. پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 43300 تاریخ انتشار : یکشنبه 27 بهمن 1398 | 18:22 ب.ظ

“انتخابات” و نمایندگان جیرفت در مجلس شورای ملی و شورای اسلامی

محمد افشارمنش نوشت: اولین نماینده مردم جیرفت در دور سوم مجلس شورای ملی، رستم خان رفعت الدوله در سال ۱۲۹۳ بوده است، البته در دور اول و دوم، جیرفت و بم یک نماینده مشترک داشتند!در ادوار بعدی نمایندگانی ازجمله: شخصی با فامیلی “سعیدی اهل تهران” و افراد دیگری راهی مجلس شورای ملی می شوند که […]

محمد افشارمنش نوشت:

اولین نماینده مردم جیرفت در دور سوم مجلس شورای ملی، رستم خان رفعت الدوله در سال ۱۲۹۳ بوده است، البته در دور اول و دوم، جیرفت و بم یک نماینده مشترک داشتند!در ادوار بعدی نمایندگانی ازجمله: شخصی با فامیلی “سعیدی اهل تهران” و افراد دیگری راهی مجلس شورای ملی می شوند که اطلاعات دقیقی از ایشان در دست نیست، تا اینکه آقای ابوالحسن صدر میرحسینی در سال ۱۳۲۸ به عنوان اولین نماینده بومی مردم جیرفت وارد شانزدهمین دوره مجلس شورای ملی می شود.در سال ۱۳۳۲ محمد ابراهیم شاهپوری نیز به عنوان وکیل مردم منطقه به هجدهمین دوره مجلس شورای ملی راه پیدامی کند. نقل است که شاهپوری از طرفداران مصدق بوده که این مهم مبین آن است نخبگان جیرفتی عمدتا مصدقی بودند.جلال پارسا مطلق هم یکی از افرادی است که مسئولیت نمایندگی مردم جیرفت را در مجلس ملی برعهده داشته.

بعد از انقلاب اسلامی اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹ برگزار شد که در شهرستان جیرفت رقابت اصلی بین عباس منوچهری از معلمان و چهره‌های فرهنگی، انقلابی و دکتر حسین طیاری از تحصیل کردگان و روشنفکران آن زمان بود که در نهایت عباس منوچهری به اولین دوره مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد.به همین ترتیب در ادوار بعدی علیرغم اینکه کاندیدای متعددی خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دادند اما همواره انتخابات دو قطبی بود و حول محور دو شخص می چرخید، مابقی نسبت به دو نفر اول از آرا کمتری برخوردار بودند.بر این اساس در دوره دوم رقابت اصلی بین اسحاق جهانگیری کوشاهی که آن زمان رئیس جهاد سازندگی جیرفت و از طیف به اصطلاح چپ و حجه الاسلام دهقانی روحانی اهل یزد از طیف به اصطلاح راست بود ( اصلاح طلبان امروزی را چپ و اصول گراها امروزی را راست می گفتند)که برنده این انتخابات اسحاق جهانگیری شد.

