. پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 46835 تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1400 | 13:07 ب.ظ

کشاورز نمونه کهنوج: استاندار و نمایندگان نسبت به رفع فوری مشکلات کشاورزان در جنوب استان اقدام کنند

مهندس نادر ملایی رئیس انجمن گلخانه داران شهرستان کهنوج در گفت‌وگو با هفته نامه شوباد، عنوان کرد: استاندار محترم و نمایندگان هفت گنج جنوبی نسبت به رفع فوری مشکلات کشاورزان در جنوب استان اقدام نمایند . شوباد : مهندس نادر ملایی کشاورز نمونه ، رئیس اتحادیه گلخانه داران شهرستان ، رئیس اتحادیه لوازم کشاورزی شهرستان […]

مهندس نادر ملایی رئیس انجمن گلخانه داران شهرستان کهنوج در گفت‌وگو با هفته نامه شوباد، عنوان کرد: استاندار محترم و نمایندگان هفت گنج جنوبی نسبت به رفع فوری مشکلات کشاورزان در جنوب استان اقدام نمایند .

شوباد : مهندس نادر ملایی کشاورز نمونه ، رئیس اتحادیه گلخانه داران شهرستان ، رئیس اتحادیه لوازم کشاورزی شهرستان ، عضو هیت مدیره انجمن گلخانه داران ۷ شهرستان جنوبی است .

وی از کشاورزان نمونه جنوب استان است که به مدت ۷ سال به عنوان کارآفرین برتر و چندین سال هم به عنوان تولید کننده نمونه محصولات گلخانه ای در جنوب استان کرمان انتخاب شده است .به بهانه مشکلات بخش کشاورزی با ایشان گفتگویی انجام داده ایم که با هم می خوانیم .

ملایی کشاورز کهنوجی گفت: ۷۵درصد َشغل و درآمد اصلی مردم در جنوب استان کشاورزی است و نیازمند توجه ویژه متولیان بخش کشاورزی است .تقاضا دارم که مسولان بخش کشاورزی در جنوب ؛ دست کشاورز را بگیرند و آن را رها نکنند. در غیر این صورت شاهد رخ دادن فاجعه های بزرگتر در این بخش خواهیم بود .

نادر ملایی کشاورز نمونه کهنوجی در گفتگو با هفته نامه شوباد گفت : امسال به صورت واسطه محصولاتمان را به آسیای میانه صادرمی کنیم .

نادر ملایی گفت: مدیریت بانک کشاورزی جنوب کرمان ، مصوبه کارگروه رفع موانع تولید را اجرایی نماید .

وی به موضوع امهال وام های کشاورزی در جنوب کرمان اشاره کرد و افزود : در بحث امهال وام های کشاورزی با توجه به مصوبه کارگروه رفع موانع تولید و تبصره بند ( ز) مقرر گردید که سررسید وام های کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۰( سود و جرائم، دیرکرد ) را سه ساله امهال نمایند ولی متاسفانه مدیریت شعب بانک کشاورزی جنوب دستور اجراییه و مصادره وثایق اینجانب را صادر نموده است. لذا از نمایندگان محترم ۷ شهرستان جنوبی و استاندار محترم خواهش داریم پیگیری لازم را نسبت به رفع این مشکل بعمل آورند.

وی افزود: با توجه به خشکسالی سال های اخیر و سرمازدگی سال های قبل و بیماری کرونا ، موجب خسارت های زیادی به بخش کشاورزی شد .

ملایی تصریح کرد : علی رغم تلاش های صورت گرفته ، متاسفانه به کشاورز ظلم شده است .

وی گفت: از سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان تقاضا دارم در بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تسهیل صادرات محصولات کشاورزی و توزیع نهاده های کشاورزی با قیمت مناسب اقدام لازم را بعمل آورند. وی به توزیع قیمت نهاده های کشاورزی در جنوب اشاره کرد و افزود: قیمت نهاده های کشاورزی ده برابر شده است و روز به روز بالاتر هم می رود ولی قیمت محصولات کشاورزی به قیمت ۱۰ سال قبل است که هیچ تناسبی بین این دو وجود ندارد .از سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تقاضا دارم که در این بخش ورود پیدا کند و ضمن ساماندهی قیمت نهاده ها ، پیگیری لازم را جهت رفع این مشکل بعمل آورد.

نادر ملایی گفت: امسال بذر آسان یافت می شود ولی با قیمت خیلی بالا ؛ قیمت ها لحظه به لحظه در حال افزایش است.

وی گفت: برای رفع مشکلات بخش کشاورزی باید زیرساخت های لازم برای صادرات محصولات جنوب صورت گیرد واتحادیه های قوی کشاورزی به این بخش ورود پیدا کنند در غیر این صورت این مشکلات و این بلاتکلیفی ها ادامه خواهد یافت .

این کشاورز کهنوجی خاطر نشان کرد: برند کلوته را بنام کهنوج ثبت کردند و ثبت کشوری هم شد و رسانه ای هم شد ولی متاسفانه الان در مرکز کهنوج این محصول ۱۴ هزار تومان و در شهرستان های همجوار با قیمت ۳۵ هزار تومان بفروش به صورت فله بفروش می رسد .

ملایی گفت: امسال هر هکتار گلخانه در کهنوج هزینه کشت ، داشت ، برداشت محصول ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است که نسبت به سال قبل ، افزایش چشمگیری داشته است

وی گفت: هزینه اجرای گاز کشی گلخانه در جنوب کرمان بسیار بالاست در توان گلخانه داران نیست .با توجه به اینکه آقای شکرالهی نماینده محترم پنج گنج جنوبی خود عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است، نسبت به کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره این مشکل را مرتفع نماید.

نادر ملایی گفت: بنده به دو وظیفه خود که یکی تولید و دیگری اشتغال پایدار روستایی ست عمل نموده ام و عمرم را وقف این کار گذاشتم، امیدوارم که مسولین محترم نسبت رفع موانع و مشکلات مطروحه مساعدت لازم را بعمل آورند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =