تکذیبیه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان درخصوص گزارش ” تخریب خانه زن جیرفتی و آلونک هایی که بیشتر از ویلا های گران قیمت به چشم می آید”


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

🔸حسب انتشار گزارشی در فضای مجازی با عنوان ” روایت آسیه پناهی جیرفت/ آلونک هایی که بیشتر از ویلاهای گران قیمت به چشم می آید” به اطلاع عموم مردم شریف ایران می رساند که مطلب مذکور کاملا ً کذب بوده، لذا به منظور تنویر افکار عمومی مطالبی به شرح ذیل ایراد می گردد.

🔸در تاریخ ۲۷ دیماه سال ۹۸ ، طی تماس های متعدد همیاران طبیعت با سامانه ۱۵۰۴ فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان مبنی بر تخریب و تصرف اراضی ملی منطقه قنات نو بخش اسفندقه از توابع شهرستان جیرفت، اکیپ گشت و مراقبت پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی آن شهرستان به محل اعزام شده که پس از بررسی دقیق، مشخص گردید فردی با هویت “محمود.ا ” به عنوان سرپرست خانواده و بدون اخذ هیچ گونه مجوز قانونی اقدام به تخلیه مصالح ساختمانی، شفته و قصد احداث یک باب منزل مسکونی را به روی اراضی ملی دارد.

🔸از آنجایی که حسب ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور نیروهای منابع طبیعی به عنوان ضابط خاص قضایی محسوب شده و از طرفی تخلف فرد مذکور محرز بوده است ضمن توقف عملیات ساخت و ساز، فرد متخلف به منظور پاره ای از توضیحات به آن پاسگاه احضار و پرونده تخلف وی به دادسرای عمومی و انقلاب جیرفت به منظور سیر مراحل قانونی ارسال گردید.

🔸اما متأسفانه فرد مذکور با تحریک احدی از متخلفین دیگر آن منطقه، نسبت به تخلف خود اصرار ورزیده و مجدداً در اواخر خردادماه سالجاری اقدام به دیوارچینی به روی عرصه ملی مورد نظر کرد که نیروهای گشت و مراقبت منابع طبیعی با رؤیت تکرار تخلف، حسب اطلاع و تعهدات قبلی وی، بر اساس تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و حمایت از جنگل ها و مراتع، اقدام به تخریب ۶ ردیف دیوار چینی آن سازه نیمه کاره را کردند. (تصاویر پیوست)

💢بنابر این با توجه به موارد مطروحه، ذکر مطالبی در خصوص گزارش منتشره در فضای مجازی بویژه خبرگزاری دانشجو ضروری است:

۱- تشبیه زن جیرفتی (همسر فرد متخلف) با خانم آسیه پناهی در کرمانشاه و قیاس اقدامات بعمل آمده، کاملاً اشتباه وکذب بوده که صرفاً به منظور برانگیختن احساسات مردمی، تشویش اذهان عمومی و انحراف ذهن مخاطبین صورت پذیرفته است. علاوه بر این نویسنده گزارش با اشاره به مادر خانواده سعی در القای این مطلب را داشته، که سرپرست خانواده یک زن بوده که به زحمت توانسته آلونکی برای خود بسازد، درحالی که سرپرست خانواده یک مرد به هویت “محمود. ا” می باشد که با اطلاع قبلی و به عمد علاوه بر منزلی دیگری که داشته است اقدام به تصرف اراضی ملی با هدف ساخت منزل دوم خود نموده است.

۲- حسب تصاویر مستند، گزارشات مأموران و البته اظهارات فرد متخلف، خانه مورد ادعا هیچ گاه کامل ساخته نشده و آخرین مرحله ساخت و ساز آن تنها شفته و دیوارچینی آنهم به صورت ۶ ردیف بلوکی بوده است که درنتیجه عنوان “خانه یا آلونک که محل زندگی ۵ نفر می باشد” کاملاً کذب است.

