. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 41063 تاریخ انتشار : شنبه 7 دی 1398 | 08:43 ق.ظ

امام جمعه جیرفت:

دوقطبی‌سازی امروز فتنه‌گران در جامعه، دوقطبی معیشت‌مقاومت است

حجت الاسلام و المسلمین رضا سعادت فر امام جمعه جیرفت در خطبه روز (۶دی‌ماه۱۳۹۸) گفت: *خداوند متعال در آیه‌ی شریفه‌ی ۷۱ سوره مبارکه‌ی مائده می‌فرمایند که فراموشی قیامت، یکی از مهمترین عوامل کور و کر شدنِ انسان‌ها در مقابل حق هست. مراقب باشیم قیامت در زندگی‌مان فراموش نشود. *‏ایام میلاد با سعادت حضرت زینب کبری، […]

حجت الاسلام و المسلمین رضا سعادت فر امام جمعه جیرفت در خطبه روز (۶دی‌ماه۱۳۹۸) گفت:

*خداوند متعال در آیه‌ی شریفه‌ی ۷۱ سوره مبارکه‌ی مائده می‌فرمایند که فراموشی قیامت، یکی از مهمترین عوامل کور و کر شدنِ انسان‌ها در مقابل حق هست. مراقب باشیم قیامت در زندگی‌مان فراموش نشود.

*‏ایام میلاد با سعادت حضرت زینب کبری، این عالمیه‌ی غیر معلمه را به پیشگاه حضرت بقیه الله اعظم و همه‌ی شما مومنین عزیز، تبریک عرض می‌کنیم و روز پرستار را هم تبریک عرض می‌کنیم.

*‏حضرت مولی الموحدین، امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه الصلاه و السلام در خطبه‌ی ۵۰ نهج البلاغه، در مورد منشا پدید آمدن فتنه صحبت می‌فرماید؛ این خطبه ۵۰ را بخوانید، حضرت می‌فرمایند “انّما بَدءُ وُقُوعِ الفِتَنِ اهوا تُتَّبَعُ و احکام تُبتَدَعُ یخالفُ فیها کتاب الله”، می‌فرمایند پیروی از هوای نفس و پیروی از بدعت‌ها؛ بدعت یعنی آن چیزی که جزء دین نیست، جزو دین حسابش بکنند. حضرت می‌فرمایند این چیزهایی که مخالف کتاب خداست، تبعیت از اینها آغازگرِ فتنه است.

*‏مومنین عزیز؛ بنده، امروز می‌خواهم بخشی از منشاهای فتنه‌ی ۸۸ را و این فتنه‌های بعد از ۸۸ را خدمت‌تان عرض بکنم؛ چون امیرالمومنین می‌فرمایند که فتنه وقتی می‌آید، معلوم نمی‌شود؛ وقتی رفت، آن موقع معلوم می‌شود چی بود؛ مطالبی را که امروز می‌خواهم خدمت‌تان عرض بکنم، شاید شما در گذشته شنیده باشید، چون می‌خواهم تاریخ گذشته راخدمت‌تان بگویم؛ اما تاریخی که منجر به پدید آمدن فتنه شد و شاید آن موقعی که این جریانات اتفاق می‌افتاد، کسی دقت نداشت که اینها زمینه‌ساز فتنه است، برخی از هوا و هوس بازی‌های دوران اصلاحات، برخی از بدعت‌گذاری‌های در دوران گذشته؛ اینها را می‌خواهم امروز خدمت شما عرض کنم، تا ببینیم که توی جامعه اسلامی چه اتفاقاتی افتاد.

