آیین نوروز در بین مردم مهمان نواز جیرفت


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

جیرفت یکی از شهر‌های جنوبی در استان کرمان است که مردمان آن به مهمان نوازی و مهربانی معروفند و با آداب و رسوم خاصی به استقبال نوروز می‌روند.

به گزارش کنارصندل، مردم شهرستان جیرفت و مناطق جنوبی استان کرمان مانند سایر شهرستان‌های دیگر در ایام نوروز آداب و رسوم خاصی دارند.

یکی از آداب عید نوروز که در بین تمام مردم کشورمان مرسوم است خرید و پوشیدن لباس نو و تمیز است که افراد خانواده برای خرید لباس عیدشان به بازار و فروشگاه‌ها می‌روند و لباس‌های نو و پارچه‌های رنگین، خریداری می‌کنند و در واقع افراد خانواده با خرید لباس نو و تغییر ظواهر زندگی نشاط خاصی به زندگی خود می‌بخشند.

آیین نوروز در بین مردم مهمان نواز جیرفت

کاشت سبزه

کاشت سبزه از دیگر آداب و رسوم عید است به این صورت که سبز کردن گندم، جو، عدس و … ده روز مانده به عید در خانه‌ها صورت می‌گیرد و به آن رسیدگی می‌کنند تا رشد کند.

خانه تکانی

یکی از رسوم پسنده و ارزش‌های نیک عید، نظافت و خانه تکانی است که یکی دو هفته پیش از عید خانه تکاتی یا رفت و روب انجام می‌گیرد و مجدداً اثاثیه را جابه جا می‌کنند و گردگیری می‌کنند و دوباره آن‌ها را می‌چینند در واقع مردم قبل از رسیدن سال نو تحولی در زندگی خود ایجاد می‌کنند و خانه را برای پذیرانی از میهمانان عید آماده می‌سازند.

آیین نوروز در بین مردم مهمان نواز جیرفت



چیدن سفره هفت سین

هفت سین نماد نوروز است که شامل سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه و سبزه میشود.

علاوه بر آن در سفره هفت سین، برنج، آب، ماهی قرمز، آینه و … نیز دیده می‌شود که سکه نماد خیر و برکت و رفاه، برنج، نماد خیر و برکت و فراوانی، آب، نماد صافی و پاکی و روشنایی و گشایش کار، ماهی قرمز، شگون دارد، آیینه، برای رفع کدورت و نشانی ازصفا و پاکی و یکرنگی است.

زمان تحویل سال نو همه اهل خانه با لباس نو بر سر سفره می‌نشینند، مادر اسپند دود می‌کند، یکی از بچه‌ها شمع روشن می‌کند، پدر قرآن می‌خواند و …بی صبرانه منتظر آغاز سال جدید هستند.

هر کدام از این آداب و رسوم فلسفه خاص خود را دارد مثلا مادر برای دوری از چشم زخم و حسودان اسپند دود می‌کند، با روشن کردن شمع، بر روشنایی خانه و زندگی تاکید می‌شود و از خداوند می‌خواهند تا در سال نو، خانه آن‌ها را با شمع وجود پدر و مادر نورانی کند؛ قرآن خوانده می‌شود تا در آغاز سال نو دل‌ها به سوی خداوند بزرگ سوق داده شود و از صاحب قرآن خواسته شود که در این سال جدید نیز یار و مددکار اهل خانه باشد.

آیین نوروز در بین مردم مهمان نواز جیرفت

حضور ثابت و گسترده قرآن نه تنها در سفر عید بلکه در تمام آداب اجتماعی نوروز نشان از توجه مردم به قرآن دارد و قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعات تحویل سال از جمله آداب این زمان است.

افراد خانواده بعد از تحویل سال نو با هم روبوسی کرده و عید را به هم تبریک می‌گویند و برای هم سال خوب و پربرکتی را آرزو می‌کنند، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این سفره‌ها محدود به اعضای هر خانواده شد.

رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روز‌های سال نو و نیز برگزاری مراسم تحویل سال در کنار قبور شهدا از دیگر آداب دینی نوروز است.

آیین نوروز در بین مردم مهمان نواز جیرفت

سهراب براهام یکی از شاعران و نویسندگان بنام شهرستان جیرفت با اشاره به آداب و رسوم نوروز در جنوب کرمان گفت: یکی از آداب نوروز در منطقه جنوب کرمان حنا زدن بر مزار جوانان ناکامی است که سال گذشته از دنیا رفته اند، که این رسم نشان دهنده این است این مزار از جوان ناکامی است و هرکس برای زیارت اهل قبور می‌رود بر آن مزار نیز فاتحه بخواند این رسم گرچه کمرنگ شده است، اما در برخی از روستا‌های جنوب کرمان در روز‌های آغازین نوروز هنوز پابرجاست.

انتهای پیام/س

گزارش از مژگان سنجری