. پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 44245 تاریخ انتشار : دوشنبه 30 تیر 1399 | 06:43 ق.ظ

معین منطقه جیرفت و عنبرآباد فعالیت‌های بسیاری انجام داده است

رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان شامگاه دیشب در نشست خبری ابراز کرد: سال ۹۵ قراردادی با استانداری در خصوص معین اقتصادی منطقه منعقد شده است و اگر کسی می خواهد بداند اتاق بازرگانی جنوب کرمان در این مدت چه کارهایی انجام داده است باید تفاهم نامه این اتاق با استانداری را بخواند. عباس جبالبارزی افزود: […]

رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان شامگاه دیشب در نشست خبری ابراز کرد: سال ۹۵ قراردادی با استانداری در خصوص معین اقتصادی منطقه منعقد شده است و اگر کسی می خواهد بداند اتاق بازرگانی جنوب کرمان در این مدت چه کارهایی انجام داده است باید تفاهم نامه این اتاق با استانداری را بخواند.

عباس جبالبارزی افزود: تعهدات اتاق بازرگانی در این تفاهم‌نامه، ظرفیت سنجی پتانسیل منطقه، برنامه ریزی برای توسعه منطقه، برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال و مشاوره به مسئولین منطقه است.

وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی در جنوب کرمان به عنوان معین منطقه تاکنون فعالیت‌های بسیاری انجام داده است. یکی از فعالیت‌های این اتاق، برند سازی محصولات جنوب کرمان است و برند سازی برای فروش کالاهای باکیفیت بسیار حائز اهمیت است و تاکنون با تلاش این اتاق ۱۷ برند ثبت شده که ۵ برند آن در بازارهای داخل و خارج فعال هستند.

جبالبارزی اضافه کرد: از دیگر فعالیت های این اتاق بازرگانی، آموزش عملی به دانش‌آموختگان بازرگانی می‌باشد که با هزینه اتاق بازرگانی جنوب کرمان تاکنون ۳ هزار و ۶۴۸ ساعت کار آموزش ارائه شده است.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت‌ گردشگری در این منطقه، اظهار کرد: در این خصوص ۱۵ پروژه داریم و در بازه زمانی ۲ سال گذشته بیش از ۱۷ تور گردشگری ژاپنی به منطقه داشته‌ایم و اگر کرونا نبود گردشگرانی از آلمان و سایر مناطق دنیا به منطقه می آمدند. 

رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان ادامه داد: همچنین با پیگیری‌های ما اکنون بیش از ۴۰ مجموعه بومگردی در منطقه جنوب کرمان وجود دارد، راه‌اندازی نمایشگاه‌های مختلف، ثبت ملی آئین حنابندان و قالی گل سرخ از دیگر برنامه‌های ما بوده است.

وی با بیان این مطلب که یکی از مسئولیت‌های اتاق بازرگانی در حوزه فعالیت‌های اجتماعی مانند کمک به خیریه‌ها و زندان است، ابراز کرد: در بحث شیوع کرونا از منابع بخش خصوصی، ۲۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجهیزات خریداری و تحویل دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شد.

جبالبارزی بیان کرد: همچنین در همین راستا به زندانی‌های جرائم غیر نقد ۲۲۰ میلیون تومان، طرح مواسات به ارزش ۳۳۷ میلیون تومان کمک شده و علاوه بر این در سیل اخیر ۴۰۰ میلیون به سیل‌زدگان جنوب کرمان نیز کمک شد.

رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و هزینه اتاق بازرگانی، آزمایشگاه گواهی استاندارد خرما به منظور صادرات این محصول راه اندازی شده است که حال تحقق این امر شاهد هستیم که ظرف چند ساعت گواهی صادر می شود.

وی تاکید کرد: مهمترین مشکل ما این است که نمی‌توانیم محصولات را مستقیم صادر کنیم و صادرات به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود و همین امر موجب می شود تا ارزش افزوده به صورت کامل به منطقه برنمی‌گردد و لازمه رفع این مشکل، ایجاد گمرک، کاهش هزینه حمل و نقل، وجود شرکت‌های تخصصی صادرات و همچنین وجود کامیون است.

جبالبارزی بیان کرد: متاسفانه امسال به دلیل بسته شدن مرز عراق و سیل‌های اخیر صادرات قریب ۳۰ درصد کاهش یافته است و برگشت ارز مشکل می‌باشد این امر موجب شد که بازرگانان از کارت بازرگانی کمتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولات جالیزی صادراتی وجود داشت، اما آنچه که از گمرک جیرفت صادر شده کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان اظهار کرد: در سال گذشته پیگیری برای اخذ ۵ مجوز سرمایه گذاری مناطق لجستیک بار انجام شده که از این تعداد مجوز ۴ منطقه صادر شده و یک مجوز باقی مانده در حال رفع است.

وی در خصوص برنامه سال ۹۹ اتاق بازرگانی جنوب کرمان، گفت: صندوق های خُرد روستایی به صورت پایلوت در یکی از روستاهای عنبرآباد راه‌اندازی می شوند.

جبالبارزی در پاسخ به سوال وظیفه و عملکرد این اتاق بازرگانی در شهرستان عنبرآباد چه بوده است؟ عنوان کرد: تعهدات اتاق در تفاهم نامه با استانداری مشخص است و باید مطابق این تفاهم‌نامه وظایف اتاق بررسی و نقد شود

وی خاطرنشان کرد: استاندارد، گمرک، کلاس آموزشی، کمک در طرح خرما، کمک در بحث کرونا بخشی از کارهای ما برای عنبرآباد بوده و کار ما ایجاد کارخانه نیست بلکه ایجاد فضای مناسب کار است و پیگیری طرح‌های نیمه‌تمام جزو وظایف و عملکرد ما بوده است.

جبالبارزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قریب ۴ سال است که می گویند؛ هواپیمای باری به جیرفت می آید که تا به حال، این امر تحقق نیافته است، چه زمان این مهم محقق می شود؟ اظهار کرد: باید مجوز مرز هوایی صادر شود و این نیز پروسه اداری خودش را دارد و به همین منظور قرار شده ظرف یک تا ۲ ماه آینده مجوز مرز هوایی به‌صورت یکساله صادر شود./شبستان

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 18 =