. جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 45219 تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399 | 10:24 ق.ظ

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان:

۱۱هزار هکتار جنگل کاری در جنوب کرمان انجام شد

مدیرکل منابع طبیعی جنوب استان کرمان گفت: طی یک دهه گذشته تاکنون ۱۱هزار هکتار جنگل کاری در این منطقه انجام شده است. حمزه احمدی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه ۶۳۰ هزار اصله نهال در منطقه جنوب کرمان تولید شده است از هدف گذاری تولید ۲ میلیون نهال تا سال آینده خبر داد. […]

مدیرکل منابع طبیعی جنوب استان کرمان گفت: طی یک دهه گذشته تاکنون ۱۱هزار هکتار جنگل کاری در این منطقه انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی: ۱۱هزار هکتار جنگل کاری در جنوب کرمان انجام شد

حمزه احمدی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه ۶۳۰ هزار اصله نهال در منطقه جنوب کرمان تولید شده است از هدف گذاری تولید ۲ میلیون نهال تا سال آینده خبر داد.

وی از توزیع ۲۱ هزار اصله‌ نهال رایگان در هفته منابع طبیعی بین متقاضیان و بهره‌برداران خبر داد و این درختان را از نوع غیر مثمر شامل اکالیپتوس، ناترک، شب خشب و شیشه شور برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان جنگل کاری را بهترین روش برای کاهش بیابان زایی اعلام کرد و گفت: مالچ پاشی آخرین راه حل مقابله با بیابان بوده که برای مناطق خاص استفاده می شود.

وی به برنامه های هفته منابع طبیعی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اشاره کرد و گفت:۱۵ تا ۲۲ اسفندماه هر سال به نام هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نام گذاری شده است.

وی بر همکاری بیشتر مردم و نهادهای دولتی در حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و شعار هفته منابع طبیعی را” همه با هم، جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی” اعلام کرد.

احمدی از آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری ۵۷ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی ۴۰ طرح به بهره برداری و عملیات اجرایی ۱۷ طرح در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان آغاز می شود.

وی افزود: با بهره برداری این طرح ها بیش از سه هزار خانوار در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند و زمینه اشتغال برای ۶۷۷ نفر نیز فراهم می‌شود.

وی به عنایت ویژه رهبرمعظم انقلاب اسلامی به مجموعه منابع طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: با دستور مقام معظم رهبری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی برای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری برنامه ریزی و تخصیص یافت.

مدیرکل منابع طبیعی جنوب استان کرمان با بیان اینکه عرصه‌های بیابانی این منطقه یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار است، اظهار داشت: بیش از ۳۹۰ هزار هکتار آن را  کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهند.

وی افزود:  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با نهال‌کاری، مالچ پاشی، عملیات ترسیب کربُن، تله رسوب گیر و مدیریت روان‌آب‌ها گام های خوبی در راستای بیابان زایی انجام داده است.

وی با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۶۰۰ منطقه در جنوب کرمان تحت تاثیر طرح ‌های منابع طبیعی هستند، گفت: ۷۵ هزار خانوار از اجرای این طرح های منابع طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: بیش از ۱۶۰هزار هکتار در پایین دست پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته‌اند.

احمدی تعداد سازه های آبخیزداری جنوب کرمان را ۹۵۰ عدد برشمرد و از تحت تاثیر قرار گرفتن مستقیم یک هزار و ۶۰۰ ابادی از این طرح ها خبر داد.

وی با بیان اینکه تنها ۲۲ درصد سطح حوزه آبخیزداری جنوب کرمان مطالعه شده است، گفت: از این مهم فقط ۱۶ درصد آن اجرایی شده لذا هنوز در این حوزه جای کار بسیار است.

مدیرکل منابع طبیعی جنوب استان کرمان با تاکید بر اینکه در بحث تصرف اراضی ملی با کسی تعارف نداریم و حد و مرز اراضی مستثنیات جنوب استان کرمان مشخص شده است، افزود: بیش از ۹۸ درصد از اراضی ملی جنوب کرمان سنددار هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های مختلف در جنوب کرمان تخصیص داده شده است، عنوان کرد: بیش از ۷۳۰ هکتار از اراضی جنوب کرمان رفع تصرف شده و ۳۱ نفر متهم نیز در حوزه تخلفات منابع طبیعی دستگیر شده است./ ایرنا

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =