ساخت و سازهای غیرمجاز در مصلای جیرفت


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

رسانه کاغذ سیاست نوشت – مصلا، مجموعه‌ای از بناها و فضاهای لازم برای حضور جمعیت‌های زیاد و برگزاری ؛ مراسم عبادی، سیاسی، اجتماعی و انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی، آموزشی و هنری در هر شهر است. مصلاها دارای کاربری فرهنگی و مذهبی با حضور جمعیت های بسیار زیاد هستند که باید دارای ساخت و ساز اصولی باشند تا امنیت مردم تامین شود. حال آنکه مردم در مصلای جیرفت شاهد ساخت و سازهای نامتعارف هستند، علاوه بر این، ساخت و سازهایی در محل مصلی بدون مجوز شهرداری در حال انجام است.

نظارت ساخت و ساز در مصلای شهر بر عهده شهرداری است

مهندس «ساردویی» مدیر کل اداره راه و شهرسازی جنوب کرمان درباره ساخت و سازهایی که در محل مصلای شهر جیرفت در حال انجام است، می گوید: این زمین در اختیار خودشان قرار دارد. اما برای تغییر کاربری باید به کمیسیون ماده ۵ در شهرداری برده شود. وی ضمن اشاره به اینکه این زمین برای کارهای مذهبی و فرهنگی در نظر گرفته شده است گفت: نظارت بر ساخت و ساز حتی برای ساخت مواردی از قبیل بازارچه در مصلای جیرفت، بر عهده شهرداری است.

ساخت سقف سبک به هر دلیلی ممنوع است

«حجت دلفاردی» سخنگوی شهر جیرفت درباره مجوز ساخت و ساز جدید در محل مصلای جیرفت گفت: این کار مجوز ساخت و ساز ندارد. ما پیگیر قضیه مصلی هستیم و در جلسه قبل شورا مطرح شد تا دغدغه شورا و مردم را منتقل کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه مصلای جیرفت محیطی فرهنگی و مذهبی است، گفت: قرار بر این شد تا دیروز (یکم بهمن ماه) جلسه اضطراری برای این کار داشته باشیم، اما به دلیل مشکلی که برای برخی از اعضای شورا پیش آمد، برگزار نشد. این جلسه در اولین فرصت تا دوشنبه آینده این جلسه اضطراری گرفته شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر جیرفت اظهار داشت: قبل از آن هم قطعاً رئیس و اعضای شورا این موضوع را از دفتر امام جمعه پیگیری می کنند تا در صورت لازم خودشان در صحن شورا حضور یابند. وی افزود: ممکن است زمانی که ساخت و ساز مصلی را شروع کردند، یک سری مجوزها طبق قانون آن زمان گرفته باشند.

قانونی که امروز بر مجوز ساخت و سازها حاکم است، ساخت سقف سبک را ممنوع کرده اند. «دلفاردی» ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر مشخص نیست که این ساخت و ساز برای چه نوع کاربری است و مشخص نیست برای ساخت بازارچه است یا کاربری دیگری، گفت: شک نکنید اگر بحث غیرقانونی و خارج از چارچوب ضوابط شهرسازی باشد، قطعاً شورای شهر و شهرداری برخورد می کنند.ما با هرگونه ساخت و ساز خلاف قانون، مخالفیم

«مشایخی» رئیس شورای شهر جیرفت درباره این ساخت و ساز به «کاغذ سیاست» اظهار داشت: ما با هرگونه ساخت و ساز خلاف قانون، مخالفیم. طبق مصوبه دور اول شورای پنجم، معاونت شهرداری باید جلوی همه ساخت و سازهای غیرقانونی در شهر را بگیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه مصلای شهر جیرفت نقشه راه دارد، افزود: در حال حاضر نمی دانیم این ساخت و ساز طبق آن نقشه راه است یا برای خودشان برنامه جدیدی دارند. وی ادامه داد: من متولی شورای شهر هستم اما متولی حوزه فرهنگی نیستم، متولی این کار امام جمعه شهر است.

او تصریح کرد: ما هنوز راجع به این موضوع وارد بحث نشده ایم و پس از جمع آوری کامل اطلاعات، توضیحات مربوط را داده می‌شود. تنها زمین ارزشمند فرهنگی و مذهبی در حال تخریب است

«معناصری» عضو شورای شهر جیرفت درباره ساخت و ساز جدید مصلای شهر جیرفت به «کاغذ سیاست» می گوید: در سال گذشته هم، می خواستند، چنین کاری انجام دهند اما جلوی کار آن به نحوی گرفته شد. تا اینکه از چند روز گذشته بدون هر گونه مجوزی به صورت غیرقانونی اقدام به این ساخت و ساز کردند.

ما به عنوان اعضای شورای شهراز جانب مردم جیرفت تحت فشار هستیم. وی ضمن اشاره به اینکه این کار خلاف قانون است، تاکید کرد: زمین فعلی مصلی، تنها زمین ارزشمند فرهنگی و مذهبی شهر جیرفت است. این زمین با تلاش های زیاد مسئولین و امام جمعه قبلی شهر جیرفت حفظ و کارهای بسیاری در آن انجام شد.

این عضو شورا در ادامه اظهار داشت: «امام جمعه، ضلع شمال شرق را دیوار کشیده و اجاره داده که در آن کاشی، سرامیک، موزاییک و سیمان می فروشند. جدیداً هم در ضلع جنوب غربی مصلی را با بلوک بدون هرگونه اصول فنی و شهرسازی ، شروع به دیوارکشی کرده است. ما شدیداً مخالف این کار هستیم».

«معناصری» توصیه کرد: مسئولین استان، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کرمان و شخص حاج آقای «علیدادی» به عنوان نماینده ولی فقیه در استان کرمان در این مسأله ورود کنند و جلوی این ساخت و ساز غیر قانونی، غیراصولی، غیرارزشی و غیرفرهنگی و غیرمذهبی گرفته شود. شورا حتی به مردم عادی و یا افرادی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و… هستند، اجازه ساخت و ساز با سقف سبک را نمی دهد و جلوی آن را می گیرد.

وی معتقد است که زمین مصلای شهر جیرفت با این کار تخریب می شود و تاکید می کند زمین مصلای جیرفت که تنها زمین ارزشمندفرهنگی و مذهبی شهر است، توسط اشخاصی به صورت شبهه دار در حال تخریب است. متاسفانه «کاغذ سیاست» با وجود تماس های بسیار و پیامک موفق نشد با امام جمعه جیرفت ارتباط برقرار کند.