. چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 56603 تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401 | 09:03 ق.ظ

تاریخچه برق جیرفت (قسمت دوم) / محمد افشارمنش

محمد افشارمنش از یاد رفته های جیرفت ۱۷: در قسمت اول به اینجا رسیدیم که مرحوم *قاسم نصری* معاون وقت شهرداری جیرفت مامور جانمایی زمینی برای ساخت نیروگاه برق شد و آن زنده یاد هم زمینی را در محله ی صاحب آباد و در حاشیه هلیل رود برای این امر در نظر گرفت. و اینک […]

محمد افشارمنش

از یاد رفته های جیرفت ۱۷:

در قسمت اول به اینجا رسیدیم که مرحوم *قاسم نصری* معاون وقت شهرداری جیرفت مامور جانمایی زمینی برای ساخت نیروگاه برق شد و آن زنده یاد هم زمینی را در محله ی صاحب آباد و در حاشیه هلیل رود برای این امر در نظر گرفت.

و اینک ادامه را در *قسمت دوم* بخوانید…شرکت برق کرمان زمین لازم برای احداث نیروگاه را دو هکتار اعلام کرد که با عدم اعتبارات محلی مساحت بسیار زیادی بود!

شهردار وقت جیرفت، جلال آقای پارسا می گوید: با آقایان عبدالرحیم و یوسف رشیدی (ره) وارد مذاکره شدیم و ایشان هم لطف کرده و با حضور در فرمانداری، قرارداد واگذاری دو هکتار زمین از زمین های شخصی خود در چهار راه برق امروزی (محله صاحب آباد) را امضاء و بابت این مقدار زمین مبلغ *سیصد هزار تومان* را مطالبه کردند که در آن دوره مبلغ بسیار هنگفتی بود، از طرفی مدیر عامل برق کرمان هم پذیرفت تنها مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان را به مرکز پیشنهاد دهد که با مخالفت آقایان رشیدی مواجه شد، لذا با خواهش و ریش سفیدی اینجانب موضوع ختم به خیر شد و از طرفی لطفی که این دو برادر به من داشتند متقاعد شدند برای رشد و تعالی شهر همکاری کرده و این امر محقق شود.

جناب پارسا ادامه می دهد مردم جیرفت باید قدردان این دو برادر یعنی زنده یادان، *عبدالرحیم و یوسف رشیدی* باشند و برایشان طلب غفران الهی کنند که به ازای دریافت مبلغی ناچیز دو هکتار از اراضی خود را به نیروگاه برق جیرفت تخصیصی دادند.بالاخره جیرفت در آن زمان دارای قوی ترین نیروگاه برق در بین شهرستان های استان کرمان شد و در ادامه وقتی بعضی از استان های کشور از جمله کرمان وارد شبکه سراسری برق شدند.

جناب پارسا مطلق ضمن ارتباط با استان و آنطور که خودش می گوید با مساعدت آقایان *معتمدی* استاندار وقت و مهندس *امیر ابراهیمی* مدیر عامل وقت برق جنوب شرق، موافقت های لازم از وزارت نیرو اخذ شد و جیرفت از طریق سیرجان، بافت، رابر و نیز اسفندقه به برق سراسری متصل شد و عملیات برق رسانی به مناطق روستایی ازجمله عنبرآباد، مرکزی، ساردوئیه،دلفارد، جبالبارز و … هم آغاز.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سه =