۳- در متن گزارش خبری نویسنده به نداشتن مجوز قانونی مأموران منابع طبیعی برای رفع تصرف اشاره کرده است در حالی که بر اساس مفاد قانونی فوق الذکر و دستور مقام محترم قضایی مندرج در پرونده، اقدام مأموران کاملا قانونی بوده و اشتباه و تخلف نویسنده در خصوص این که بدون بررسی های لازم اقدام به نشر اکاذیب کرده است کاملاً محرز می باشد.

۴- در جای دیگری از متن به ویلاسازی های مسئولین اشاره شده به طوری که نویسنده با استفاده از اطلاعات غیرمستند افراد متخلف، از آن محل به عنوان حیاط خلوت مسئولین نامبرده که جای بسی تأمل و سؤال دارد که چرا حداقل یک تصویر از همان ویلاهای مورد ادعا در خبر منتشر نشده است؟ آیا طرح اینگونه ادعاهای کاملاً کذب علاوه بر اینکه با هدف تشویش اذهان عمومی و القای تبعیض در برخورد با متخلفین دانه درشت و دانه ریز بوده، چیز دیگری جز تهمت و افترا نیست.

۵- همچنین در جایی دیگر آمده است که ” رئیس منابع طبیعی کرمان اصرار بر رسانه ای نشدن این ماجرا را دارد” که باز هم این مطلب کذب محض بوده چرا که اولاً پیش از نگارش خبر هیچ تماسی از سوی خبرنگار با مسئولین منابع طبیعی صورت نپذیرفته و ثانیاً باور مسئولین منابع طبیعی جنوب کرمان بر این است که رسانه ها به عنوان چشم بینای جامعه بایستی به صورت دقیق و قانونمند اطلاع رسانی داشته و از آنجایی که با توجه به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات حفاظت از عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان با وسعتی بالغ بر ۳ میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار، عملاً بسیار دشوار است لذا با کمک رسانه ها می توان هم برای برخورد با متخلفان و متجاوزان عرصه های ملی و هم برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی و قانونمند از عرصه های منابع طبیعی با مشارکت مردم، دست استمداد به سوی اصحاب رسانه دراز کرده و از آن ها یاری خواست.

۶- لازم به ذکر است که اقدامات مغرضانه و تبلیغات گونه افراد مغرض – که برای فرار از جرم یعنی تخریب و تصرف بیت المال و همچنین نادیده گرفتن خدمات نظام به ملت شریف ایران، صورت می پذیرد- نه تنها ذره ای در عزم راسخ حافظان انفال و منابع طبیعی خللی ایجاد نخواهد نمود، بلکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که مؤکداً خواستار برخورد با زمین خواران اعم از خرد و کلان شده اند؛ مامورین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز ضمن برخورد قانونی با رعایت اصل شئونات اخلاقی و اسلامی، قاطعانه در برابر متجاوزین به عرصه های ملی ایستاده و دست افراد خرد و کلان اعم از حقیقی و حقوقی را از تجاوز به عرصه های منابع طبیعی کوتاه خواهند نمود.

🔸همچنین این اداره کل با توجه به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، پیگیری حقوقی کلیه مطالب کذب مطروحه را حق قانونی خود دانسته و در این خصوص اقدامات قانونی را بعمل خواهد آورد. لذا شایسته است هر شخص حقیقی و حقوقی در خصوص اینگونه موارد نسبت به بررسی های لازم و کسب اطلاعات دقیق اقدام نماید.

🔸در پایان ضمن قدردانی و احترام به شأن و کرامت تمامی مردم عزیز ایران اسلامی به اطلاع می رساند کد امداد جنگل ومرتع با شماره تماس ۱۵۰۴ بصورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی مبنی بر تخریب و تصرف اراضی ملی، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، قاچاق گیاهان دارویی، چوب، زغال، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و… بوده لذا از عموم مردم طبیعت دوست در خواست می گردد با ارسال گزارشات خود در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی یاریگر حافظان انفال باشند.

“باتقدیم احترام، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان”