ماجرای پلی که سوراخ شد/ ۲۸ هزار نفر و تنها یک پل


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

جیرفت – پل دوم رودخانه هلیل رود هفته گذشته و ۱۰ سال بعد از افتتاح سوراخ شد و حالا ۱۰ هزار نفر از مردم برای رفت و آمد چاره‌ای جز عبور از یک پل ندارند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: رودخانه بزرگ هلیل رود در مسیر خود بعد از گذر از سد جیرفت از میان روستاها و شهرهای مختلف می‌گذرد اما بزرگترین و مهمترین شهری که در ابتدای مسیر این رودخانه قرار دارد، جیرفت نام دارد.

شهر جیرفت را دو رودخانه بزرگ ملنتی و هلیل رود در برگرفته‌اند که ملنتی رودخانه‌ای فصلی ست و هلیل رود به عنوان مهمترین رودخانه دائمی شرق کشور پشت سد جیرفت مهار شده است.

اما مشکل شهر جیرفت زمانی آغاز شد که پل دوم هلیل رود که ۱۰ سال قبل افتتاح شد هفته گذشته در بخش‌هایی دچار نشست شد و سوراخی بزرگ در میانه این سازه ایجاد شد

در زمان بارندگی‌ها هر دو رودخانه جاری می‌شوند و شهر در محاصره سیلاب قرار می‌گیرد و وجود پل‌های متعدد روی این دو رودخانه تنها چاره کار برای دسترسی مردم به خارج از شهر است در زمان خشکسالی نیز به دلیل عرض بسیار زیاد این رودخانه‌ها استفاده از پل برای عبور و مرور اجتناب ناپذیر است.

اما مشکل شهر جیرفت زمانی آغاز شد که پل دوم هلیل رود که ۱۰ سال قبل افتتاح شد هفته گذشته در بخش‌هایی دچار نشست شد و سوراخی بزرگ در میانه این سازه ایجاد شد.

پلی که به گفته دادستان شهر جیرفت باید حداقل ۵۰ سال بدون مشکل به مردم خدمات رسانی می‌کرد اما دچار مشکل شد.

ماجرای پلی که سوراخ شد/ ۱۰ هزار نفر و تنها یک پل

این مساله موجب افزایش ترافیک روی پلی شد که ۱۰ هزار نفر روستاهای اطراف را به مرکز شهر متصل می‌کند همچنین راه دسترسی ساکنان شهرستان فاریاب نیز از همین پل انجام می‌شود.

ترافیک سنگین روی تنها پل باقیمانده

حجم بالای عبور و مرور حالا کار را به جایی رسانده در اکثر ساعات روز پل اول هلیل رود و خیابان‌های اطرافش شاهد ترافیک بسیار سنگینی است که گاه تا یک ساعت مردم را روی زمین و هوا نگاه می‌دارد.

هر چند بعد از سوراخ شدن پل دوم هلیل رود دادستان شهر جیرفت در بازدید از این سازه نسبت به وضعیت به وجود آمده ابراز نگرانی کرد و خواستار بررسی نحوه ساخت پل توسط پیمانکار شد اما سایر مسئولان شهرستان هیچ عکس العملی نشان نداده‌اند و سکوت در این زمینه همچنان ادامه دارد.

پیگیری‌های خبرنگار مهر برای مصاحبه با مسئولان در خصوص ترافیک سنگین در بخش پل اول هلیل رود و دلایل بروز مشکل برای پل دوم نیز بی جواب ماند و به همین دلیل سراغ مردم رفتیم.

محمد علیخانی یکی از شهروندان جیرفتی در این خصوص به مهر گفت: ترافیک چند روز پل اول هلیل با توجه به اینکه پل دوم دچار نقص شده، بار ترافیکی پل دوم از طریق خیابان تمدن کلرود به میدان کلرود ختم می‌شود.

پایه‌های پل اول ترک دارد

وی گفت: شعاع ورودی به میدان از طرف جاده بلوک به سمت میدان، از طرف کهورییه به طرف میدان، از سمت مرکز شهر به میدان کلرود ختم می‌شود.

