. سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 51853 تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1400 | 21:19 ب.ظ

طرح همیار عدالت راهی برای رسیدن به فرهنگ صلح و آرامش است

اصغر ستایی مختاری رئیس دادگستری شهرستان جیرفت در دومین جلسه مجمع عمومی همیاران عدالت در شهرستان جیرفت ضمن تسلیت ایام شهادت صدیقه کبری بی بی فاطمه زهرا و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سیدالشهدای جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی و یاران همراهش ،ابراز داشت: طرح همیار عدالت زیر مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم […]

اصغر ستایی مختاری رئیس دادگستری شهرستان جیرفت در دومین جلسه مجمع عمومی همیاران عدالت در شهرستان جیرفت ضمن تسلیت ایام شهادت صدیقه کبری بی بی فاطمه زهرا و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سیدالشهدای جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی و یاران همراهش ،ابراز داشت: طرح همیار عدالت زیر مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با رویکرد ایجاد صلح و سازش و رفع معضلات و کمبود امکانات محلات برای پیشگیری از وقوع جرم است ،وی گفت: صلح و سازش جایگاه ویژه‌ای در آیات، روایات و آموزه های دینی ما دارد تا جایی که از عفو بعنوان تاج مکارم اخلاقی یاد شده است.

ستایی مختاری بیان کرد: صلح و سازش منجر به وحدت، اتحاد، انسجام و یکپارچگی در جامعه و تقویت امنیت ملی و دین خدا می شود و وحدت زیربنای امنیت در جامعه است.

رئیس دستگاه قضایی جیرفت ضمن اشاره به اینکه وجود افراد دلسوز و مجرب و متعهدی مثل شما در این طرح که باعث پیگیری مشکلات و نواقص محله ها می شود و بالتبع نتیجه ان کارکرد اموزشی فرهنگی و اجتمایی دارد وفرهنگ باعث کمبود پرونده های دادگستری می گردد.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم جیرفت گفت :با توجه به اینکه شهر ما دارای مردمان سنتی مذهبی و یک شهرستان قومیتی و اهل اخوت و برادری است لذا همیاران عدالت در کنار تلاش برای ایجاد زیر ساخت های اموزشی و فرهنگی و هنری می توانند در زمینه به سازش کشاندن اختلافات بسیار کارساز باشند.

وی گفت: بایستی برای فرهنگ‌سازی صلح و سازش در میان مردم و طوایف برنامه ریزی کرد و از این ظرفیت بزرگ در شهرستان نهایت استفاده را برد.

ستایی مختاری ضمن تشکر از حضور حاج اقا شاهرخی مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه جیرفت ، تاکید کرد استفاده از ظرفیت دانشگاه ها ،مسا جد ،گروه های فرهنگی و جهادی، شهرستان در راستای فرهنگ سازی، همچنین کانون های فرهنگی و هنری مساجد، پایگاه های مهمی در بحث فرهنگ سازی و تولید برنامه هایی با محتوا و مضمون مطالبه گری و صلح و سازش هستند و رسانه ها می توانند با انعکاس مراسمات صلح و سازش در فضای مجازی نقش بسزایی در ایجاد ارامش داشته باشد.

سپس ستایی مختاری از مدیران پروژه همیار عدالت در محله های که به عنوان پایلوت انتخاب شده اند خواست که نتایج اجرای طرح همیار عدالت و کمبودهای حوزه های خود را بیان کنند**در ابتدا، مدیر پروژه همیار عدالت، در شهرک نراب_ پیگیری کمبودهای مکان های آموزشی ومذهبی و تفریحی و امکانات حمل‌ونقل شهری در خیابان استقلال منتهی به شهرک نراب را جزء اولویت‌های این محله عنوان کرد ،وی گفت: دانش‌آموزان برای مراجعه به مدارس به محله های همجوار با مشکل روبه‌رو هستند و گاها در راه مشکلاتی برایشان بوجود می اید.

همچنین مدیر پروژه محله کهوروییه و کلرود اظهار داشت بالاخره بعد از سالها کشمکش این محله ها جزئ شهر محسوب شدند اما امکانات شهری نداریم اگر چه مسجد صاحب الزمان از قدیم به‌عنوان یک مرکز و مجموعه فرهنگی و آموزشی و کارآفرینی به نفع اهالی استفاده می شوددولی هیچ یک از متولیان فرهنگی به فکر ایجاد زیر ساختی برای این محلات نیستند مثلا چندین سال پیش با پیگیری ما یک مجموعه فرهنگی که زمینش شخصی بود به اداره کل ارشاد واگذار کردیم برای ساخت یک مجموعه فرهنگی و هنری ،ساختمان ظرف یکسال ساخته شد اما متاسفانه بعد از یکی دو ماه تعطیل شد و فعلا متروکه و رها شده است.کمبود مکان های تفریحی از قبیل پارک و عدم نامگذاری کوچه ها و خاکی بودن انها یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی محله کهوروییه و کلرود است.

یکی دیگر از اعضای همیاران عدالت که از اهالی محله کهوروییه و کلرود است از ناامنی این محلات گلایه کرد.وی گفت ما از نیروهای کلانتری ۱۳ تشکر می کنیم ولی قطعا با وسعت این محلات و کمبود نیرو و امکانات این کلانتری معضلات رفع نمی شوند.

ستایی مختاری در ادامه گفت: در گذشته نیروی انتظامی در محله های بزرگ شهرستان که جمعیت و میزان‌ تردد بالایی داشتند کانکس انتظامی نصب می‌کرد، ولی متاسفانه کانکس‌هایی که در خیابان ها نصب شده بود، جمع‌آوری شد. همچنین برای افزایش امنیت در نقاط مختلف محله ها باید دوربین نصب شود چرا که در کاهش میزان سرقت و پرسه معتادان و اراذل و اوباش در معابر نقش زیادی دارد و نیروی انتظامی با کمک بسیج می توانند همکاری مناسبی در گشتزنی مستمر ودمرتب در محلات داشته باشند که این موضوع آمار سرقت را کاهش می دهد و تأمین روشنایی معابر هم اقدام دیگری است که در این زمینه کار ساز است.

در پایان ستایی مختاری گفت : طرح همیار عدالت با همین رویکرد ایجاد شده و بزودی مسئولین مرتبط به موضوعات فوق در اسرع وقت در شورای پیشگیری دعوت و مشکلات پیگیری می شوند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =