یکی از نعمات خداوندی، جامعه بهداشت و درمان است / کوروش امیرمیجانی


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

بسمه تعالی
“یا من اسمه دواء و ذکره شفاء”
باسلام و تحیات:
امروز در بحث مبارزه با بیماری منحوس کرونا آنچه بیش از هر چیز نمایان تر جلوه میدهد، حضور و تلاشهای جامعه عزیز و بزرگوار کادر درمانی اعم از پزشکان،پرستاران و بهورزان عزیز که اینروزها به درستی “مدافعان سلامت” را برای آنها تعبیر شده است و آنجائیکه عزیزانی در این مبارزه جان خود را از دست دادند قبای رنگین شهادت را برای خود دوختند و باقی صالحیات را برای خود رقم زدند .
اما اینکه در این شرایط خدمات آنها را فقط تحسین کنیم جفای نابخشودنی به این عزیزان کردیم.
شاید یادمان رفته است که گاها برای درمان خود و یا اعضاء خانواده خود به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه میکردیم غالبا با روی گشاده آنها و زحمات جان فرسا آنها روبرو میشدیم و که زبان، قاصر از تشکر خدمات آنها بود.


در دوران هشت سال دفاع مقدس، تیم‌های پزشکی از جمله گروه‌هایی بودند که بصورت داوطلبانه به جبهه های حق علیه باطل میشتافتند و نقش بی‌بدیلی در خدمت‌رسانی درمانی و پزشکی به رزمندگان اسلام ایفا کردند که برگ زرین و ماندگاری از آن روزهای پر از حماسه در تاریخ انقلاب اسلامی است .
پزشکان، پرستاران و امدادگران در طول دوران دفاع مقدس در پشت جبهه‌های جنگ، تمام تلاش و مهارت خود را برای درمان رزمندگان مجروح به کار می‌گرفتند و از جان خود مایه می‌گذاشتند تا مجروحی را از مرگ نجات دهند .


پرستاران با ایثار و فداکاری در طول شبانه روز از تمام توان خود برای پرستاری از مجروحان جنگ تحمیلی تیمارداری می‌کردند تا ضمن نجات جان آن‌ها، به سلامت به آغوش خانواده خود برگردند
در زمان هشت سال جنگ تحمیلی پزشکان و پرستاران برای حضور در جبهه‌ها هیچگاه جمله فردا و یا پس فردا بروم را نمی‌آوردند و در حقیقت تصمیم گیری تا اجرای کار در دوران هشت سال دفاع مقدس کمتر از چند دقیقه بود. هر پزشکی در هر مدت زمانی که در جبهه حضور داشت پزشکان دیگر حاضر در شهر، به جای وی در بیمارستان کشیک می‌ایستادند تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید.


حتی در جایی در سالهای گذشته در خاطرات یکی از پزشکان حاضر در جبهه های جنگ خواندم که رکورد انتقال مجروح در دست ایرانی ها انجام گرفت.ایشان به این نکته ی مقایسه ی اشاره نمودند که تا قبل از آن رکورد جایجابی مجروحیت با زمان ۴۵ دقیقه در دنیا آمریکایی ها داشتند.اما این انتقال در زمان دفاع مقدس به ۲۵ دقیقه آنهم با کمبود امکانات تقلیل دهند.که این نیز جای بسی قابل تقدیر می باشد.

این عزیزان در تمامی مصائب و مشکلات همیشه در خط مقدم بودند.یادمان نرود در همین زلزله وحشتناک بم و زلزله های سایر استانهای دیگر، بخش های درمانی اولین گروهی بودند از سایر کشور به خدمت به این مردم شتافتند و توانستند به مردم کمک کنند.


البته توفیقات واقعا در این بخش زیاد است هر چند مشکلات و چالش های حوزه سلامت موجود بوده اما پیشرفت ها زیاد بوده است.


.اما نگارنده در این راستا به یک معضل اشاره خواهد نمود که امید است مورد توجه قرار گیرد و ان این است که مشکل امروز بیمارستان‌ها، امکانات نیست بلکه مدیریت است. بهره‌برداری بهینه از بیمارستان‌ها مهم‌ترین مشکلی است که امروز با آنها مواجه هستیم. این است که بعد از دوران دفاع مقدس به دلیل حجم کارهای درمانی که در کشور نیاز بود، توجه به بخش طب رزم و دستورالعمل‌ها در مورد زمان جنگ کمتر شد و حتی متاسفانه به فراموشی سپرده شد که لازم است در این زمینه توجه بیشتری اعمال شود.

در پایان:
سر به آستان مقدس حضرت دوست میستانم و از درگاهش بابت نعمات خداوندیش سپاسمندم.
که در اینجا یکی از نعمات خداوندی همین جامعه امر بهداشت و درمان است.


هموطنان عزیز:
پیروزی نزدیک است با توجه به وجود این عزیزان که در این مبارزه جانفشانی میکنند. اما لازمه آن نیز توجه کردن همه ما به دستورات بهداشتی که این عزیزان برای ما توصیه میکنند.
امید است به زودی جشن پیروزی و شکست کرونا را انجام دهیم و از زحمات این عزیزان بنحو شایسته ی تقدیر بعمل آوریم.


به امید چنین روزی که نزدیک است.
نگارنده:کوروش امیرمیجانی