این شهروند افزود: به دلیل کم بودن عرض پل کشش این همه بار ترافیکی را ندارد و باید جهت کاهش بار ترافیکی هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی پل دوم اقدام شود.

به دلیل کم بودن عرض پل کشش این همه بار ترافیکی را ندارد و باید جهت کاهش بار ترافیکی هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی پل دوم اقدام شود

با توجه اینکه در پل اول با عبور خودروهای سنگین فشار وارده به پایه‌های پل در حال حاضر وجود دارد، پایه‌های پل ترک دارند که در آینده تهدیدی بزرگ متوجه این سازه می‌شود، مسئولین از همین الان به فکر رفع مشکل پل اول باشند.

حسن عباسی راد نیز از ساکنان کهورییه است که به خبرنگار مهر می‌گوید: ابتدای صبح و بعد الظهر شاهد بار ترافیکی سنگینی روی پل هستیم و در برخی از ساعت‌های روز ده‌ها خودروی سنگین از جمله کامیون‌های مملو از بار و اتوبوس مدت‌ها روی پلی که پایه‌هایش ترک دارند و قدیمی است معطل می‌شوند.

وی افزود: برخی از مردم به ناچار برای عبور و مرور از کف رودخانه و سنگلاخ به سمت دیگر شهر می‌روند که در کنار خطراتی مانند احتمال جاری شدن آب رودخانه، خسارات برای ماشین‌ها و تصادفات، ادامه این وضعیت نشان دهنده عدم برنامه ریزی مسئولان برای رفع مشکل است.

زندگی مردم در بخش غربی پل مختل شده است

محمد بندری یکی دیگر از شهروندان است که می‌گوید: زندگی مردم در مناطق روستایی بخش غربی پل کامل مختل شده است و نمی‌توانند روال عادی زندگی را طی کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات وجود میدانی بسیار کوچک و غیر استاندارد در سمت کهورییه است که ترافیک را افزایش داده در صورتیکه اگر در این منطقه چهار راه ایجاد می‌شد و نظارت هم بیشتر می‌شد مشکلات به حداقل می‌رسید.

در برخی از ساعت‌های روز ده‌ها خودروی سنگین از جمله کامیون‌های مملو از بار و اتوبوس مدت‌ها روی پلی که پایه‌هایش ترک دارند و قدیمی است معطل می‌شوند

وی بیان کرد: سوال ما از مسئولان این است که پل دوم هلیل رود چگونه ساخته شده است که فقط ۱۰ سال بعد از افتتاح سازه دچار شکست شده است و چه تضمینی وجود دارد در زمان بروز سیلاب‌های هلیل رود این پل دوام آورد.

وی گفت: از مسئولان و به خصوص دادستان می‌خواهیم مسئولان بخش فنی را مأمور کند که در خصوص استحکام پل به خصوص در بخش پایه‌های پل دوم بررسی جامع انجام دهند و بعد از تأیید فنی اجازه عبور و مرور را بدهند.

وی افزود: تعداد زیادی از معلم‌هایی که باید در روستاها تدریس کنند باید از جیرفت خود را به مدارس برسانند و مشکلات زیادی برای دانش آموزان و معلم‌ها ایجاد شده است.

محوطه‌های تاریخی پیش از تاریخ و ضعف شدید زیر ساختهای جاده‌ای

این شهروند جیرفتی افزود: بازگشایی مدارس و فصل برداشت برخی از محصولات کشاورزی موجب در کنار وضعیت پل دوم هلیل رود موجب بروز مشکلات ترافیکی در این منطقه شده است.

این در حالی است که تپه‌های تاریخی کنارصندل و محوطه دقیانوس نیز در بخش غربی هلیل رود قرار دارند و عدم به روز کردن زیر ساختهای حمل و نقل در این بخش از جیرفت به معضلی جدی تبدیل شده است.

وجود ده‌ها روستای چسبیده به یکدیگر و در حاشیه رودخانه نیاز به جاده‌ای متناسب با وضعیت و جمعیت منطقه دارد اما تنها جاده کناره جاده کم عرض و ناهموار است و بارها موجب بروز حوادث تلخ شده است.

منبع: مهر