نان جیرفت کیفیت ندارد


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ



رییس اتحادیه نانوایان:عوامل مختلفی در بی کیفیتی نان تاثیر گذار است
از انجا که نان یکی از غذاهای اصلی سبد خانوار بخصوص در بین مردم جیرفت و جنوب کرمان است اما متاسفانه این روزها علی رغم افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان شاهد کاهش چشمگیر کیفیت ان در سطح شهرستان جیرفت هستیم و این معضل موجبات نگرانی مردم را بوجود اورده است.
در پی تماس های مختلف و انتقاد شدید مردم در فضای مجازی بابت عدم کیفیت نان،بر ان شدیم تا گزارشی در این راستا تهیه کنیم .


نارضایتی ها از کیفیت نان در حالی در جیرفت حاکم شده است که شاهد اقزایش قیمت ها هستیم و این سوال برای مردم پیش امده است که چرا علی رغم افزایش قیمتها کیفیت نان پایین امده است.
شهدادی از شهروندان جیرفتی در گفت وگو با خبرنگار استدلال ضمن انتقاد شدید از افزایش قیمت نان و پایین امدن کیفیت ان افزود:متولیان امر در فرمانداری، شورای ارد و نان، سازمان صمت، اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان مسئله را پیگیری نمایند.


علیدادی دیگر شهروند جیرفتی می گوید:دلمان خوش بود می توانیم نانی بخریم حالا یک دفعه قیمت ها را افزایش دادند و مردم نان خالی هم نمی توانند بخرند.


یوسفی شهروند دیگری می گوید:قیمت نان را که افزایش داده اید چرا کیفیت ان را پایین اورده اید نان در جیرفت یا سیاه است، یا سوخته و یا خمیر و واقعا این برای مردم خوشایند نیست.


صادقی دیگر شهروند جیرفتی گفت:بسیاری از نانوایی ها در جیرفت کیفیت نانشان خوب نیست و مردم مجبورند نان بی کیفیت استفاده کنند و حالا که قیمت ها بی حد و حساب افزایش پیدا کرده است خیلی سخت است که نان بی کیفیت سر سفره ببری و نتوانی از ان استفاده کنی..


شاهرخی شهروند دیگری گفت:اقایان متولی امر، شما که غمی ندارید برای شما نان سفارشی می اورند، شما که در صف نان نمی ایستی که غصه داشته باشی و باید هم اینگونه بیخیال باشید.
مقبلی شهروند دیگری گفت:سالهای زیادی خارج از جیرفت زندگی کردم و انصافا نان جیرفت با سایر شهرها قابل مقایسه نیست و اصلا کیفیت ندارد ما که در یزد زندگی می کردیم بهترین نان را از هر نانوایی که دلمان می خواست تهیه می کردیم.
شریفی شهروند دیگری گفت:بنظرم در جیرفت متولیان امر به مسئله نان اهمیت زیادی نمی دهند اصلا انچه در شکل و شمایل نانوایی های جیرفت می بینیم با سایر نقاط کشور فرق دارد هم از لحاظ کیفیت نان، نحوه توزیع و حتی بهداشت، فرق زیادی بین جیرفت و سایر نقاط است.
سالاری شهروند دیگری می گوید:اصلا رک و پوست کنده بگویم که تعداد قابل توجهی از کارکنان نانوایی ها در جیرفت بی سلیقه و شلخته هستند و این ازار دهنده است.
مالکی شهروند دیگری گفت:مجبوریم نان بی کیفیت استفاده کنیم، خب چکار کنیم وقتی متولیان امر کارشان را درست انجام نمی دهند ما مردم بدبخت هستیم که باید تاوان دهیم.
در پی نارضایتی شدید مردم از کیفیت و قیمت نان در جیرفت با رییس اتحادیه نانوایان تماس برقرار کردیم که در این رابطه گفت:عوامل متعددی در عدم کیفیت نان نقش دارند.
روح الله فدایی به خبرنگار استدلال گفت: ارد فعلی که در نانوایی ها استفاده می شود دارای کیفیت بسیار خوبی است و زیاد ری دارد و از انجا که نانوایی ها قادر نیستند از ان خوب استفاده کنند شاهد بی کیفیتی نان هستیم.
وی افزود: هزینه های بالای کارگر از یک طرف و نبود کارگر متخصص در نانوایی ها موجب شده تا شاهد کمبود نیروی انسانی در نانوایی ها باشیم و این بر کیفیت نان تاثیر منفی دارد.
فدایی گفت:اگر در هر اداره یا مجموعه ای فردی به هر دلیل غایب باشد همکار او می تواند کارش را انجام ندهد ولی اگر در جیرفت خدایی نکرده برای کارگر نانوایی اتفاقی، حادثه ای رقم بخورد فردا ان نانوایی با مشکل روبروست و عدم وجود او موجب می شود تا نانوایی با مشکل روبرو باشد.
وی از دیگر مشکلات در جیرفت را نبود مایع خمیر با کیفیت اعلام کرد که موجب بی کیفیتی نان شده است و در این رابطه افزود :مدت زیادی بدنبال نمایندگی یک برند خوب مایع خمیر در جیرفت هستیم که در استان چنین اجازه ای نمی دهند و هنوز هم بدنبال اخذ نمایندگی مایع خمیر با کیفیت برای شهرستان هستیم.

وی در بخش دیگری یکی دیگر از علل بی کیفیتی نان در جیرفت را وجود دستگاه های فرسوده پخت نان دانست و افزود :این معضل هم نقشی اساسی در عدم کیفیت نان دارد.


وی اضافه کرد :سیاه بودن نان دلیل بی کیفیتی نیست و در جیرفت دستگاه های پخت نان با حرارت غیر مستقیم نان را به مشتری می دهند و این در حالی است که در سایر نقاط از دستگاه های پخت نان با حرارت مستقیم استفاده می شود که معایبی هم دارد.


وی در خصوص افزایش قیمت نان افزود:در کل استان قیمت نان ۴۰ درصد افزایش داشته است و در همین رابطه نانوایی های ازاد پز سنگگ باید هر نان ۵۰۰ گرمی را به قیمت ۲۸۰۰ تومان و نانوایی های سنگگ دولتی نان ۵۵۰ گرمی را ۲۱۰۰ تومان به مشتری عرضه نمایند.


وی در ادامه افزود:با کم فروشی نان و بی کیفیتی حاصل از بی توجهی نانوایان بشدت برخورد خواهیم کرد و مردم می توانند به شماره ۱۲۴ سازمان صمت جنوب و شماره ۰۳۴۴۳۳۱۶۵۵۲ واحد بازرسی اتاق اصناف تماس یا بصورت حضوری تخلف مورد نظر را گزارش دهند.

بهروز محمدی
نشریه منطقه ای استدلال شماره ۲۰۱
شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