. سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 47088 تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 | 07:20 ق.ظ

تحلیلی بر وقایع اخیر شورای اسلامی شهر جیرفت؛ مقصر کیست؟

نواب کمالی فعال اجتماعی نوشت: شرح ماوقع آنچه که در این یکی دو ماه در پارلمان شهری جیرفت اتفاق افتاده بطور خلاصه این می‌شود: از اعضای سابق شورای شهر چهار نفر مجدد به شورای جدید راه می‌یابند که دو عضو در یک صف (موافقین مدیریت شهری گذشته) و دو عضو در صف مخالف آن بودند. […]

نواب کمالی فعال اجتماعی نوشت:

شرح ماوقع آنچه که در این یکی دو ماه در پارلمان شهری جیرفت اتفاق افتاده بطور خلاصه این می‌شود: از اعضای سابق شورای شهر چهار نفر مجدد به شورای جدید راه می‌یابند که دو عضو در یک صف (موافقین مدیریت شهری گذشته) و دو عضو در صف مخالف آن بودند.

سه عضو راه یافته جدید که هر سه از جوانان بوده و بعضاً با شعارهایی مثل تغییر و شفافیت از مردم رأی گرفته بودند یک عضو به گروه اول (موافقین) می‌پیوندد و دو عضو هم به گروه دوم (مخالفین) و به این ترتیب از همان روز اول مشابه همان صف بندی و گروه بندی سابق با تغییراتی جزئی، باز در درون این شورا اتفاق می‌افتد.

اما اتفاقی که قبل از جلسه روز رأی‌گیری شورا برای تعیین مسئولیت‌های درون شورا و نیز تعیین سرپرستی شهرداری می‌افتد این است که یکی از اعضای گروه دوم (منتقدین مدیریت شهری گذشته) به یکباره به تمام گذشته انتقادی خودش (و از جمله عکس یادگاری با حکم تعلیق رئیس شورای سابق) پشت می‌کند و به آنان که تا دیروز شدیداً مخالف شان بود می‌پیوندد و ضمن آنکه خودش ریاست شورا را در دست می‌گیرد، سرپرستی شهرداری هم به یکی از معاونین همسوی تیم مدیریت شهری سابق سپرده می‌شود.اما این، تمام اتفاق نبود.

چهار هفته بعد و زمانی که نوبت به انتخاب شهردار می‌رسد آن عضو جدا شده مجدد به گروه اولیه خود می‌پیوندد و توافقی که با آن گروه کرده را از یاد می‌برد و بعد از آن، این چهار عضو بین خودشان به توافق میرسند که یکی از بین خودشان که سابقه عضویت در شورای گذشته هم داشته را شهردار بگذارند و آن سه عضو هم با مشاهده این اتفاق، جلسه را ترک کرده و صورت جلسه را امضاء نمی‌کنند و بعد از آن هم در هیچ جلسه‌ای حضور نمی‌یابند!

اما سوالی که در افکار مطرح ممکن است مطرح شود این است که این وسط حق با کدام گروه است و کدام گروه مقصرند؟

ملاک اگر واکنش و تأیید و تکذیب برخی فعالین فضای مجازی (و بطور اخص گروه‌های واتساپی منطقه) بگذاریم نمی‌توان به تحلیل درستی رسید؛ چرا که مشاهده می‌شود پادوهای مجازی که تا دیروز به یک عضو شورا بعد از پیوستن به گروه مقابل انواع و اقسام توهین ها و جسارت ها در همین گروه ها می‌کردند، امروز و در پی چرخش موضع دوباره اش او را انقلابی، بصیر، مجاهد و… خطاب می‌کنند!

از نظر بنده، نه فقط این گروه و نه فقط آن گروه، و بلکه هر دو گروه و در واقع تمام اعضای شورا در رقم خوردن این وضع مقصرند؛ می‌پرسید چرا؟ به دو دلیل:

۱- این اعضاء آنچه بدان وارد شده اند نامش را یادشان رفته است؛ شورا، و شورا یعنی اینکه امورات باید با مشورت و با همدلی و همراهی تمام اعضاء پیش برود ولو آنکه در مواردی اختلاف نظر هم وجود داشته باشد، ولی این اختلاف نظر نباید تحت هیچ شرایطی منجر به شکل‌گیری صف و صف‌بندی و قطب و قطب بندی در درون خود شورا شود؛ چرا که آنگاه در طول دوره چهار ساله بخش عمده‌ای از وقت این اعضای شورا بجای رسیدگی به امورات شهر و مردم شهر، صرف اختلافات درون خود اعضاء می‌شود و متأسفانه این اتفاق در دوره جدید هم افتاد!

