کیومرث منشی زاده شاعر بزرگ و معاصر جیرفتی اما ناشناخته برای همشهریانش / محمد افشارمنش


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

محمد افشارمنش✍️

کیومرث منشی زاده

اولین بار سال ۱۳۶۳نام کیومرث منشی زاده شاعر بزرگ و معاصر جیرفتی اما ناشناخته برای همشهریانش را در کلاس درس ادبیات سال چهارمِ دبیرستان، از زبان معلم شادروان ادبیاتم، مرحوم نصرت ا… معین زاده شنیدیم که بخشی کوتاه از شعر بلند نازلی ایشان را برایمان قرائت کرد:
نازلی نازِ تو و نازِ دو چشمت نازلی، نازِ دو چشمت ما رو کشته نازلی، دنیا به کامت نازلی، ماهی باید تو آب باشه، آتش باید الو باشه …
زنده یاد کیومرث منشی زاده در سال ۱۳۱۷ در جیرفت کرمان متولد شد.
او دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در زادگاهش به پایان رسانید و سپس عازم تهران و موفق به کسب لیسانس در رشته اقتصاد از دانشکده حقوق شد.
بعد از طی این دوره به آمریکا رفت و تحصیلات خود را در زمینه ریاضیات و فیزیک اتمی دنبال کرد و سفری هم به فرانسه داشت، مرحوم منشی زاده پس از پایان تحصیلات در دهه چهل به ایران بازگشت، ساکن تهران و در سازمان برنامه و بودجه مشغول به کار شد.
او دو شاخه‌ی ویژه در شعر دهه‌های اخیر ابداع کرده است. یکی «شعر ریاضی» که در دهه‌ی پنجاه آن را ابداع کرد و با استفاده از اعداد، مفاهیم ریاضی و فرمول‌های فیزیکی شعرهایی سرود که بحث‌انگیز و جالب توجه بود. مانند این چند سطر از شعر «سرنوشت در کهکشان خانم گیسودراز»
(رها کن تربیع دایره را
و تثلیث زاویه را
چه کسی می‌داندجذر صفر
بی‌نهایت است
یا صفر؟)
بعدها به سرودن اشعاری موسوم به «شعر رنگی» روی آورد که در این اشعار به رنگ‌ها توجه می‌کرد.
از جمله آثار منشی‌زاده می‌توان به مجموعه شعرهای «سفرنامه‌ مرد مالیخولیایی رنگ‌پریده»، «قرمزتر از سفید» اشاره کرد. «ساعت سرخ در ساعت ۲۵»نام کتاب گزینه اشعار اوست.
مستند سینمایی «شعر رنگی» به کارگردانی وحیده محمدی فر و تهیه‌کنندگی داریوش مهرجویی از زندگی او ساخته شده بود.
آقای منشی‌زاده همچنین پژوهش‌هایی در اشعار حافظ و نیما انجام داده بود.
کیومرث منشی زاده اواخر عمر کمتر در مجالس و محافل ظاهر می شد اما چند باری به کرمان و تا آنجایی که در خاطرم مانده یک بار هم به جیرفت آمد و در جمع اصحاب قلم و شاعران کرمانی حضور پیدا کرد، وی روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ در ۷۹ سالگی و در اثر سکته مغزی دار فانی را وداع گفت
روحش شاد و یادش گرامی