. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 44392 تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 شهریور 1399 | 14:29 ب.ظ

گفت‌وگوی صبح ساحل با «ایرج انصاری‌فرد» شاعر میانچیلی ساکن درهرمزگان درباره شعر آیینی

محرم فرارسیده و شعر جزء جدایی‌ناپذیر عزاداری‌های این ماه است به همین دلیل به سراغ «ایرج انصاری‌فرد» شاعر آیینی هرمزگان رفتیم و با او گفت‌و گو کردیم. وی شاعر و علاقه‌مند به مطالعه در حوزه تاریخ و ادبیات است. از او دو مجموعه شعر به نام‌های«مرگابه» و «هشلهفت» به چاپ رسیده است. علاقه به شعر […]



محرم فرارسیده و شعر جزء جدایی‌ناپذیر عزاداری‌های این ماه است به همین دلیل به سراغ «ایرج انصاری‌فرد» شاعر آیینی هرمزگان رفتیم و با او گفت‌و گو کردیم. وی شاعر و علاقه‌مند به مطالعه در حوزه تاریخ و ادبیات است. از او دو مجموعه شعر به نام‌های«مرگابه» و «هشلهفت» به چاپ رسیده است.

علاقه به شعر چطور در شما شکل گرفت؟
با خواندن آثار ادبی و اشعار شعرای بزرگ به راز نامیرایی انسان در قالب هنرمند پی بردم همین موضوع دلیل علاقه‌ام به شعر شد.

حرفه‌ای شعر نوشتن را کی و چطور آغاز کردید؟
از اوایل دهه ۹۰ اما بیش از بیست سال است در حوزه تاریخ و ادبیات مطالعه
دارم .

شعر آیینی بخش پررنگی از رزومه کاری شماست چطور شد که به این شکل از شعر پرداختید؟
کلا هر شعری که مضمون دینی و مذهبی داشته باشه شعر آینی هست و با این تعریف اکثر بزرگان ما مثل حافظ و سعدی و مولانا و….. شاعر آیینی محسوب می‌شوند. بنده با مطالعه آثار این بزرگان علاقمند به ادامه این راه شدم

وضعیت شعر آینی را در کشور چطور می‌بینید؟
ظرفیت های خوبی ایجاد شده است. در شهرهای و استان‌ها مختلف تنوع کارهای صورت گرفته نشان از ایجاد کارگاه یا کلاس های متنوع دارد. بحمدا… هر سال هم درخت شعر آیینی کشور شکوفاتر و پربارتر می‌شود.

آیا از شعر آیینی حمایت می‌شود؟
بله می شود. سارمانها و ارگانهای فرهنگی به شکل کاملا سا مان یافته از این نوع شعر حمایت می‌کنند.اما من فکر می کنم در استان‌هایی که از مرکز دورند این حمایت خیلی ناچیز است، در حالی که پتانسیل خوبی در این استان‌ها وجود دارد.

در آخر نقش اعتقادات شخصی را در شعر آیینی جقدر پررنگ می بینید؟
وقتی عشق به کاری در شاعر موج بزند قطعا با دل و جان کار می کند و میشه همون کار از دل برآمده و بر دل نشسته و شاعر هرچه معتقدتر باشد این عشق را در شعر بیشتر لمس خواهد کرد.

صبح ساحل

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 7 =