قدمت ۲۰۰ساله قالی گل سرخ اسفندقه جیرفت


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل، مردم بخش اسفندقه جیرفت هنر قالیبافی را خوب می دانند و آن را نسل به نسل انتقال داده اند و دلیل این انتقال، بخاطر سنتی بوده که داشتند و آن همراه کردن چند تخته قالی همراه عروس به عنوان جهیزیه بوده و شاید همین نیاز باعث شده که این هنر تا امروز در این منطقه پایدار باشد.

علت نامگذاری فرش گلسرخ بخاطر وجود دسته گل های رزی هست که در متن این فرش بصورت سراسر تکرار می شود و بخاطر رنگ های سبز یشمی و سورمه ای و کرم که در متن فرش استفاده می شود، دسته گل ها، نمای زیبایی به فرش می دهد.

طرح گل سرخ طبق تحقیقات می دانی به عمل آمده از بافندگان این منطقه و مخصوصاً بافنده معروف این منطقه، “قیصر خلیفه” که متأسفانه اکنون در قید حیات نیستند از پارچه ای بنام گلرخ که تجار برای خان این منطقه محمد باقر خان می آوردند اقتباس شده و چون محمد باقر خان از طرح این پارچه خوشش آمده به بافندگان این منطقه سفارش بافت آن را می دهد. وبدین صورت از حدود ۱۵۰ سال قبل این طرح در این منطقه بافته می شود.

 حاشیه های بزرگ در این فرش بنام حاشیه هاشمی و حاشیه لاله عباسی و حاشیه مُنجُق می باشد .حاشیه هاشمی را فردی به همین نام که از تجار فرش تهران بودند به این منطقه می آورد و به خان این منطقه سفارش فرش گلسرخ را با این حاشیه می دهد و چون این حاشیه با متن فرش همخوانی زیادی دارد رواج پیدا می کند . و بطور کلی فرش گلسرخ به این سه حاشیه بافته می شود .

حاشیه منجق بصورت دو گل رز هست که بصورت قرینه کنار هم قرار دارند و وقتی از زمینه کرم در این حاشیه استفاده شود همخوانی زیبایی در فرش ایجاد می شود. و شاید یکی از دلایل معروفیت و مورد توجه قرار گرفتن این فرش در میان خریداران، همین ویژگی می باشد که به هر بیننده ای آرامش می دهد و این خود دلیلی است بر ذوق هنری مردم این منطقه است./ منبع: وبلاگ اسفندقه