*‏این‌هایی که می‌خواهم خدمت‌تان بخوانم، چندجمله‌یی هست برگرفته‌ی از روزنامه‌ها؛ غالباً این روزنامه‌ها مربوط به سال ۷۷ و ۷۸ [هستند و] غالباً سال ۷۸ [هستند] در اوج قدرت اصلاحات، از بودجه‌ی بیت‌المال، ببنید توی روزنامه‌هایی که با پولِ بیت‌المال نشر داده شده، چه جملاتی نوشته شده [است]. من اسامی این افراد را هم دارم، اما به جهتی که شان نمازجمعه اَجَلّ از این هست، من اسامی را نمی‌آورم، فقط متن‌ها را می‌خوانم؛ ببنید توی روزنامه‌ی آن موقع، می‌نویسند که “فرهنگ شهادت، خشونت آفرین است” این فرهنگ شهادتی که حضرت آقا می‌فرمایند “نام و یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست”، اینها می‌گویند “فرهنگ شهادت خشونت آفرین است”، “اگر کُشته شدن آسان شد، کُشتن هم آسان می‌شود” یعنی اصلاً فضای شهادتی که غرق در عبودیت و بندگی خداست، این را نمی‌فهمند، این را با کُشت و کُشتارهای مادی مقایسه می‌کنند، در روزنامه‌ی دیگری می‌نویسند نعوذبالله؛ بعضی از جملات را آدم واقعاً، اصلاً خلاف اعتقادات [هست]، امّا ببینید توی روزنامه‌ی جمهوری اسلامی با پول بیت‌المال؛ روزنامه‌ی جمهوری اسلامی، نه روزنامه‌یی که اسمش جمهوری اسلامی است، روزنامه‌ی جمهوری اسلامی منظورم [هست] با این بودجه‌ها این را نوشتند؛ می‌نویسد که “خدای جدید با خدای گذشتگان متفاوت است” می‌بینید دست روی کجا می‌گذارند؟ حتی روی اصل توحید؛ توی روزنامه‌ی دیگری می‌نویسد “موسیقی، رقص و سکس باید شرعی بشود” توی روزنامه‌ی دیگری، این را باید اسم ببرم؛ رئیس دولت اصلاحات این مطلب را می‌گوید، ببنید، مردم به چه کسانی رای دادند؟ چجور نشناختند باطن برخی افراد را؟ ببنید، توی روزنامه، ایشان چی می‌نویسه؟ می‌نویسد “مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند، مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند، اگر این حجاب مانع حضور زن بشود قطعاً مضر است” یعنی، اصل آیا حجابه؟ نه؛ بی‌بند و باری هم باشه، باشه؛ فقط زن بیاید رای بده، زن بیاد توی جلسات برای گفته‌های ما کف و دست و سوت و هورا بکشد، این کافی [است]،

یکی دیگه از این روزنامه‌ها، اسم حضرت امام (رحمه الله علیه) را به اسم می‌آورد، که من به جهت ادب نمی‌آورم؛ به اسم می‌گوید، می‌گوید “ایشان متعلق به موزه‌ی تاریخ است” ببنید، جای دیگری در روزنامه می‌نویسند که؛ در روزنامه‌ی جمهوری اسلامی، که متعلق به جمهوری اسلامی، باز تاکید می‌کنم، می‌نویسد که “هنرمندِ اصیل هم، هم به نحوی باید به فضای آمیخته‌ی با ابتذال، آمیخته شود” می‌گوید آقا، ما اصلاً هنرمند ارزشی نمی‌توایم داشته باشیم، یک جایی باید با ابتذال آمیخته بشود، تا از دل و دماغ نیوفتد، یعنی زن بازیگر برای اینکه از دل و دماغ نیوفتد، باید آلوده‌ی به هوس‌بازی جوانان بشود. در جای دیگری، این جمله را باید اسم ببرم، ببینید؛ وزیر ارشاد این مملکت، در آن دوران، کسی که متولی فرهنگ این مملکت بود، آنهم فرهنگُ ارشاد و اسلامی این مملکت؛ می‌آید چی می‌گوید؟ می‌گوید که “نظریه غیرت دینی، ویران کننده‌ی اندیشه و فرهنگ و تمدن است” یعنی جامعه، غیرت دینی نداشته باشد، آن موقع فرهنگ، توسعه پیدا بکند، کدام فرهنگ؟همین فرهنگی که الان آن وَر آب رفته، ترویج می‌کند؛ ببنید، اینها در روزنامه‌ها نوشته می‌شد، من و شما می‌دیدیم، اما چقدر جامعه‌ی دینی حساسیت نشان می‌داد؟ در روزنامه‌ی دیگری می‌نویسد “معصومین، بدون نظارت مردم در معرض انحراف‌اند” اصلاً عصمت انبیا و ائمه را قبول ندارد، در روزنامه‌ی دیگری می‌نویسد که “کافر و بی‌دین، هم خودی هستند” در مقابل نظر حضرت آقا که جامعه را و دنیا را به خودی و غیرخودی تقسیم می‌کند؛ می‌گوید آقا کافر هم خودی [است] پس، این اصلاً خودی و غیر خودی معنی ندارد.

