. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 45604 تاریخ انتشار : جمعه 27 فروردین 1400 | 22:37 ب.ظ

محور ارتباطی جیرفت-بلوک-فاریاب / جاده ای که وجب به وجبش بوی مرگ می دهد!

🔸جاده ی مرگ، داغ جوان، جاده ی شاهی، نبود علایم ایمنی، نبود شانه جاده،جاده کم عرض، ایجاد سرعت کاه های بی حد و حساب، بی عرضگی مسوولان اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل حمل و نقل جاده ای و راهداری جنوب، خیانت به رای مردم منطقه، عدم توجه متولیان امر به این منطقه […]

🔸جاده ی مرگ، داغ جوان، جاده ی شاهی، نبود علایم ایمنی، نبود شانه جاده،جاده کم عرض، ایجاد سرعت کاه های بی حد و حساب، بی عرضگی مسوولان اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل حمل و نقل جاده ای و راهداری جنوب، خیانت به رای مردم منطقه، عدم توجه متولیان امر به این منطقه و ده ها عنوان دیگر مطالبی بود که در سفر جمعی از خبرنگاران بمنظور انعکاس صدای مردم مظلوم و محروم به گوش ما رسید.

🔸۲۴ فرودین ماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از خبرنگاران و معتمدین محلی به جمع مردم دیار مظلوم محور جیرفت به بلوک و فاریاب رفتیم روستاهای زیادی با جمعیت انبوه و قابل توجه در این مسیر قرار دارند، نام جاده اش را جاده ی مرگ گذاشته اند و حقیقتا نام بجایی بود، از وجب به وجب این جاده خبر مرگ عزیزانی را شنیدیم که اشک جمع شده در چشمان اهالی این دیار ما را حقیقتا ناراحت و شرمسار نمود.

🔸هر کجا توقف کردیم گفتند این پدر عزادار است، این مادر داغ جوان دیده است، این خواهر و برادر داغدار غم عزیز هستند و حقیقتا از وجب به وجب این جاده بوی مرگ می امد.

🔸به گوش خود شنیدم که می گفتند اینجا فلانی روی دست انداز جانش را از دست داد، اینجا پسر فلانی از پل بدون علایم پایین رفت و جان داد، اینجا فلان رییس بانک در برگشت از ماموریت دچار حادثه شد و جان باخت، راننده ای که با او بودیم هم گفت عزادار عزیزان زیادی هست.

🔸جوانی گفت:درست در همین سه راهی برادرم را از دست دادم، اخه این همان جاده شاهی است.

🔸دیگری گفت:بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد جاده ما همین بوده و دست نخورده است، پاسخگوی مرگ عزیزان ما کدام مسوولان بی عرضه هستند که اصلا جان مردم برایشان مهم نیست.

🔸یکی دیگر از اهالی گفت:اره ما خوبیم و عزیز، فقط وقت انتخابات مجلس! نماینده های زیادی امدند و رای ما را گرفتند فقط وعده سرخرمنی دادند انها چگونه رویشان می شود که دیگر به سراغ ما بیایند.

🔸داغدار مرگ برادری در این باره گفت:والله ما هم ایرانی هستیم، ما هم مسلمانیم، ما هم فرزند انقلابیم و نباید فراموش شویم.

🔸پیرزنی که دختر و پسرش را در دو تصادف در این محور از دست داده است می گوید:ما هم برای عزیزانمان ارزوی بهترین‌ها را داشتیم به همین سادگی در این جاده مرگ جان داده اند.

🔸او ادامه می دهد:این حق ما نیست مگر ما چه می خواهیم، داشتن جاده ایمن حق طبیعی ماست، چرا کسی صدای ما را نمی شنود.

🔸نبود جاده ایمن قصه پر غصه ی مردمانی است که در طول همه این سالها ده ها و صدها کشته داده اند و ان هم نتیجه بی توجهی و بی تدبیری متولیان امری است که انگار نه انگار مردم در این جاده جان می دهند.

🔸بعنوان خبرنگار بارها و بارها به نقاط محروم رفته ام اما انچه امروز در بین مردمان و اهالی روستاهای محور جیرفت-بلوک-فاریاب دیدم با بقیه نقاط فرق داشت در بسیاری از مناطق قهر روزگار و خشکسالی های پی درپی مردم را به روز سیاه نشانده است اما در چشمان مردم این دیار، این ولی نعمتان وفادار به انقلاب، انان که مردمی قانع هستند غمی دیده می شود که سخت تر از همه مشکلات و کمبود هاست مردم این دیار فراموش شده به معنای بی عرضگی محض متولیان امر پی برده اند و انتظار دارند تا فریاد رسی برای انها پیدا شود.

🔸انچه در این سفر بیشتر از همه چیز توجه من را جلب کرد احساس وفاداری مردم این دیار به انقلاب اسلامی بود و تقدیم شهدای زیادی در این منطقه بر همه این ادعاها صحه می گذارد.

🔸مادر و پدری، داغدار مرگ جوانشان می شوند و دلیلش هم تردد بسیار زیاد خودرو ها در محوری است که عرض ان در بعضی نقاط پنج متر است.

🔸عدم دید کافی از روبرو، نبود شانه جاده در این محور، پیچ های پی در پی و خطرناک، نبود حفاظ پل ها بطوری که پل هم سطح با اسفالت است، نبود خط کشی، علایم ایمنی و هشدار دهنده مناسب و در واقع می توان گفت جاده فاقد هر گونه استاندارد مشکل همه مردم این دیار است.

🔸تردد بیشمار خودروهای حمل و نقل محصولات کشاورزی از قبیل تریلر و کامیون ها در این جاده مرگبار و غیر استاندارد نتیجه اش شده است مرگ ده ها و صدها عزیزی که هرگز فراموش نخواهدشد.

🔸در این باره باید گفت که این مردم هم ایرانی هستند، از منابع غنی نفت و گاز کشور سهم دارند، حقشان نیست با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب همچنان فاقد محور ارتباطی مناسب باشند.

🔸با نگاهی اجمالی به وضعیت زندگی این مردم باید گفت که نجیب مردمان این دیار با کار و تلاش در بخش کشاورزی حداقل بخشی از نیازهای خود را تامین می کنند، گر چه مشاهده محصول رها شده انها در زمین بدلیل نبود بازار و قیمت مناسب دل هر ادمی را به درد می اورد، و دیگر شایسته نیست که مردم این دیار از کمترین حق که جاده ارتباطی مناسب است محروم باشند.

🔸در کنار همه این مشکلات عدم دسترسی مردم به خدمات ارتباطی و تلفن همراه موضوع دیگری بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

🔸با همه این اوصاف وگفته های مردم این دیار و مشاهدات خبرنگاران حاضر در منطقه باید گفت: فراموش شدن از سوی مسوولان، حق انها نیست و امید است که بنا به فرموده امام ره، متولیان امر، خدمتگزار ولی نعمتان انقلاب باشند.

🔸در پایان از همه متولیان امر شهرستان جیرفت، فرماندار و نمایندگان جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده ای و راهداری جنوب کرمان، وزارت مطبوع انتظار است تا به مطالبات بحق مردم توجه داشته باشند و گوشه ای از درد و زخم مردم را کمتر نمایند.

✍️ بهروز محمدی

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 2 =