. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 43996 تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 فروردین 1399 | 22:14 ب.ظ

توضیح روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی به ” اگر کشاورزی بد است چرا مردم کشاورزی میکنند

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در مطلب ارسالی به کنارصندل جهت انتشار نوشت: سلام علیکم احتراماً در پاسخ به مطلب درج شده در فضاهای مجازی از طرف جنابعالی در مورخ ۲۴/۱/۹۹ تحت عنــــوان« کشاورز زادگی افتخار مردم جنوب است/رئیس سازمان جهاد کشاورزی از ضعف مدیریتی و بی تدبیری چه می داند؟ مطالب ذیل […]

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در مطلب ارسالی به کنارصندل جهت انتشار نوشت:

سلام علیکم

احتراماً در پاسخ به مطلب درج شده در فضاهای مجازی از طرف جنابعالی در مورخ ۲۴/۱/۹۹ تحت عنــــوان« کشاورز زادگی افتخار مردم جنوب است/رئیس سازمان جهاد کشاورزی از ضعف مدیریتی و بی تدبیری چه می داند؟ مطالب ذیل برای تنویر افکار عمومی و اطلاع مخاطبین ارسال می ‏گردد.

اگر کشاورزی بد است چرا مردم کشاورزی می کنند :

در توضیح این جمله که رییس محترم سازمان جهادکشاورزی در شبکه افق خطاب به فرهنگی محترم شهرستان رودبار جناب آقای بهرامی گفته شد، جمله ای بود که نا تمام ماند و اجازه صحبت به رییس محترم سازمان داده نشد لذا بدین منظور بوده است که منطقه جنوب کرمان خصوصاً رودبار جنوب قطب تولید محصولات کشاورزی کشور است و بیش از ۸۰ درصد مردم منطقه شغلشان کشاورزی است که اگر در کنار سازمان جهاد کشاورزی سایر بخشها هم فراخور استعداد های جنوب از جمله صنعت رشد و توسعه یافته بودند اشتغال در بقیه بخشها تقسیم می شد و امروزه شاهد توسعه یافتگی و اشتغال بیشتر در منطقه بودیم.

در خصوص اینکه چرا مردم کشاورزی می کنند، بر اساس انالیزهای صورت گرفته در خصوص قیمت محصولات قطعا کشاورزی سود دهی بهتری نسبت به یکسری از شغلها در منطقه دارد به عنوان مثال محصول پیاز ،گوجه فرنگی و یا سیب زمینی و …. ممکن است در چند سال باعث ضرر و زیان کشاوز شود اما در یکسال تمام بدهی های سال قبل را پوشش خواهد داد، به عنوان مثال بر اساس اعلام کشاورزان زحمتکش و عزیز و بررسی میدانی پس از کسر هزینه ها ی یک هکتار کشت گوجه فرنگی در سال گذشته در شهرستان رودبار ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سود خالص از هر هکتار عاید کشاورز شده که بطور میانگین از حقوق کارمند بسیار بالاتر است پس ریشه ی فقر در کشاورزی نمی باشد و باید فقر را در جای دیگر جستجو کرد.

بخش کشاورزی جنوب سنتی است:

نمی توان گفت که کشاورزی منطقه کاملا مدرن است اما نسبت به سایر مناطق کشور جلوتر هم هست به عنوان مثال بیش از ۸۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان مجهز به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار می باشد که از این نظر از مناطق پیشرو در کشو محسوب می شود و از میانگین کشوری بالاتر است .

بالاترین سطح زیر کشت و تولید محصولات جالیزی گلخانه ای کشور با سطح بیش از ۲۰۰۰ هکتار متعلق به جنوب کرمان می باشد.

از نظرضریب مکانیزاسیون، سطح زیر کشت اراضی با استفاده از نوارتیپ، جذب تسهیلات توسعه بخش کشاورزی، و سایر شاخص ها بالاتر از میانگین کشوری می باشد‌.

مراکز جهاد کشاورزی با مردم بیگانه اند و کشاورزان هیچ آموزشی در خصوص کشاورزی در مراحل کاشت داشت و برداشت نمی بینند:

آموزش ها عموماً به صورت انفرادی و گروهی برگزار می شود.

آموزش های انفرادی مربوط به مروجین مسئول پهنه است که در مراکز جهاد کشاورزی مستقر می باشند . لازم به توضیح است بر اساس نظام نوین ترویج کشاورزی، منطقه جنوب کرمان به ۲۲۲ پهنه تقسیم شده است که هر پهنه شامل چندین روستا بخش شهر می باشد و یک مروج مسئول پهنه کلیه امور مربوط به کشاورزی آن پهنه را از قبیل ثبت اطلاعات اولیه بهره برداران در سامانه جامع پهنه بندی، سرکشی به مزارع باغات و واحدهای بهره برداری آن پهنه و انتقال آخرین یافته های علمی به بهره برداران و همچنین انتقال مسائل و مشکلات آنها را به مراکز و در نهایت ستاد سازمان بر عهده دارند بر این اساس مراکز جهاد کشاورزی از نهاده محوری به سمت دانش محوری سوق داده شده اند.

آموزش های گروهی هم با تدوین تقویم آموزش های مهارتی ترویجی به صورت برگزاری دوره های آموزشی ترویجی ، برگزاری روزهای مزرعه، سایت ها کانون ها و بازدید ها و برگزاری کارگاه ها در نمایشگاه ها و … در طول سال گذشته به تعداد ۱۰۷ هزار و ۲۸ نفر روز انجام شد.

کارشناسان جهاد کشاورزی فقط کت و شلوار می پوشند:

همواره اراستگی در دین اسلام تاکید شده است و در واقع پوشیدن کت شلوار لباس رسمی ادارات است وبه نوعی این اراستگی احترام به ارباب رجوع هم می باشد. در این سازمان مدیران و کارشناسان اکثریت از پوشش کت و شلوار استفاده می کنند اما دلیل نمی شود که با کت و شلوار کار اداری انجام نمی شود بلکه کارشناسان مظلوم جهاد کشاورزی در طول سال همیشه در کنار کشاورزان بوده اند خصوصا در تعطیلات عید نوروز که اکثریت کارشناسان پهنه در مزارع گندم در حال پایش مزارع گندم بودند تا مزرعه ای دچار خسارت سن گندم نشود و یا در زمان مبارزه با ملخ حتی بعضی از مدیران ما در کنار کارشناسان در مناطق زهکلوت و جازموریان و حتی در روزهای تعطیل بطور مستقیم کار سم پاشی را انجام میدادند. در یکی از موارد یکی از کارشناسان از شدت کار در گرما و همچنین استشمام بوی سم بیهوش و دچار مسمویت شدند.

برخی کشاورزان بعنوان نمونه کشوری انتخاب می شوند بخاطر سرمایه گذاری شخصی و تحقیقات صورت گرفته فردی است:

فرایند انتخاب نمونه های ملی از سطح مراکزبا بازدیدهای همکاران از مزارع و باغات و واحدهای بهره برداری در طول سال زراعی شروع می‌شود و با معرفی آن ها به مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان و تکمیل فرم ها افراد به عنوان نمونه های شهرستان انتخاب و به ستاد سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان معرفی می‌شوند در ستاد در کمیته های تخصصی هر بخش ( زراعت، باغبانی ،آب و خاک و …) بررسی و مستندات تکمیل و برای کیل گیری و بازدیدهای میدانی به وزارتخانه معرفی می شوند و کیل گیری با حضور نماینده وزارتخانه ( ازتهران یا استان های دیگر ) و بهره بردار و همکاران سازمان و مدیریت شهرستان انجام و صورتجلسه تایید شده به وزارتخانه ارسال می‌شود. در نهایت پس از ارزیابی ها و بازدیدها و بررسی‌های لازم از سوی ۶۶ نفر نمونه استانی سال گذشته جنوب کرمان ۱۰ نفر عنوان نخست و ۸ نفر عنوان دوم را کسب نمودند. قابل ذکر است این سازمان در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ خود با ۱۰ نمونه ملی حائز رتبه اول از نظر تعداد نمونه ها در سطح کشور شد که این مهم میسر نمی شد مگر با تغییر نگرش در فرایندهای مدیریتی سازمان و سعی و تلاش همکاران این سازمان در شناساندن بهره برداران جنوب کرمان در سطح ملی و تعداد ۱۰ نمونه ملی از یک استان بی سابقه بوده است.

توزیع نهاده های کشاورزی یا بذر و… می باشد بدست کشاورز واقعی نمی رسد و رابطه ها نقش اصلی را ایفا می کنند.

علی رغم کمبود کود در کشور این سازمان در تامین کود و توزیع به کشاورزان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است . توزیع کود به کشاورزان بر اساس سطح زیر کشت و طی بازدید کارشناس مرکز صورت میگیرد و چنانچه در توزیع خلافی صورت گیرد دستگاهای نظارتی شهرستان اماده دریافت شکایت و قابل پیگیری است هر چند بازرسی و حراست این سازمان مرتبا نحوه توزیع کود در مراکز را رصد میکنند .در خصوص بذر پیاز برای اولین بار این سازمان بذور یارانه ای را تحت نظارت خود به چند فروشگاه کشاورزی داد تا به بین اکثر کشاورزان توزیع گردد در صورتیکه قبل از این این بذور بدون اطلاع مردم فقط به عمده کارها توزیع می شد اما در حال حاضر با بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی سعی شده است به دست کشاورزان واقعی برسد هر چند در این میان خطاهایی هم به ندرت و سهوا صورت می گیرد که در صورت مشاهده از طریق دستگاههای نظارتی قابل شکایت است.

کشاورزی که تمام سرمایه اش براثر سیل نابود شده است حال باید شرمنده زن و فرزند باشد.

به محض وقوع سیل در شهرستانهای جنوبی در همان روز اول رییس محترم سازمان به همراه تعدادی از معاونین و مدیران در مناطق کشاورزی کهنوج و رودبار حضور پیدا کرده و از نزدیک پیگیر براوردخسارت شدند و بلا فاصله ضمن اعلام به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری کرمان به رسانه هم اعلام و در حال حاضر بدون تخصیص اعتبار در این خصوص تعدادی از قنوات خسارت دیده در منطقه رودبار در حال بازسازی است. از طرفی هم کشاورزان جیرفت و عنبراباد کمک ۲۷۰ میلیونی خود را به سیل زدگان اهدا کردند.

ضعف مدیریتی و بی عرضگی متولیان امر را در رابطه با عرضه محصول و صادرات آن به بازارهای داخلی و خارجی می داند.

ایا انتخاب ۱۰ نفر کشاورز نمونه از این منطقه در سطح کشور و کسب رتبه اول از لحاظ تعداد نمونه ها را در سال گذشته که در تاریخ سازمان بی سابقه بوده است را بی برنامگی می دانید؟. آیا برگزاری ۳ جشنواره ملی خرما و مرکبات برای اولین بار در منطقه را با حضور ۱۳ سفیر و ۳۰ مسئول اتاق های مشترک بازرگانی ایران و سایر کشورها و پخش مستقیم این جشنواره ها را از شبکه های ملی و استانی، بی برنامگی می دانید؟ آیا فراهم کردن زمینه صادرات محصولات کشاورزی را که شاهد افزایش قیمت این محصولات هستیم را بی برنامگی می دانید. به طوری که سال گذشته بهترین سال به جهت فروش محصولات در ۲۰ سال گذشته بوده است.

در سال گذشته حجم بسیار زیادی از محصولات کشاورزی جنوب کرمان به خارج از کشور صادر و تجار بزرگ ملی و بین المللی از منطقه بازدید نمودند و روابط بسیار خوبی بین تولیدکنندگان منطقه و صادرکنندگان برقرار شد.

به زودی گزارش عملکرد یکساله ی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان به مردم فهم و نجیب ارائه می گردد.

قضاوت در خصوص وضعیت کشاورزی منطقه با کشاورزان بزرگ، سخت کوش، بادرایت و قدرشناس می باشد و خیلی از قضاوتها واگذار می شود به خداوند تبارک و تعالی و وجدان بیدار و بی غرض مردم مهربان و دوست داشتنی جنوب.به امید توسعه ی جنوب عزیز و سربلند.”دست در دست هم دهیم به مهر سرزمین خویش کنیم آباد”با آرزوی شادکامی، موفقیت روز افزون

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 15 =