی بیشتر صورت می گرفت، شاید وی در همان سال ۹۴ پیروز رقابت ها بود.اعظمی فعلا منتظر تایید صلاحیت های افراد دیگر است؛ چرا که ایشان می داند در صورتی خواهد توانست به عنوان شانس اول پیروزی مطرح شود که اتفاقات سال ۹۴ برای ایشان تکرار شود. اعظمی از همان اسفند ۹۴ ، فعالیت خود را ادامه داده که در این مدت نیز توانسته آرا بسیار خوبی جذب نماید.

⬅ دکتر روح الله میرکهنوج

بدون شک می توان آقای روح الله میرکهنوج را پدیده این دور از رقابت ها، البته تا این لحظه؛ یعنی چهار ماه مانده به انتخابات دانست. ایشان با دارا بودن یک تیم رسانه ای و برنامه ریز قوی و حرفه ای، با برگزاری جلسات پر تعداد و منظم در تمام حوزه، گام های بزرگی در این راستا برداشته است. میرکهنوج به واسطه آرایی که در ساردو زمین، عنبرآباد و مرکز شهر جیرفت تا این لحظه کسب نموده، می شود وی را یکی از شانس های اصلی این رقابت ها دانست؛ البته اگر ایشان به عنوان کاندیدای اصولگرایان معرفی نگردد، کار وی بسیار سخت خواهد بود.میرکهنوج تا این لحظه قریب به بیست هزار رای ثابت دارد.

⬅ احمد امینی روش(چرچیل جنوب) و محمد حجتی

چون اعتقاد داریم این دو به قولی به عنوان سوپاپ اطمینان یکدیگر در رقابت شرکت نموده و بدون هیچ شک و تردیدی در صورت تایید هر دو، فقط یکی از آنها باقی خواهد ماند، هر دو را با هم بررسی نموده ایم.این دو بزرگوار؛ یکی به عنوان فرماندار گذشته جیرفت و یکی هم به عنوان فرماندار گذشته عنبرآباد ، از نفوذ بسیار خوبی در این دو شهرستان برخوردارند. البته محمد حجتی به عنوان فرزند خلف عنبرآباد، قطعا اگر در نهایت گزینه اصلاحات شود، شاید اتفاقات سال ۹۰ که برای عارفی رقم خورد برای ایشان نیز رقم بخورد.البته برخی ها معتقدند اگر این دو برای کاندیدای دیگری نظیر؛ دکتر اسلامپناه و غیره فعالیت کنند، شاید بتوانند موثرتر عمل نمایند تا برای خودشان. اما هر چه هست فعالیت و جلسات این دو، بی سر وصدا و با هم در حال برگزاری است و تا این لحظه نیز بسیار خوب عمل نموده اند، اما ترس از تایید صلاحیت ها، آنها را بدجور زمینگیر کرده است…

⬅ فرج الله عارفی

آقای فرج الله عارفی به خاطر حضور بهنام سعیدی در صحنه انتخابات به عنوان کاندیدا و جلسات خاص ایشان در عنبرآباد و جبالبارز، به نوعی بی سر و صدا فعالیت خود را دنبال می کند. البته می توان گفت؛ عارفی تمام امید خود را به تایید و یا عدم صلاحیت افراد دیگر، از جمله دکتر اسلامپناه و غیره بسته تا بتواند اتفاقات سال ۹۰ را تکرار نماید( مااتاهیم) و همچنین کنار رفتن بهنام سعیدی که بعید به نظر می رسد. این نکته را نیز بایستی اضافه نمایم که آقای عارفی بیشتر تمرکز خود را بر عملکردش در دو سال اول نمایندگی اش گذاشته تا شاید بتواند در کنار آرای ثابتی که دارد، از آن ده درصد (عملکرد) نیز آرایی را جذب نماید.

⬅ مهندس سید جمال حسینی

اسم سید جمال حسینی را برای اولین بار در فضاهای مجازی شنیدیم و اینکه فرزند شهید والامقام و اخوی سید اسماعیل حسینی است. به شخصه معتقدم ایشان تا پایان رقابت ها نخواهد ماند و شاید کنار برود. چرا که وی به خاطر اینکه سالها در جیرفت و عنبرآباد نبوده، شاید نتواند اعتماد حداکثری را به دست آورد. هر چند که تیم رسانه ای ایشان به محوریت نواب کمالی توانسته در این مدت، برای معرفی وی عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذارد. اما قطعا سید جمال حسینی نیم نگاهی نیز به تایید صلاحیت ها خواهد داشت.

✅ در پایان می توان فعالیت چهره های اصلی را بدون ذکر نام آنها به چهار گروه تقسیم نمود؛۱.کاندیدایی که نه تیم رسانه ای قوی دارد، نه برنامه ریزان کارکشته ای و نه دلسوزان واقعی ای؛ اکثریت تیم آنها، افرادی تشکیل میدهند که به قولی روی هوا تحلیل داشته و معتقدند رای تمام حوزه انتخابیه متعلق به آنهاست و به هیچ وجه بقیه رقبا را به حساب نمی آورند. اطلاعات دقیق به کاندیدای خود نمی دهند، در گزارشات خود اغراق می کنند، افرادی(از تهران، مشهد، شیراز و غیره)برای آنها تصمیم گیری و تصمیم سازی می کنند که قریب به هزار کیلومتر با جیرفت و عنبرآباد فاصله دارند و به حامیان و کاندیدای دیگر حمله (خودزنی) می کنند. ۲. کاندیدایی که از تیم های رسانه ای و برنامه ریز بسیار قوی ای برخوردار بوده و هر روز برنامه ای خاص و گیچ کننده برای رقبا دارند.۳. کاندیدایی که منتظرند اول تاییدیه خود را دریافت نموده و بعد به صورت انفجاری برنامه ریزی و فعالیت خود را استتارت برنند.۴. کاندیدایی که منتظر رد صلاحیت شدن احتمالی رقبا هستند…

حجت پاینده