نگاهی به پدیده اجتماعی خودکشی یکی از همشهریان جنوب استان کرمان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

روان آگاهی| حادثه دلخراش خودکشی یکی از همشهریان عزیزمان در جنوب استان کرمان، طی چند روز گذشته، نقل محافل اجتماعی و کاربران فضای مجازی شده است، این حادثه به هر علتی که رخ داده است پدیده بسیار غم‌انگیز و هشدار دهنده‌ای است.

با توجه به اینکه دلایل بروز این اتفاق در دست بررسی است؛ لذا هر گونه جهت‌گیری در این خصوص غیرکارشناسی به نظر می رسد.

نکته قابل تامل که بایستی مورد توجه اصحاب رسانه و کاربران فعال فضای مجازی قرار بگیرد نحوه پوشش مکرر اخبار خودکشی و داستان های با اثرگذاری بالا است.

نگاه عمده رسانه ها به خودکشی، نگاهی از جنس خبر حوادث است و به عنوان یک پدیده اجتماعی کمتر نگریسته می شود. خودکشی از جمله مسائلی است که به شدت مسری بوده و تابوی خبری محسوب میشود و مطرح کردن و رسانه ای کردن آن به شکل غیرحرفه ای، موجب همه‌گیر شدن آن در بین افراد مستعد خودکشی می‌شود.

اقدام به خودکشی، عوامل پیچیده ای دارد و یکی از عوامل تأثیرگذار بر سلامت که ممکن است احتمال اقدام به خودکشی را افزایش دهد؛ عوامل روانی و محیطی- اجتماعی است.لازم است بدانیم خودکشی های تقلیدی از جمله اسیب هایی است که مستقیا با گزارش های رسانه ای از یک یا چند خودکشی مرتبط هستند.

بررسی مطالعات انجام شده در این خصوص نشان می دهد که گزارش رسانه ها از موارد خودکشی، می تواند منجر به رفتارهای خودکشی بعدی شود. این تحقیقات همچنین بیانگر این موضوع است که خودکشی تقلیدی در برخی شرایط بیشتر اتفاق می افتد.

پوشش مکرر خبری و داستان های با اثرگذاری بالا، به طور معناداری با رفتارهای تقلیدی مرتبط اند.

اثر گزارش خودکشی بر خودکشی های بعدی زمانی بیشتر است، که فرد ذکر شده در داستان مشهور بوده و بیشتر در معرض خواننده یا بیننده قرار بگیرد.

این خطر زمانی بیشتر می شود کــه مشخصه های فردی که بر اثر خودکشی فوت کرده با خواننده یا بیننده به نحوی مشابه باشد و یا زمانی که با آن شخص هانندسازی کنند.

علاوه بر این محتوای داستان ها نیز نقش مهمی ایفا می کنند، به طوریکه داستان هایی که اسطوره هایی درباره خودکشی را تایید می کنند یا شامل شرح مفصل و با جزییاتی از روش خاصی از خودکشی هستند، به احتمال بیشتری منجر به خودکشی های تقلیدی خواهند شد.

نشر اخبار خودکشی و اقدام به خودکشی در رسانه‌ها به این صورتی که اکنون درج می‌شود، مجاز نمی‌باشد و در حقیقت این اقدام باعث تقلید خودکشی می‌شود.

محدودیت این عارضه به حدی است که در مراکز و بخش های دانشگاهی روانشناسی پوستر ها و کارگاه هایی با این عنوان کمتر مطرح می‌شود.

از طرفی این حادثه بایستی تلنگری برای رسانه‌ها باشد تا هرچه بیشتر در راستای آگاهی بخشی خانواده ها و افراد جامعه گام بردارند، علایم هشدار دهنده خودکشی، اقدام مثبت و موثر در این زمینه و منابع اجتماعی موجود را بشناسند.

متاسفانه این عدم اگاهی حتی در پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی نیز مشاهده می شود؛ تا جاییکه در خصوص مداخلات پیشگیرانه در خودکشی نیز اطلاعات اندکی دارند.

با توجه به اهمیت حفظ سلامت روان جامعه، اهمیت اطلاع رسانی نقش اورژانس اجتماعی در رسانه ها نیز بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

محیا احمدی| کارشناس ارشد روانشناسی|نشریه اختصاصی روان آگاهی