. چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 42010 تاریخ انتشار : یکشنبه 6 بهمن 1398 | 08:53 ق.ظ

عباس محمدی کشاورز جیرفتی به عنوان تولیدکننده نمونه پیاز کشور انتخاب شد

کشاورز جیرفتی پس از ارزیابی‌های لازم توسط کمیته‌های تخصصی در سطح ملی، به عنوان تولیدکننده نمونه پیاز کشور انتخاب و مدال طلای پیاز ایران را به خود اختصاص داد. عباس محمدی‌ فرد تولید کننده نمونه پیاز در سال زراعی ۹۷-۹۸ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشاورز زاده هستم، اظهار داشت: شغل […]

مدال طلای پیاز ایران، بر گردن کشاورز جیرفتی

کشاورز جیرفتی پس از ارزیابی‌های لازم توسط کمیته‌های تخصصی در سطح ملی، به عنوان تولیدکننده نمونه پیاز کشور انتخاب و مدال طلای پیاز ایران را به خود اختصاص داد.

عباس محمدی‌ فرد تولید کننده نمونه پیاز در سال زراعی ۹۷-۹۸ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشاورز زاده هستم، اظهار داشت: شغل پدرم کشاورزی بوده و از ابتدای دوران نوجوانی و جوانی در کنار پدر و برادران مشغول به کشاورزی بودم.

وی در کنار کشاورزی علاقه به ورزش را از نکات مثبت دوران جوانی خود برشمرد و گفت: در دوران جوانی علاقه زیادی به ورزش هندبال داشتم و در کنار درس و کمک در زمینه کشاورزی به خانواده، این مقوله را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم تا جایی که به عنوان بازیکن تیم استان کرمان انتخاب و در مسابقات شرکت می‌کردم.

محمدی فرد افزود: پس از فراغت دوران متوسطه مدرسه به خدمت مقدس سربازی رفتم و پس از اتمام این دوران بلافاصله مشغول به تحصیل در دانشگاه جیرفت شدم و همزمان با تحصیل اولین کشاورزی مستقل خود را کلید زدم.

سلطان پیاز ایران با بیان اینکه رشته تحصیلی دانشگاهی‌ام کشاورزی بود، ادامه داد: همزمانی تحصیل در رشته کشاورزی و فعالیت کشاورزی، درس‌های بزرگی به من آموخت که در هیچ دانشگاهی قابل یادگیری نبود.

وی با بیان اینکه نخستین تجربه کشاورزی مستقل خود را با کشت یک هکتاری آغاز کردم، تصریح کرد: سال ۱۳۷۸ نیم هکتار پیاز و نیم هکتار سیب زمینی کشت کردم تا اگر شرایط بازار پیاز خوب نبود در زمینه کشت سیب زمینی سود کنم.

 محمدی ادامه داد: متاسفانه نخستین تجربه کشاورزی مستقل من با بارش تگرک کاملا نابود شد ولی نا امید نشدم و دوباره تصمیم به کشت پیاز و سیب زمینی کردم.

وی اظهار داشت: از ابتدای اولین کشاورزی مستقل در سال ۱۳۷۸ تا کنون شکست‌ها و تجارب زیادی کسب کردم و موفقیت امروز من نتیجه همان شکست‌ها و کسب تجربه‌های دیروز است.

پیازکار نمونه کشور تصریح کرد: دیروز از یک هکتار شروع به کشاورزی کردم و امروز به ۱۰۰ هکتار رسیدم لذا این لطف خداوند، تلاش و پشتکار شبانه روزی، دعای خیر پدر و مادر و راهنمایی‌های دوستان بود چرا که نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود.

وی به دوران طلایی جوانی خود  اشاره کرد و گفت: در این دوران ورزش، درس و کار را در کنار یکدیگر انجام می‌دادم و به لطف خداوند متعال در تمامی زمینه‌ها موفق بودم.

محمدی با بیان اینکه دارای مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی هستم، گفت: علاوه بر کشاورزی، ورزش و کسب تحصیلات عالیه از سال ۱۳۸۳ به عنوان کارشناس صندوق بیمه محصولات کشاورزی جنوب کرمان فعالیت می کرده ام و هم اکنون به عنوان کارشناس صندوق بیمه محصولات کشاورزی شهرستان های جیرفت و کهنوج هستم لذا همه این موفقیت ها با لطف خداوند و دعای خیر پدر و مادر برای من رقم خورد.

وی با بیان اینکه هنوز مجرد هستم، اظهار داشت: بزرگترین آرزوی من تاسیس پارک لجستیک محصولات کشاورزی است تا با راه اندازی این مجموعه دست واسطه‌ها و دلالان خرید محصولات کشاورزی را کوتاه کنم.

محمدی فرد با بیان اینکه پارک لجستیک کشاورزی، مرکز لجستیکی است که بر فعالیت‌هایی در حوزه تجمیع، انبار داری، نگهداری، توزیع و خدمات ارزش افزوده محصولات کشاورزی تمرکز دارد، افزود: با راه‌اندازی این پارک‌ علاوه بر اشتغال‌زایی، بازار محصولات کشاورزی منطقه سرو سامان می‌گیرد که این خود باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه جنوب کرمان خواهد شد.

وی ادامه داد: همیشه دوست داشتم مجموعه‌ای را ایجاد کنم که از تولید در مزرعه تا بسته‌بندی و صادرات محصول را به صورت متمرکز انجام دهد لذا پیگیر راه‌اندازی پارک لجستیک کشاورزی هستم.

کشاورز نمونه کشوری، تلخ‌ترین خاطرات دوران کشاورزی خود را ضرر و زیان‌های مالی که در اثر شرایط جوی و نواسان بازار متحمل می‌شد برشمرد و تصریح کرد: به طور شاخص تلخ ترین تجربه دوران کشاورزی من در سال ۱۳۸۲ رقم خورد ولی من این شکست‌ها را با نگاهی مثبت به عنوان تجربه و راهی نو استفاده کردم و امروز شاهد نتیجه تجربیات خود با کسب عنوان برتر تولید کننده پیاز کشور هستم.

وی شیرین ترین تجربه دوران کشاورزی خود را طی سال گذشته عنوان کرد و گفت: سال گذشته بیشترین میزان قیمت پیاز در تاریخ عمر کشاورزی جنوب کرمان رقم خورد که به عنوان سال طلایی پیازکاران، ماندگار شد.

محمدی راز موفقیت خود را امید به خداوند متعال و پشتکار و تلاش عنوان کرد و گفت: افراد موفق نه تنها از شکست و اشتباهات غیرقابل‌اجتناب در طول مسیر نمی‌ترسند، بلکه به سوی آن‌ها نیز می‌روند،  در حالی‌ که بیشتر افراد از شکست و خجالت ناشی از آن و همچنین متحمل شدن هزینه‌ زیاد در راه موفقیت می‌ترسند و سعی می‌کنند که از آن جلوگیری کنند، افراد موفق می‌دانند که اشتباهات به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم که چه کاری را نباید انجام بدهیم و در مسیر رسیدن به موفقیت به چه تجاربی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم تصور می‌کنند که برای موفقیت در زندگی به شرایط خاصی (مثل پول، امکانات، پشتوانه) نیاز دارند، افزود:  با نگاهی به زندگی افراد موفق می‌توان دریافت که بسیاری از آن ها نه پولدار بوده‌اند و نه ویژگی‌های خاصی داشته‌اند بلکه ارده‌ای پولادین داشتند و شکست‌های پی در پی موجب شدند تا این افراد خود را بیشتر بررسی و در نتیجه فردی عاقل‌تر و محافظه‌کارتر شوند.

پیازکار نمونه کشور اظهار داشت: موفقیت تنها به تعداد اندکی از افراد تعلق ندارد لذا اگر هر فردی به دنبال موفقیت برود و تلاش همراه با تدبیر داشته باشد یقینا موفق می‌شود چون موفقیت هرگز خود به خود به دست نمی‌آید.

وی گفت: کیفیت محصول تولیدی و انجام آزمایش‌های مختلف از جمله آزمایش نیترات و خاک و همچنین گواهی سلامت محصول تولیدی از جمله شاخص‌های انتخاب اینجانب به عنوان پیازکار نمونه کشور بود.

وی تغییر مسیر کشاورزی سنتی به صنعتی را از دیگر علت‌های انتخاب خود به عنوان تولید کننده نمونه کشوری برشمرد و افزود: شتاب حرکت از کشاورزی سنتی به سوی کشاورزی صنعتی باید بیشتر شود و در این مسیر کاهش سطح زیر کشت و در عین حال افزایش میزان تولید در کنار رعایت استانداردهای بین‌المللی برای تحول در این بخش و موفقیت در صادرات باید مورد توجه باشد.

محمدی فرد اظهار داشت: محصولات تولیدی خود را به استان‌های همجوار و کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، قطر، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنم.

وی با بیان اینکه آماده انتقال تجارب خود به دیگر کشاورزان هستم، گفت: با توجه به تجاربی که طی سال‌های گذشته کسب کرده‌ام به تمامی افرادی که مشورت در مورد کشاورزی می‌خواهند تجارب خود را ارائه می‌دهم.

وی در پایان از ریاست و معاونان سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به ویژه دکتر سعید برخوری، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های جیرفت و عنبرآباد و خانواده خود تشکر کرد که در این راه پر فراز و نشیب او را همراهی کرده‌اند.

 عباس محمدی‌فرد، جایزه تولیدکننده نمونه پیاز کشوری را از دستان دکتر حسن روحانی دریافت کرد و بار دیگر نام شهرستان جیرفت (هند ایران) در آسمان کشاورزی ایران طنین‌انداز شد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 20 =