یکی دیگر از این آقایان، برادر رئیس جمهور، کسی که آن موقع می‌آید رای اکثریت مردم تهران را جلب می‌کند، می‌گوید “مبنای مشروعیت هر کاری رای مردم است” یکی دیگر، مصاحبه می‌کند می‌گوید “حرکت اصلاح طلبانِ ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید.” حدود ۴ هزار توهین بر علیه دین، بر علیه نظام، بر علیه انقلاب وجود دارد. این جمله را من، عذرخواهی می‌کنم از صاحت مقدس حضرت بقیه الله اعظم و از همه شما مومنین، ببینید؛ چه حرف‌هایی توی روزنامه‌ها مینوشتند، می‌گوید “ما پیشرفت نمی‌کنیم چون در جامعه‌ی ما هنوز خدا نمرده است” نعوذبالله، اینها دنبال این تفکرات بودند، ولو ظاهرشان ممکنِ ظاهرِ انقلابی باشد، ظاهر مبارزاتی باشد، مگر مجاهدین خلق سابقه‌ی مبارزاتی نداشتند؟ مگر سابقه انقلابی‌گری نداشتند؟ اون موقع، انحرافات بعدش را هم باید ببینیم. در روزنامه می‌نویسند “در حکومت‌های دینی نه تنها دین افیون توده‌هاست که افیون حکومت‌ها هم هست” تفکرات صد درصد لیبرالی، تفکرات صد درصد غربگرایانه، توی روزنامه‌ی ایران، توی سال ۷۹ می‌نویسند “به خود خدا هم می‌توان اعتراض کرد و او را فتنه‌گر خواند” به خود خدا هم می‌شود این حرف‌ها را زد، ببینید چی می‌نوشتند توی روزنامه‌ها، می‌گوید “حتی علیه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد”. این جمله را باز باید اسم ببرم، رئیس دولت اصلاحات می‌گوید که “احکام قران متناسب با زندگی قبیله‌یی است، قران کریم برای ما قابل استناد نیست” اینها را می‌گفتند، هدفِ این فتنه‌گری‌ها چی بود؟ استارت‌هاش آن موقع زده می‌شد، برای خاطر چی؟ علت، علت را خدای متعال در آیه ۲۱۷ سوره مبارکه بقره، بیان می‌فرماید “حَتَّىٰ یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا” اینها اگر بتوانند، می‌خواهند شما را از دین برگردانند تا چه رسد به انقلاب، چه رسد به شکاف در بین مردم و تا چه برسد به امیدوار کردن دشمن؛ که حضرت آقا می‌فرماید؛

*‏مومنین عزیز، وجود مبارک امیرالمومنین یک جمله زیبایی دارد، این جمله را یادگاری از نمازجمعه امروز داشته باشید، حضرت امیرالمومنین می‌فرمایند “عده‌یی رفتارشان به گونه‌یی ایست، گویا آنها امام قرآنند نه قرآن امام آنها” اینها از قران هم جلوتر می‌افتند.

