. سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 51357 تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 | 09:08 ق.ظ

جمعیت سالمندی با شیب تندی در جنوب کرمان در حال افزایش است

دکتر علی اصغر خیرخواه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ضمن ابراز نگرانی، رشد جمعیت را روند نزولی دانست و گفت: جنوب کرمان هم مانند سایر نقاط کشور تحت شعاع این جریان قرار گرفته است وظیفه ذاتی ما است که اقدامات سازنده و مهمی بر اساس دستورالعمل ابلاغی انجام دهیم. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: با […]

دکتر علی اصغر خیرخواه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ضمن ابراز نگرانی، رشد جمعیت را روند نزولی دانست و گفت: جنوب کرمان هم مانند سایر نقاط کشور تحت شعاع این جریان قرار گرفته است وظیفه ذاتی ما است که اقدامات سازنده و مهمی بر اساس دستورالعمل ابلاغی انجام دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: با توجه به این که نزدیک تله جمعیتی هستیم و اگر از سنین باروری گذشت ممکن است که تلاش ها برای افزایش جمعیت دیگر نتیجه نداشته باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری تمام قد در این مسیر حرکت می‌کند، از هر راه ممکن باید برای رشد جمعیت کشور کمک کنیم تا اشتباه گذشته جبران شود و حداقل از تله جمعیتی خارج شویم و نیروی جوان کشور به مخاطره نیافتد.

دکتر خیرخواه جمعیت هفت شهرستان حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت را بیش از ۷۰۰ هزار نفر برشمرد و ابراز کرد: زنان ۱۰ تا ۵۴ سال منطقه قریب ۲۳۰ هزار نفر می باشند که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر متاهل هستند و موالید سالانه منطقه از ۱۷ هزار نفر در سال ۹۵ به ۱۳ هزار موالید در سال گذشته کاهش یافته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان این مطلب که باروری در منطقه به زیر حد جانشینی ۲٫۱ رسیده است و با توجه به این نرخ باروری، باید مداخلات در رشد جمعیت با سرعت و دقت افزایش یابد، خاطرنشان کرد: موالید در حال حاضر کم است و در مقابل متاسفانه جمعیت سالمند با شیب تندی در حال افزایش است که این جمعیت به ۱۰ درصد برسد از نظر جمعیتی وارد جمعیت سالمندی می شود.

وی با اشاره به این که شهرستان رودبار بالاترین میزان موالید در منطقه را دارد، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل تک فرزندی را داریم در جنوب کرمان ۱۰ هزار زوج تک فرزند داریم که در حال گسترش است، دغدغه ما تک فرزندی است و سرآمد تک فرزندی در جنوب کرمان هم شهرستان جیرفت است.

دکتر خیرخواه اجرای برنامه های صیانت از جمعیت را نیازمند همکاری بین بخشی، دانست و عنوان کرد: برای این موضوع برنامه عملیاتی داریم و خوشبختانه مشکل اعتباری در این زمینه نداریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: لازم است مسئولان منطقه به ویژه فرمانداران همکاری لازم در این زمینه داشته باشند که متاسفانه تاکنون فرمانداری ها هیچ حساسیتی برای برگزاری این کمیته ها نشان نداده اند.

وی یادآور شد: تصمیم بر آن شد تا از طریق ائمه جمعه شهرستان ها که حساسیت بیشتری به موضوع دارند وارد عمل شویم و کمیته ها را با تولیت ائمه جمعه پیش ببریم.

خیرخواه با اشاره به اهمیت تولید محتوا در زمینه فرزند آوری و رشد جمعیت، تصریح کرد: اصل موضوع، کار فرهنگی است چرا که ابعاد فراوانی از جمله اقتصادی دارد، مشاوره و آموزش در این زمینه مهارت های خاصی نیاز دارد، بنابراین محتواها باید بسیار غنی باشند و ضروری است از افراد صاحب نظر و با علم لازم استفاده شود تا نتیجه قابل قبولی حاصل شود./ شبستان

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =