از ماماهای نمونه جنوب کرمان تجلیل شد / تصاویر


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

ظهر روز ۱۹ اردیبهشت با حضور امام جمعه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، آئین تجلیل از ماماهای نمونه جنوب کرمان برگزار شد. 

حجت الاسلام «میثم تارم» در این آئین ضمن گرامیداشت هفته سلامت، گفت: این هفته را به همه حافظان و مراقبان امر سلامت به ویژه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی که سهم مهمی در حفظ سلامت و ایجاد عوامل سلامت دارند تبریک عرض می کنم. 

 

دکتر علی اصغر خیرخواه در این آئین، گفت: رشته مامایی یکی از کهن ترین رشته های آکادمیک در ایران است و قریب به صد سال از اجرای اولین برنامه آموزش مدون مامایی می گذرد.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: شعار سال ۲۰۲۲ سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی (مامایی صد سال تعالی ) اعلام شده که نشانگر اهمیت و تاثیر گذاری خدمات مامایی در تامین سلامت جامعه به ویژه در مسیر صیانت از سلامت مادران و فرزندان است. 

 وی ادامه داد: امروز با توجه به وضعیت جمعیت کشور و ضرورت زاد آوری و جوان گرایی در جمعیت کشور، مشارکت جامعه مامایی در کشور اهمیتی دو چندان یافته است. خیرخواه با بیان این مطلب که ۴۰۰ ماما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت فعالیت دارند، افزود: در گذشته وظیفه ماما صرفا حمایت از مادر و کودک در لحظه تولد تصور می شد اما امروز ماماها برای تمام دوران زندگی جامعه هدف از قبل از تولد تا سالمندی خدمات مراقبتی، مشاوره ای و آموزشی ارائه می کنند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: در این دوران همه گیری کووید ۱۹ به خصوص مقاطع اوج پاندمی شاهد بودیم که جامعه مامایی به طور داوطلبانه و با مسولیت پذیری بالا در بخش بهداشت و  درمان جانانه وارد عرصه شده و از سلامت مادران و کودکان صیانت کردند.

 وی یادآور شد: در سال گذشته ۲ هزار و ۳۵۳ مادر مبتلا به کووید ۱۹ در منطقه وجود داشت اما پس از اعلام شروع واکسیناسیون توسط وزارت بهداشت واکسیناسیون مادران از همان روز با جدیت شروع شد به طوری که پوشش واکسیناسیون کووید مادران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت جز بالاترین شاخص های واکسیناسیون در کشور بود. 

خیرخواه اضافه کرد: پوشش واکسیناسیون کووید مادران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت همچنان جز بالاترین شاخص های واکسیناسیون در کشور است و بارها از سمت وزارت بهداشت دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفت. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: ماه ها است شاهد مرگ مادر به دنبال بیماری کووید ۱۹ نبودیم و این مهم با برنامه ریزی، مدیریت و تلاش شبانه روزی ماماها به دست آمده است. 

در این آیین علاوه بر تجلیل ماماهای نمونه حوزه دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ۵ مامای نمونه کشوری دانشگاه نیز تجلیل شدند.

تصاویر: خسرو احسانی