سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان شهرستان جیرفت: شورای نگهبان از یادگارهای بزرگ انقلاب اسلامی است


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل، مهدی روزپیکر سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: نهاد شورای نگهبان از یادگارهای بزرگ انقلاب اسلامی و ثمره ی آرمان های شهدای بزگواری چون شیخ فضل الله نوری از رهبران با بصیرت مشروطیت که تبعیت قانون گذاری از شرع مقدس اسلامی (مشروطه مشروعه )را مطالبه می کردند، می باشد.

وی افزود: شورای نگهبان یکی از خرده نظام های نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جزو شوراهایی است که تصمیمات آن مربوط به هدایت ، جهت دهی و نظارت بر نظام اجتماعی کل جامعه ایران می باشد. این شورا از دوازده عضو تشکیل شده است ؛ شش عضو فقهایی هستند که با حکم رهبر انقلاب نصب می شوندو شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رئیس قوه قضائیه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند. طول دوره عضویت اعضای شورای نگهبان شش سال است و دبیر شورای نگهبان بالاترین مقام رسمی این شوراست.

روزپیکر بیان کرد: در ایران ماهیت شورای نگهبان سابقه تاریخی و عمری به اندازه عمر تشکیل مجلس قانونگذاری دارد. اولین بار در زمان مشروطه نهادی شبیه شورای نگهبان متشکل از مجتهدین و فقهای زمان شناس برای انطباق قوانین مجلس قانونگذاری با شریعت اسلام تشکیل شد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت افزود: یکی از وظایف شورای نگهبان انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی با ” احکام شرع ” و “قانون اساسی ” است. در صورت تایید انطباق مصوبات مجلس با احکام شرع و قانون اساسی، مصوبات مجلس لازم الاجراء می شوند. در صورتی که شورای نگهبان مصوبه ایی را مطابق قانون اساسی یا شرع تشخیص ندهد، مصوبه برای تامین نظر شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگشت داده می شود. در صورتی که مجلس بر نظر خود پافشاری کند، برای حل اختلاف شورای نگهبان و مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می شود.

روزپیکر با اشاره به اینکه یکی دیگر از اختیارات و وظایف شورای نگهبان، تفسیر قانون اساسی است گفت: وظیفه سوم شورای نگهبان نظارت بر حسن اجرای انتخابات می باشد. همه انتخابات ها غیر از انتخابات شورای شهر و روستا تحت نظارت شورای نگهبان انجام می شود. نظارت شورای نگهبان استصوابی است. یعنی نظارت شامل همه فرایند انتخابات از ثبت نام و تایید صلاحیت نامزدها ، رای گیری ، شمارش آراء و اعلام منتخبین می شود.

گفتنی است، شورای نگهبان در تمامی شهرستانهای کشور دارای دفاتری است که در امر نظارت بر انتخابات فعالیت نموده و در این زمینه به شورای نگهبان کمک می کنند.