. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 46472 تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1400 | 08:06 ق.ظ

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تضمین اجرایی ندارد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیشتر هدف و آرزو  هستند تا برنامه زیرا هیچگونه راه‌کار و تضمین اجرایی برای عملیاتی کردن آنها ارائه نشده است. ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در […]

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیشتر هدف و آرزو  هستند تا برنامه زیرا هیچگونه راه‌کار و تضمین اجرایی برای عملیاتی کردن آنها ارائه نشده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: وزارت آموزش و پرورش با قریب ۱۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم یکی از کلیدی ترین و پایه‌ ای ترین وزارتخانه‌های دولت محسوب می‌شود که نیاز به فردی با تجربه برای برنامه‌ریزی و مدیریت دارد و در صورت حضور یک فرد تازه کار و بی تجربه در رأس این وزارتخانه قطعاً نظام آموزشی و پرورشی کشور با چالش جدی مواجه می شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس قانون اساسی خدمات آموزش و پرورش به عهده دولت و برای همه اقشار مردم کاملاً رایگان است همچنین طبق اصل سوم و ۳۰ قانون اساسی اجرای عدالت آموزشی با مفهوم فراهم کردن همه امکانات یکسان آموزشی و پرورشی برای تمامی شهرها و روستاهای کشور قابل انتظار است اما فاصله زیاد بین معدل آزمون های نهایی دانش آموزان متوسطه دوم و اختلاف رتبه های آزمون سراسری کنکور در مناطق مختلف کشور نشانگر بی عدالتی اجتماعی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کماکان مدارس کپری وجود دارد، مدارسی که نه حصار دارند و نه وسایل سرمایشی و گرمایشی؛ این نمونه‌ای از ناعدالتی آموزشی است. به نظر نمی‌رسد برنامه‌های آقای باغگلی توانایی اجرایی کردن دو مقوله آموزش رایگان و عدالت آموزشی را داشته باشد.

وی افزود: رزومه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گویای تجربه مدیریتی که بتواند این وزارتخانه مهم را هدایت کند نیست و در همین ارتباط اعتراض گسترده فرهنگیان سراسر کشور به انتخاب وی موید همین نکته و نگرانی به حقوق آنها است. توصیه می‌کنم آقای باغگلی ابتدا مدیرکلی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و یا استان تهران را بپذیرند و بعد هدایت یکی از معاونت‌های وزارت متبوع و در آینده شانس خود را در سکان‌داری این وزارتخانه امتحان کند.

اعظمی ساردویی، تصریح کرد: در راستای حفظ کرامت فرهنگیان و بهبود رفاه و آسایش آنها چندین سال است که طرح رتبه بندی معلمان بر زمین مانده است و یکی از مهمترین مشکلات سر راه این طرح تامین اعتبار اجرای آن است. آقای باغگلی آیا قادر هستند که خواسته به حق معلمان را اجابت کنند؟!

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: چهار دهه پس از پیروزی انقلاب هنوز وزارت آموزش و پرورش با کمبود معلم و فضای آموزشی و پرورشی مناسب روبه‌رو بوده و توزیع نامتوازن اعتبارات و امکانات در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق محروم گویای این امر است که متاسفانه برای آن برنامه مدون و قابل قبولی نداریم.

وی افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در برنامه ارائه شده خود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را محور تمام برنامه ها، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات آموزش و پرورش ذکر کرده اما نحوه و چگونگی اجرای این برنامه‌ها مبهم و نامشخص است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروزه تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان مهارت محور که بتوانند بلافاصله وارد کار اجرایی و بازار کار شوند یکی از نیازهای مهم کشور است اما متاسفانه در برنامه‌های آقای باغگلی چیزی در این خصوص دیده نمی‌شود. به منظور تربیت دانش آموزان خلاق با توجه به استعداد غالب آنها از سیستم مونته سوری که در اغلب کشورهای جهان استفاده می‌شود در برنامه‌های وی استفاده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیشتر هدف و آرزو  هستند تا برنامه زیرا هیچگونه راهکار و تضمین اجرایی برای عملیاتی کردن آنها ارائه نشده است، گفت: وزارت خانه آموزش و پرورش به اندازه وزارت بهداشت حیاطی به قاعده وزارت نفت محتاج بودجه و به‌اندازی وزارت صنعت معدن و تجارت دارای بخشنامه و چالش است.

وی ادامه داد: آقای باغگلی در برنامه های خود حتی یک بار هم از مدارس عشایری نام نبرده ‍‌اند مدارسی که از دل آن ها حاج قاسم سلیمانی عشایرزاده آمده است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به سوادآموزان نهضت سوادآموزی نیز توجه نکرده و نامی از آنها در برنامه‌های خود نبرده است. هچنین از راه‌اندازی خدمات تربیتی داوطلبانه گفته‌اند اما نمی شود مسئله مهم آموزش و تربیت را به افرادی خارج از بدنه آموزش و پرورش واگذار کرد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 1 =