خطاب به تمام اعضای شورا و خصوصا اعضای جدیدی که به شورا راه یافته اند می‌گویم که شما از مردم رأی گرفتید که شورایی سامان‌دهنده برای شهر آنان باشید و با عزم راسخ از روز اول تمام هم و غم خود را بر شهر و مسائل و چالش های آن (که بحمدالله کم هم نیستند) بگذارید و نه اینکه خود بروید در قطب و قطب بندی ها و گروه و گروه بندی هایی که معمولاً از پشت توسط اربابان سیاسی خط‌دهی و هدایت می‌شوند وارد شوید و دانسته یا دانسته در انتخاب بین تأمین منافع مردم و تأمین نظر پدرخواندگان سیاسی، دومی را انتخاب کنید.

۲- دلیل دوم و مهم‌تر آنکه از این هفت عضو هیچ کدام مردم را در تصمیمات خود محرم ندانستند و قائل به شفافیت نبودند، علی‌رغم آنکه برخی شعار آن را هم داده بودند.

بارها این مطالبه شفافیت را که بنظر حقیر کمترین حق مردم بر موکلان آنان است و از منظری مهم‌ترین اولویت شورای شهر هم می‌تواند باشد، بارها مطالبه آن را از اعضای شورا بالاخص جوان ها داشتیم و اما برخی موکول به زمان دیگری می‌کردند و برخی هم در پاسخ فقط خوب با کلمات بازی میکردند که ما عمیقاً به شفاف‌سازی قائلیم و حتماً انجام میدهیم اما در عمل تا الان هیچ یک قائل به شفافیت نبوده‌اند.

(باید بگویم وقتی از شفافیت سخن گفته می‌شود منظور شفافیت تام در همه‌ی تصمیمات، انتخاب ها، رویکردها و تدوین ساز و کارها است) قبلاً در صفحه شخصی ام گفتم و الان هم می‌گویم اگر از این هفت عضو، فقط یکی از آنان قائل به شفافیت بود و از روز اول تمام تصمیمات و ساز و کار های انتخاب ها در شورا را صادقانه با مردم در میان گذاشته بود الان وضع اینگونه رقم نمی‌خورد ولی متأسفانه هیچ یک از آنان مردم را محرم در تصمیمات خود ندانسته و از لحاظ عدم شفافیت به مانند همان اعضای سابق شورای شهر عمل نمودند و همچنان آن تاریک‌خانه سابق شورای شهر به اتاق شیشه ای تغییر پیدا نکرده است.

اتفاق ناشایست دیگر که از اعضای این شورا هرگز انتظار آن نمی‌رفت کشاندن اختلافات درون شورا به میان مردم و به فضای مجازی است.

اختلاف، امری طبیعی است و ممکن است بین هر جمعی و گروهی اتفاق افتد، اما این اختلاف نباید منجر به جبهه و جبهه‌بندی در درون شورا شود و نه هم باید به محیطی غیر از خانواده شورا (بطور خاص فضای مجازی) کشانده شود، چون وقتی که به فضای مجازی کشانده شد دیگر بنای بر حل و مدیریت اختلافات بین خود اعضاء از بین میرود و به تقابل و بعضاً توهین و هتک حرمت به آنان توسط برخی طرفداران گروه مقابل می‌انجامد که این زیبنده هیچ یک از اعضای محترم شورا نیست.

متأسفانه با عدم شفافیت خود اعضای شورا و میدان داری برخی طرفداران و پادوهای مجازی شان این اتفاق ناگوار در این شهر افتاد و در طی این مدت که برخی گروه های واتساپی محلی را رصد میکنم شاهد بدترین اقسام توهین، جسارت و هتک حرمت و پرده دری به برخی اعضای محترم شورای شهر بوده ام، که عمدتا با شماره های فیک و ناشناس و در جانبداری از اعضایی و در حمله به اعضای دیگر شورا این اتفاق می‌افتد.

عواملی که گویا برای این کار (تخریب طرف مقابل) اجیر شده اند و به محضی که اتفاقی مثبت یا منفی در شورا می‌افتد فوری این عوامل در چندین گروه دست بکار شده و شروع به جوسازی و تخریب طرف‌های مقابل می‌کنند.

این هجمه ها و بی اخلاقی ها را از طرف عوامل رسانه ای و پادوهای مجازی هر دو گروه (یکی کمتر و دیگری بیشتر) شاهد بوده ام و در مورد یک گروه متأسفانه خرج کرد از ارزش های انقلاب و کشاندن پای خانواده شهدا هم به این بازی های کثیف سیاسی شان باز شده که این دیگر غیرقابل اغماض است.

ممکن است گفته شود خود اعضای شورا با این رویه تخریبی که برخی به اسم طرفداری از آنان در فضای مجازی در پیش گرفته اند مخالف باشند اما سوالی که پیش می‌آید این است که چطور کوچکترین اتفاقی در شورا حتی قبل از اینکه عرق جلسات شورا خشک شود فوری توسط همین شماره های ناشناس به گروه های مجازی کشانده میشود و دیگر اینکه تا بحال کدام یک از اعضای شورا این حرکات زشت و غیراخلاقی که به اسم جانبداری از آنان صورت می‌گیرد را در فضای رسانه محکوم کرده اند؟

از اعضای محترم شورای شهر انتظار میرود که این فضای تخریب و هتک حرمت که توسط برخی به جانبداری از آنان انجام می‌گیرد را قاطعانه ورود کرده و جلوی آن را بگیرند و اگر به عقوبت و آخرتی معتقد باشند که هستند، باید بدانند در مقابل ریختن آنچه که خداوند حرمتش را از خانه‌ی خود هم بالاتر دانسته، پای آنان هم در کنار متبعین شان فردای قیامت گیر خواهد بود.

اما در فرایند انتخاب شهردار اتفاق غیرقابل قبول دیگری که بسادگی نمیتوان از کنار آن گذشت بازی ای بود که با افکار عمومی صورت گرفت و آن اینکه طی فراخوانی که توسط سخنگوی شورا رسماً اعلام شد از داوطلبانی که این قابلیت را در خود می‌دیدند خواسته شد که برنامه خود را برای تصدی شهرداری به دبیرخانه شورا تحویل دهند، که خبر دارم چه تعداد از فرزندان نخبه شهرسازی این منطقه چقدر وقت گذاشتند و با چه شوق و رغبتی برنامه تدوین کردند و در موعد مقرر به دبیرخانه شورا تحویل دادند، اما با انتخاب دو گزینه نهایی که صورت گرفت کاشف به عمل آمد که گزینه های هر دو گروه از قبل مشخص بوده و فقط این وسط افکار عمومی بود که به بازی گرفته شد و نیز وقت آن نخبگانی که هر کدام به امیدی برنامه ای (بعضا سی و چهل صفحه ای) را تدوین و تحویل داده بودند.

سوال این است شما که انتخاب هایتان مشخص بود بر پایه برنامه نیست، چرا با نخبگان و با افکار عمومی چنین بازی کردید؟

در خصوص انتخاب شهردار هم معتقدم هر فردی که منتخب اکثریت بود (ولو آنکه به آن انتخاب ایراداتی هم وارد باشد)، اعضای اقلیت بنا به قائده دموکراسی باید بپذیرند و اینجا دیگر از در مخالفت درآمدن و به تقابل برخاستن، جز آنکه دودش مثل چهار سال قبل در چشم تمام مردم این شهر می‌رود، فایده ای بر آن مترتب نیست.

اعضای شورا باید از روز اول قاعده و ساز و کاری برای انتخاب شهردار می‌گذاشتند و همه‌ی اعضاء هم به آن قاعده پایبند می‌بودند، ولی حالا که ساز و کاری گذاشته نشده و اگر هم گذاشته شده اعضا نیامدند شفاف آن را با مردم مطرح کنند، لذا دیگر این قهر و ترک جلسه و عدم حضور ها را جز یک رفتاری کودکانه، نمیتوان برداشت دیگری از آن داشت.

راجع به شخص منتخب هم هیچ قضاوتی به خوب یا بد ندارم، گرچه من به جای ایشان بودم هرگز نمی پذیرفتم که برای شهرداری گزینه شوم، چون مردم برای شورا به او اعتماد کردند و نه پست شهرداری، و لذا این را خلاف تعهد به آن مردمی میدانم که برای چهار سال ماندن در جایگاه نظارتی شورا به ایشان رأی دادند.

موضوع آخر که از تعدادی دوستان مورد اعتماد شنیدم، نقل قولی از شهردار منتخب بعد از انتخاب بعنوان شورا بود که در مصاحبه‌‌ای زنده با تی‌وی پیگیری از وی نقل شده که گفته است برای شهردار شدن نیامده ام (نقل قولی با این مضمون) و حال با رقم خوردن اتفاق جدید، این موجب سوال برایمان شده، که امیدواریم شهردار منتخب در این باره هم شفاف‌سازی نمایند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 11 =