*‏بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمت الله علیه می‌فرمایند که “اسلام خود مکتبی است غنی، که هرگز احتیاجِ به ضمیمه کردن بعضی مکاتب به آنها نیست، همه باید بدانند که التقاتی فکر کردن”، التقاتی یعنی یک بخشی احکام دینی را بگیرد یک بخشی احکام غربی را، همه را یک آش درست بکند، حضرت امام می‌فرماید “این التقاطی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است که نتیجه و ثمره‌ی تلخ این نوع تفکر در سالهای آینده روشن می‌شود”. که حالاها دارد روشن می‌شود و هنوز در آینده‌ها بیشتر روشن می‌شود.

*‏امیرالمومنین در خطبه‌ی ۵۰ می‌فرمایند: “حق و باطل را با هم قاطی می‌کنند، یکجوری که معلوم نشود”. امیرالمومنین می‌فرماید: “فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ” “اگر باطل از حق جدا بود، مردم دچار شک و تردید نمی‌شدند، دچار انحراف نمی‌شدند” “وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ” حضرت می‌فرمایند یک بخشی را از حق می‌گیرند، یک بخشی را از باطل می‌گیرند، قاطی می‌کنند، بعد ثمره‌اش چی می‌شود؟ “یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ” شیطان هم می‌آید مسلط می‌شود، فتنه به پا می‌شود.

*‏چقدر زیبا، حضرت آقا می‌فرمایند که “دشمن زمانی وارد میدان می‌شود که یک عده‌یی با لباس دوست، باطنِ دشمن، اینها می‌آیند فضا را غبار آلود می‌کنند، وقتی فضا غبارآلود شد، شیطان هم می‌آید، دشمن هم می‌آید حرکت می‌کند. این فرمایش امیرالمومنین [است] و جالب، امیرالمومنین می‌فرمایند “وَ یَنْجُو الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى” آن کسانی که لطف و رحمت خدا شامل حال‌شان بشود، می‌توانند از این امتزاج‌های حق و باطل، گول نخورند، فریب نخورند، هدایت بشوند.

*‏مومنین عزیز؛ در طول تاریخ انقلاب اسلامی، این حرف‌ها را باید در ایام ۹ دی زد، برخی از امتزاج‌های حق و باطل، برخی ار انحرافات اتفاق افتاد. اینها را می‌خواهم خدمت‌تان دو سه تا موردش را امروز خلاصه عرض کنم.

*‏در دوران دولت سازندگی، عزت مساوی شد با اشرافیت، عزتی که مساوی با خدمت بود، عزتی که مساوی با خدمت به خلق الله بود، این عزت تبدیل شد به اشرافیت، من عین حرفها را بخوانم؛ واقعاً جای تاسفه، رئیس جمهور وقت، در خطبه‌های نماز جمعه، خطبه‌ی ۱۸ آبان سال ۶۸ یعنی در اوایل دوران دولت سازندگی، عین صحبت‌هاش این است، خوب دقت کنید، می‌گوید “اظهار فقر و بیچارگی کافیست، این رفتارهای درویش مسلکانه وجهه‌ی جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است، زمان آن رسیده که مسئولین ما به مانور تجمل روی آورند.” اگر شما امروز می‌بینید برخی از مسئولین ما زندگی‌های اشرافی را حق خودشان می‌دانند، آقازاده‌ها می‌گویند اینها حق پدر و مادر ما از بیت المال بوده ،زندگی‌های میلیاردی دارند، کاخ نشین شده‌اند، مال این است مبنای فکری‌اش.

*‏واِلّا در دوران دفاع مقدس که اینجور حرفهایی نبود. ایشان می‌گوید “از امروز بخاطر اسلام (توجیهات غلط) اسلام و انقلاب، مسئولین وظیفه دارند”، عزت اسلام در سایه‌ی تجمل؟ در سایه‌ی تشریفات؟ کجای اینها با مبانی دینی سازگاری دارد؟ می‌گوید “باید مرتب و باوقار باشند”، این خیلی خوب [است]، بعد می‌گوید “هر چند، ما فقیر باشیم، اقتصادمان به سامان نباشد، برای آنکه در دیدگاه سایر مللِ مسلمان و غیر مسلمان، ملتی مفلوک، جلوه نکنیم، لازم است تا جلوه‌هایی از تجمل در چهره‌ی کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود”. یعنی عملاً تجملات را، تشریفات را تبیین می‌کردند، تبلیغ می‌کردند. این جمله‌ی آن مرحوم، خیلی جمله‌ی عجیبی است، خیلی عجیبه، آدم واقعاً تعجب می‌کند، ایشان می‌گوید “برای تحقق احکام خمس و زکات، باید در جامعه حتماً ثروتمند و فقیر باشند”. به عبارت دیگر، اختلاف طبقاتی باید باشد، آقا کی گفته ما باید عدالت را برقرار کنیم، اصلاً باید فقیر و غنی باشد، چون اسلام گفته خمس و زکات بدهید، یعنی هم باید فقیر باشد، هم غنی باشد. این تفکرات غلط، لذا شما می‌بینید دولتمردانشان آن موقع می‌گفتند، الان هم بعضی‌هاشان گوشه و کنار با ادبیات دیگری می‌گویند، می‌گویند ما برای پیشرفت، برای توسعه اشکالی ندارد برخی از اقشار جامعه هم زیر چرخ‌های توسعه لِه بشوند.

*‏اما ببینید، حضرت امام چقدر زیبا می‌فرمایند، حضرت امام به مناسبت شهادت آقای عارف حسینی، می‌فرمایند که متاسفانه (مومنین عزیز، اینها جملاتی است که انقلاب را بیمه می‌کند، من و شمایی که اهل نمازجمعه هستیم باید هوشیار و بیدار باشیم، بفهمیم توی این انقلابی که خون هزاران هزار شهید ریخته شده برای این انقلاب، دارند چکار می‌کنند؟ دوست و دشمن‌ش کی هستند؟ دوست و دشمن را باید با مصداق شناخت، نمی‌شود ما، دوست و دشمن را فرضی و تخیلی حساب کنیم) حضرت امام می‌فرمایند ” متاسفانه هنوز برای بسیاری از ملت‌های اسلامی، مرز بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی (ص)”، حالا چند تا صفت، حضرت امام می‌آورند برای اسلام ناب، اسلام ناب چه اسلامی [هست]؟ “اسلام پابرهنگان و محرومان، اسلام مقدس‌نماها” حضرت امام می‌فرماید که “اینها ویژگی‌های اسلام مقدس، اینها ویژگی‌های اسلام ناب هست” می‌فرمایند که “بین این اسلام و اسلام مقدس‌نماهای متجدد و سرمایه‌دارانِ خدانشناس و مرفهین، مرزش مشخص نشده [است]”. اسلام مرفهین، اسلام خدانشناسان، اینها را حضرت امام می‌فرمایند اسلام آمریکای است.

*‏آن مدیری که بخواهد در زندگی اشرافی غوطه‌ور بشود، خودش، فامیلش، در منجلاب و در باتلاق دنیا غرق بشود، این نمی‌تواند که مجری اسلام ناب باشد، این معلوم [هست] که آمریکا را کدخدا می‌دادند و خودش را هم مجری اسلام آمریکایی می‌داند.

*‏در دولت اصلاحات، بین مقوله‌ی مقدسِ آزادی و ولنگاری، جابجایی قرار دادند. به بهانه‌ی آزادی، ولنگاری را ترویج دادند، در فتنه‌ی ۸۸ به بهانه‌ی حق طلبی، شعار بر علیه اصل نظام دادند، اینها غلط بود. اینها را دقت بکنید.

*‏مومنین عزیز؛ جمله‌ی پایانی، در این فتنه‌های اخیر؛ سال ۹۶ سال ۹۸ و فتنه‌هایی که پیش رو خواهیم داشت، مومنین عزیز؛ فتنه، به فرمایش قرآن کریم سوره‌ی مبارکه‌ی عنکبوت آیه دوم، استمرار دارد، ما باید در مقابل فتنه‌ها بیمه باشیم.

*‏مومنین عزیز؛ امروز در این فتنه‌های اخیر، شعار، مقابله‌ی با فقر [است]، شعار، این هست که ما توسعه و رفاه اقتصادی می‌خواهیم، شعار، مقابله‌ی با تبعیض [است] اما شیوه و روش غلط است. شیوه و روش، آیا با تکیه زدنِ بر توان داخلی است؟ آیا شیوه‌ی موفقیت، اعتماد به توان داخلی است؟ روحیه جهاد است؟ روحیه‌ی مقاومت [است]؟ روحیه‌ی ایستادگی در مقابل دشمن [است]؟ یا وادادگی در مقابل دشمن؟ باج دادن به دشمن؟ فروختن ارزشها؟ کدام یکی از اینهاست؟

*‏مومنین عزیز؛ این جمله را یادگاری از نمازجمعه‌ی امروز داشته باشید، دوقطبی‌سازی امروز فتنه‌گران در جامعه، دوقطبی معیشت‌مقاومت است. یعنی اگر معیشت می‌خواهید، باید دست از روحیات انقلابی، روحیات جهادی، مقاومت بردارید، اما اگر معیشت نمی‌خواهید، دنبال روحیات جهادیتان بروید. این تفکر، تفکر غلطی است.

*‏مومنین عزیز؛ باج دادن به دشمن، کوتاه آمدن در برابر مقابل دشمن، از دست دادن روحیه‌ی مقاومت، نه تنها مشکلِ معیشت را حل نمی‌کند، بلکه؛ مشکل معیشت را روز به روز به بدبختی و فلاکت می‌کشاند.

*‏مردم مومن، متدین، انقلابی ما بر این باور هستند و از مسئولینِ خودشان هم این مطالبه‌ی جدی را دارند که مسئولین محترم؛ بدانید مردم ما معتقدند، راه‌حل مشکل معیشت، راه حل پیشرفت و توسعه‌ی این مملکت، فقط و فقط در پیمودن گزینه‌ی مقاومت و توجه به اقتصاد مقاومتی است.

*‏روحیه‌ی جهاد، روحیه‌ی مقاومت؛ هم با عقل معاد سازگار است هم با عقل معاش [است]، قرآن کریم می‌فرماید: “وَالَّذینَ جاهَدوا فینا” آن کسانی که اهل مجاهدت در راه خدا باشند “لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ” خداوند کمک می‌کند، یاری می‌دهد،

*‏مومنی عزیز؛ کلید فتنه‌های اخیر در تضعیف و تخریب و شکستن روحیه‌ی مقاومت و جهاد است، اما این را بدانید “إِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدینِ” آینده‌ی این انقلاب، به فضل الهی روشن است. تشکیل دولت جوان، تشکیل دولت مومن، تشکیل دولت انقلابی، به فضل الهی، امری یقینی است و ان‌شاالله؛ آینده، از آنِ حزب اللهی‌هاست و به فضل الهی شاهد خواهیم بود که دولت انقلابی شکل بگیرد و زمینه‌ساز صبح ظهوری باشد که ندای ملکوتی مهدی آل فاطمه در عالم هستی بپیچد “الا یا اهل العالم انا المهدی المنتظر” و ببینیم که پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی به دستان با کفایت امام امت‌مان، تحویل به بقیه الله الاعظم بگردد. ان شاالله.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =