. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 40373 تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398 | 08:38 ق.ظ

نخستین جشنواره ملی خرمای کلوته در کهنوج برگزار شد/ تصاویر

به گزارش کنارصندل، جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب استان کرمان به مدت دو روز (۲۱و۲۲آذر) به همت اتاق بازرگانی کرمان با حضور دکترحمزه نماینده مردم پنج گنج، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، رییس سازمان جهخادکشاورزی جنوب کرمان، مدیرعامل کشت و صنعت جیرفت، رییس میز اتاق روسیه و رایزنان اقتصادی عراق و […]

به گزارش کنارصندل، جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب استان کرمان به مدت دو روز (۲۱و۲۲آذر) به همت اتاق بازرگانی کرمان با حضور دکترحمزه نماینده مردم پنج گنج، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، رییس سازمان جهخادکشاورزی جنوب کرمان، مدیرعامل کشت و صنعت جیرفت، رییس میز اتاق روسیه و رایزنان اقتصادی عراق و بنگلادش در کهنوج برگزار شد.

دکتر فرهاد پرند دبیر میز روسیه در نخستین جشنواره ملی خرمای کلوته در کهنوج گفت: ما در تولید خرما مشکلی نداریم اما مهمترین مسئله بحث فروش و بازاریابی محصول است.

وی افزود: ظرفیت خرما در کشور و در جنوب کرمان بسیار مناسب است

دکتر پرند گفت: در موافقتامه تجارت ترجیحی که با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، قزقیزستان، ارمنستان،بلاروس و قزاقستان) منعقد شده، یکی از اقلام مورد توافق خرماست که ظرفیت مناسبی برای صادرات آن وجود دارد.

دبیر میز روسیه با اشاره به اینکه باید به توسعه بازارهای صادراتی فکر کنیم افزود: در شرایط کنونی باید از تسهیلات و معافیت های مناطق آزاد اوراسیا از جمله مغری و لوتوس آستراخان استفاده کرد و از ارزش افزوده کمتر از ۲۰ درصدی که روسیه میگیرد استفاده نماییم.

دکتر پرند با توصیه به اینکه کیفیت بسته بندی باید بهتر از وضعیت کنونی باشد بیان کرد: وزن بسته بندی های تولیدی کشور ما در مقابل دیگر رقبا بالاست که قیمت تمام شده را بالا میبرد لذا باید در این زمینه، شرکتهای بسته بندی بازنگری در تولید انواع بسته بندی داشته باشند

وی ادامه داد: مسؤلین ما باید امر پژوهش را توسعه داده و همچنین باید از بازارهای هدف بازدید کنند و روند تولید و بسته بندی را در آنجا بررسی کنند و متناسب با بازار هدف برنامه ریزی کنند.

دبیر میز روسیه با اشاره به اینکه بازار امروز، بازار رقابت است گفت: بنظرم باید همه تلاش کنند و کنسرسیومی ایجاد شود تا کالا و محصول ما با یک برند وارد بازار شود

دکتر پرند در پایان گفت: بازار روسیه بیش از ۲۰۰میلیون دلار واردات خرما دارد که پنج درصد این بازار از آن ماست و اگر به درستی کار شود میتوانیم سهم بیشتری از این بازار ۲۰۰میلیون دلاری داشته باشیم و به رونق اقتصادی منطقه کمک کنیم.

وحدت عیدی فرماندار کهنوج با بیان اینکه خرمای کلوته دیرتر فاسد شده و هزینه نگهداری آن بسیار پایین است گفت: سال‌هاست که این خرما به تجار افغانستانی فروخته می‌شود و با برند افغانستان به دنیا صادر می‌شود.

عیدی با اشاره به اینکه بنا داریم با برنامه‌ریزی انجام شده خرمای کلوته را از جنوب کرمان و با برند کشور خودمان به دنیا صادر کنیم عنوان کرد: حدود ۹۰۰ میلیارد دلار بازار این خرما در دنیا وجود دارد که باید از آن بهره‌گیری کرد.

سعید برخوری رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان نیز در این جشنواره   با بیان اینکه ۲۴۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان است اظهار داشت: ۴٫۵ میلیون تن محصول کشاورزی در جنوب استان کرمان برداشت می‌شود که معادل ۴ درصد کل محصولات کشاورزی تولید شده ایران است.

وی با بیان اینکه دو سوم تولیدات کشاورزی استان کرمان در جنوب استان است افزود: برداشت محصولات کشاورزی در این منطقه از مهرماه آغاز شده و تا خرداد سال بعد ادامه دارد.

برخوری  با ابراز اینکه سال گذشته ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر شده است گفت: در محصول خرما و مرکبات اصلا سمپاشی نداریم و محصولات ما ارگانیک است.

برخوری با بیان اینکه برگزاری جشنواره خرمای کلوته برای معرفی این محصول و کسب بازارهای هدف است افزود: در بسته‌بندی و برندسازی مشکلاتی داریم که با برنامه‌ریزی می‌توان به نقطه هدف رسید.

وی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی جنوب در زمانی تولید می‌شود که در بسیاری از کشورها فصل سرما و یخ‌زدگی است گفت: این ظرفیت، فرصت بسیار خوبی برای صادرات محصولات این منطقه با سایر مناطق یا حتی خارج از مرزها است.

انتهای پیام/۵۱۱/ز

نظرات بینندگان:

  1. سعید گفت:

    متولی این کار کی بود؟/ چرا خبرنگاران دعوت نشدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شش =