. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 44695 تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 | 09:03 ق.ظ

۷ شهر در اندیشه آب / خدامراد میرآبادی

خدامراد میرآبادی فعال اجتماعی جنوب کرمان نوشت 🔰 بر اساس گزارشهای فائو قابل پیش بینی بود که جنگ آینده ی ملتها جنگ آب است نه جنگ نفت!و بر همین اساس است که این روزها شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و حتی تریبونهای نماز جمعه آکنده است از اظهار نظرهای شخصیتهای حقیقی و حقوقی پیرامون […]

خدامراد میرآبادی فعال اجتماعی جنوب کرمان نوشت

🔰 بر اساس گزارشهای فائو قابل پیش بینی بود که جنگ آینده ی ملتها جنگ آب است نه جنگ نفت!
و بر همین اساس است که این روزها شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و حتی تریبونهای نماز جمعه آکنده است از اظهار نظرهای شخصیتهای حقیقی و حقوقی پیرامون موضوع انتقال سر شاخه های هلیل رود به کرمان!


🔰 شاید اگر اظهار نظر استاندار جدید المنصوب استان کرمان پیرامون انتقال سرشاخه های هلیل رود به کرمان نبود ، این پروژه چراغ خاموش و با سرعت هر چه تمامتر این ۱۱ کیلومتر باقیمانده را هم کما فی السابق می پیمود و جنوب استان کرمان را که روزگاری به عنوان گلخانه ی طبیعی ، کالیفرنیای ایران ، هند کوچک از آن یاد می شد ، در فرونشست چاله های ناشی از استحصال بی رویه ی آب چاههای کشاورزی غرق می کرد !
و با این اوصاف نیز دیری نخواهد پایید که اراضی دشت حاصلخیز رودبار ، باتلاق جازموریان، بستر خشکیده ی هلیل رود ، جلگه حاصلخیز جیرفت بایر و کانون ریز گردها خواهد شد !


🔰 فارغ از هیچ نگاه جانبدارانه ای از آقایان

زینی وند ، فدایی و رزم حسینی پروژه ای به عظمت انتقال سرشاخه های هلیل رود به کرمان و محدود کردن آن به استانداران کمی سطحی نگریست!
بلکه باید چشمها را شست و مطالعه ی این طرح خانمان سوز را هم سنگ و هم زمان با احداث طرح هفت باغ علوی ماهان، هواپیمایی ماهان ، ارگ جدید بم
دانست که همه ی آنها در قالب یک موسسه ی خیریه تحت عنوان مولی الموحدین ع وقف عام شده که ورود بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی به موضوع آن راه به جایی نبرده است!


🔰 این که این موسسه تا چه اندازه در جا به جایی حجاج ایرانی ، احیای اراضی بایر اطراف ماهان و بم و تا چه اندازه در اشتغال زایی جوانان موثر بوده و انتفاع آن به چه قیمت و در اختیار چه کسانی و در چه زمینه هایی هزینه می شود موضوعی خارج از بحث است.


🔰 اما این که پدیده ی شوم خشک سالی چندین سال فلات مرکزی ایران خصوصا” جنوب استان کرمان را با بحران جدی مواجه کرده است ، و در این مدت پس از قطع شریانهای هلیل رود و بسته بندی آبهای قابل شرب در ظروف پلاستیکی ۱/۵لیتری و ترانزیت آن به آن سوی مرزهای جغرافیایی به فرونشست زمین و ایجاد فروچاله ها و بایر سازی و شوری آب منطقه سرعت بخشیده است ، موضوعی غیر قابل کتمان است !

🔰 بنا بر این ۵ شهرستان جنوبی که روزگاری بیشترین بهره مندی از رها سازی آب هلیل رود را داشته اند ، قبل از انتقال سرشاخه های هلیل رود به کرمان، سد جیرفت را مانع دسترسی خود به این نعمت خدا دادی می دانند و شاید روی همین اصل باشد که آن طور که شایسته و بایسته است ، همراهی لازم را با دو شهرستان دیگر ندارند!
قضاوت نحوه ی مدیریت رها سازی اب سد جیرفت در این سالهای خشک سالی به عهده ی شما مخاطب محترم!


🔰 هر چند رها سازی آب هلیل رود موجب انتفاع زیست محیطی تمام جنوب استان کرمان خواهد بود و در همین مدت کوتاه رها سازی آب هلیل رود باعث احیای زیست بوم و زندگی گیاهی و جانوری و اکوسیستم جنوب استان کرمان شد ، اما به ناگاه قطع آن موجب از بین رفتن چندین تن ماهی و از بین رفتن مزارع ارزن ، کنجد و لوبیا و متضرر شدن کشاورزان حاشیه ی هلیل رود در دشت رودبار گردید!

🔰 این که با اجرایی شدن انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به کرمان، نصب کنتور موتور پمپها و محدود کردن متر مکعب بر ثانیه و دبی موتور پمپهای کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و امکان جا به جایی ، کف شکنی و توان استحصال آب از اعماق زمین ، کشاورزان را با مشکل جدی رو به رو کرده خود قوز بالای قوز است!
🔰 لیکن چرا با توجه به این که آب خلیج فارس به سیرجان رسیده است متولیان امر به جای انتقال آب از سیرجان به کرمان همچنان اصرار دارند که آب هلیل رود را از بستر طبیعی و حوضه ی آبریز خود با هزینه های سرسام آور خارج کرده و رو به بالا انتقال دهند؟
احیای صنایع فولاد و پتروشیمی و آبیاری فضای سبز هفت باغ و حتی آب شرب کرمان مهمتر است یا محروم نکردن بیش از یک میلیون انسان و هزاران هکتار اراضی و باغات و زیست بوم منطقه از حق مسلم و نعمت خدا دادی خود؟


🔰ناگفته پیداست که خشکاندن اراضی کشاورزی و تشنه نگه داشتن میلیونها انسان و بایر کردن میلیونها متر مربع اراضی و از بین رفتن میلیونها تن محصولات کشاورزی خارج از فصل علاوه بر آسیبهای زیست محیطی و وجود ریزگردها ، بحرانها و پیامدهای ناگوار اقتصادی ، فرهنگی ، امنیتی و بیولوژیکی و سیاسی را رقم خواهد زد که دود ناشی از آن به چشم همگان فرو خواهد رفت و به ناچار حاشیه نشینی معضلات و مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت که فرداها مهار آن بسیار سخت خواهد بود


🔰 تمام مردم جنوب استان کرمان به مثابه ی سرنشینان یک کشتی هستند که هر کسی باید برای رسیدن به ساحل تلاش کند و پارو بزند .
*صرف نظر از تمام مسائل و نا ملاحظاتی که در حق ۵ شهرستان روا داشته شده است ، هلیل نقطه عطف و هدف مشترک تمام مردم جنوب استان کرمان است ، که اگر هلیل در شریان خود جاری نشود ، مرگ آن همه را به کما خواهد برد*

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =