چشم امید «زنان کار» جیرفت به غیرت مسوولان


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

زنان کار جیرفت برای ساماندهی خود، دریافت منصفانه و پرداخت به موقع مزد و برخورداری از بیمه به عنوان مطالبات عمده این قشر چشم امید به همت و غیرتمندی مسوولان این شهر دوخته‌اند.

به گزارش کنارصندل، یونس لطفی فعال رسانه‌ای جیرفت ذیل یادداشتی با عنون «چشم امید زنان کار جیرفت به غیرت مسوولان» نوشت: سه‌شنبه ۲۰ مهرماه۱۴۰۰ جهت مأموریت کاری عازم کرمان شدم.


در مسیر بازگشت در محور دلفارد با خانم میانسالی در کنار جاده مواجد شدم که خستگی از چهره‌اش می‌بارید. خسته و رنجور در کنار جاده ایستاده بود و به فرمان ندای درونم بی‌اختیار سوارش کردم.


پس از پیمودن مسافتی از راه، گویی خنکای هوا جانی دوباره به او بخشید، نفسی چاق کرد و از من پرسید شغل شما چیست؟ گفتم خبرنگارم.
با شندین کلمه خبرنگار صدایش را صاف کرد و گویی کورسوی امیدی در دلش روشن شده باشد گفت: می‌توانید مشکل «زنان کار» در جیرفت را هم منعکس کنید؟ گفتم بله، رسالت ما صدای مردم و محرومان بودن است.


این بانو گلایمندی خود را از هم‌کیشان شروع کرد. دل پری داشت و من تماما گوش برای شندین حرفایش به امید اینکه بتوانم با نشر مطالبه‌اش گرهی از مشکلات این قشر بگشایم. گفت بعضی از همکاران من دلال هستند و از میدان کارگران، زن‌ها را برای کار کشاورزی در زمین اربابان پولدار می‌برند و پس از کارکشیدن از آن‌ها، با دستمزد کم رهایشان می‌کنند.


بانوی کارگر جیرفتی می‌گوید در این شهرستان بالای هزار زن کارگر و سرپرست خانوار وجود دارد که برای امرار معاش به گلخانه‌ها و مناطق کشاورزی می‌روند و با دستمزد بسیار کم کار می‌کنند.


او می‌گوید از ساعت چهار صبح تا ۶ عصر کار می‌کنم تا بتوانم مخارج فرزندان بی‌سرپرستم را بدهم. فکرش را که می‌کنم مشقت کار در کشاورزی نه تنها برای یک زن، بلکه برای بسیاری از مردان نیز دشوار است.


برخی از زنان کار باید مسیر پر خطر جیرفت-ساردویئه را روزانه طی کنند در حالی که مشخص نیست با خطرات این محور بتوانند شب زنده و سالم به خانه بازگردند یا نه!


مطالبه این زن از شهرداری، شورای شهر و مسوولان جیرفت که قطعا مطالبه بسیاری از زنان کار و سرپرست خانوار نیز هست آن است که حداقل زنان کار را ساماندهی کنند، مزد دست‌رنجشان منصفانه و به موقع پرداخت شود و از حقوق حداقلی همچون بیمه برخوردار شوند.
انتظار است مسوولان غیور جیرفت در احیای حق این زنان رنج کشیده و سختکوش همت کنند و با همت بلند خود کورسوی امید زنان کار را خاموش نکنند که خداوند همواره نظاره‌گر اعمال همگان است.