در دور سوم مجدد رقابت بین اسحاق جهانگیری کوشاهی از طیف چپ و این بار مرحوم علی زادسر از طیف راست بود که دوباره جهانگیری راهی مجلس شورای اسلامی شد! ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که هر دوباری که جهانگیری رای آورد انتخابات جیرفت باطل و مجددبرگزار شد!!! اما هر چهار بار برنده این ماراتن نفس گیر اسحاق جهانگیری کوشاهی بود و در دوره رقابت بین اسحاق جهانگیری و مرحوم علی زادسر وقتی نتیجه انتخابات مشخص و معلوم شد که جهانگیری رای آورده، طرفداران خشمگین مرحوم زادسر در اعتراض به نتیجه انتخابات از جلوی ستاد تبلیغاتی مرحوم زادسر که اول خیابان دهشتری ها بود به سمت فرمانداری حرکت کردند و شعارهایی هم که حاکی از اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات بود سر دادند ، آنها معتقد بودند در برگزاری انتخابات تقلب شده ، وقتی جلوی فرمانداری رسیدند بر جمعیت افزوده شد و کار به سنگ پرانی به طرف فرمانداری کشید و نیروهای کمیته انقلاب اسلامی آن زمان که مسئولیت نظم شهری و حفاظت فرمانداری را بر عهده داشتند روی پشت بام ساختمان های اطراف، ازجمله ساختمان قدیم دارایی مستقر شدند، طرفداران مرحوم زادسر اعتقاد داشتند که کمیته ای ها طرفدار جهانگیری هستند و واقعیت هم همین بود، دیری نپایید جمعی هم از طرفداران جهانگیری با آرامش برای اینکه سر و گوشی آب دهند در محل حاضر شدند، کار به جنجال کشیده شد، پیکان ( ایزدی ) اگر اشتباه نکنم )فرمانده کمیته و روحانی بود به آتش کشیده شد، معترضان از نرده های فرمانداری بالا رفتند و وارد محوطه فرمانداری شدند نیروهای کمیته از بالای ساختمان دارایی شروع به تیر اندازی کردند که متاسفانه مرحوم صداقت منش که از طرفداران زادسر ، اما گوشه ای ایستاده بود و عملا در میان جمعیت نبود در اثر اصابت یکی ازهمین گلوله ها جان به جان آفرین تسلیم کرد!!!این اتفاق کافی بود تا معترضان خشمگین وارد ساختمان فرمانداری شوند و صندوق های رای را بیرون آورده و به آتش بکشند! در این ماجرا فرماندار وقت هم که اگر اشتباه نکنم “سمتی” اهل کرمان بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مصدوم شد، جلوی فرمانداری تا شب بلبشو بود تا اینکه با حضور نیروهای کمکی که وارد عمل شدند غائله به پایان رسید . موج دستگیری های عاملان آشوب جلوی فرمانداری شروع شد که شنیدم بسیاری از لیدر های ستاد مرحوم زادسر و بزرگان جریان راست آن زمان پس از دستگیری بی گناه یا با گناه در کمیته انقلاب اسلامی کتک ها خوردند و بعضی هم به کرمان منتقل شدند.بگذریم!!!

دور بعد، رقابت مجدد بین جهانگیری ومرحوم زادسر بود که این دفعه “جیرفتی” را هم به انتهای فامیلش اضافه کرده بود تا حس ناسیونالیستی جیرفتی ها را برانگیزد و بگوید من جیرفتی هستم و جهانگیری کوشاهی !!! در یک جنگ روانی علیه جهانگیری جمله ای معروف به نقل از وی بر سر زبان ها افتاد که جهانگیری گفته: ” من اگر کتم را آویزان کنم مردم جیرفت به آن رای می دهند” این جمله به نقل از وی که شاید هم شایعه ای بیش نبود، مردم را عصبانی کرد و دیگر عوامل باعث شد جهانگیری انتخابات را به رقیب دیرینه خود ببازد! پس زادسر نماینده شد و به تهران رفت ، جهانگیری استاندار اصفهان شد و به نصف جهان رفت.

در دور بعد و غیبت جهانگیری چپ ها یا اصلاح طلبان امروزی، مرحوم دکتر محمد فرخی را گزینه مطلوب جایگزینی جهانگیری دانستند و راست ها یا اصول گراها بازهم گزینه اولشان زادسر بود که برد این انتخابات هم با راست ها بود و مرحوم زادسر با رای اول نماینده شددور بعد انتخابات مجلس شورای اسلامی در جیرفت بین دو گزینه چپ و راست: مرحومان علی زادسر و محمد فرخی برگزار شد که بعد از پیروزی فرخی باز هم انتخابات به دلایل داشتن شائبه تقلب باطل و جیرفت دو سال بی نماینده ماند!

بعد از دوسال مجدد انتخابات برگزار شد و با اقبال عمومی مرحوم فرخی از صندوقهای رای بیرون آمد و نماینده شد.دور بعد رقابت بین سه نفر شد، یعنی زادسر ، اسلامی پناه وفرخی که زادسر نماینده شد.

چهارسال بعد زادسر ،کمالی پور و اسلامی پناه با هم به رقابت پرداختند که انتخاب مردم این بار علی اسلامی پناه بود که نماینده بشود وشدرقابت چهار سال بعد بین فرج ا… عارفی ، یحیی کمالی پور بود که برنده این رقابت هم کسی نبود جز فرج ا… عارفی.

اما آخرین دوره قبل از امسال یحیی کمالی پور به باشعار فراجناحی وارد عرصه رقابت شد که تعقیب کننده وی ذبیح ا… اعظمی از طیف اصلاح طلبان بود که کمالی پور چهار سال نماینده جیرفت شد.حال باید نشست و نظاره کرد تا دوم اسفند ۹۸ اقبال مردم با کیست؟ادامه دارد…

جیرفت- ۲۷ بهمن- افشارمنش

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =