. شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 58250 تاریخ انتشار : شنبه 31 اردیبهشت 1401 | 13:59 ب.ظ

با دریافت آموزش های قبل از ازدواج، کمربند ایمنی ازدواج را ببندیم

آیا از کلاسها و دوره های پیش از ازدواج آگاهی دارید؟ آیا نکات مهم قبل از ازدواج را می دانید؟ آیا ازدواج نیاز به آموزش و یا مشاوره دارد؟ آیا این مسأله اینقدر جدی است که باید برای آن آموزش دید؟بسیاری از افراد اطلاعاتی در خصوص آموزشهای قبل از ازدواج ندارند، نمی دانند چه هدفی […]

آیا از کلاسها و دوره های پیش از ازدواج آگاهی دارید؟ آیا نکات مهم قبل از ازدواج را می دانید؟

آیا ازدواج نیاز به آموزش و یا مشاوره دارد؟ آیا این مسأله اینقدر جدی است که باید برای آن آموزش دید؟بسیاری از افراد اطلاعاتی در خصوص آموزشهای قبل از ازدواج ندارند، نمی دانند چه هدفی از ازدواج دارند و یا اهداف بسیار جزئی دارند.

۲۵ اریبهشت به عنوان روز جهانی خانواده نامگذاری شده است با توجه به اهمیت نهاد خانواده در جامعه، در این گزارش در گفتگو با ریاست بهزیستی جیرفت، به تشریح برنامه های سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی ترین سازمان در حوزه خانواده پرداخته ایم.

به گزارش کنارصندل، محمد رضانژاد، رئیس بهزیستی جیرفت؛ با بیان اینکه هدف اصلی برنامه های پیشگیرانه در حوزه خانواده، نهادینه کردن دریافت آموزش ها در سطح جامعه و ایجاد باور نسبت به ضرورت و اهمیت اینگونه آموزش هاست، گفت: جوانان در هیچ برهه ای از زندگی به اندازه زمان انتخاب همسر نیازمند به کمک و راهنمایی نیستند و هیچ تصمیمی به اندازه ی تصمیم به ازدواج نمی تواند بر زندگی آنها تأثیر بگذارد و آموزش و مشاوره های قبل از ازدواج، مسیر انتخاب صحیح را برای آنها هموار می کند.

رضانژاد ضمن اشاره به طرح های اموزشی پیشگیرانه در جهت تحکیم بنیان خانواده، افزود: برنامه های اموزش پیش از ازدواج و اموزش زندگی خانواده؛ که چندین سال است توسط سازمان بهزیستی ارائه می گردد؛ مورد حمایت تحقیقات قرار گرفته است و نتایج پژوهش ها نشان می دهد که ارائه مستمر این برنامه ها و گسترش آنها در سطح جامعه موثر و مقرون به صرفه است.

امروزه اهمیت و لزوم هرگونه آموزش اجتماعی بیش از گذشته مورد اهمیت و توجه قرار گرفته است، به طوری که در کشورهای توسعه یافته، آموزش را مهمترین اقدام در پیشگیری از معضلات اجتماعی می‌دانند.

در این میان طلاق در کشور ما به عنوان یکی از پنج آسیب اجتماعی مهم گزارش شده است و متخصصین حوزه خانواده، عدم آموزش زوج های جوان در مقوله ازدواج را از عوامل اصلی طلاق می دانند، به همین منظور ارائه آموزش های پیش از ازدواج به عنوان شاه بیت اقدامات کنترل و کاهش طلاق تلقی می‌شود.

رضانژاد با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، تحت نظارت بهزیستی و همچنین مرکز مشاوره حین و پس از ازدواج با مشارکت بهزیستی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، گفت: در سال گذشته حدود ۱۲۷۵ نفر از خدمات مشاوره ای مراکز مشاوره و حدود ۱۳۶۰ زوج از اموزشهای حین ازدواج بهره برده اند.

رئیس بهزیستی جیرفت ادامه داد: در شروع فعالیت مرکز اموزش حین ازدواج، با اعتراض زوج های جوان نسبت به این کلاس ها روبرو بودیم، ولی خوشبختانه هم اکنون فرهنگ نیاز به آموزش‌های پیش از ازدواج در شهرستان جا افتاده است، و با اینکه مشاوره قبل از ازدواج اجباری نیست اما مراجعه به مراکز مشاوره، قبل از ازدواج نیز در حال افزایش است.

رضانژاد با اشاره به اینکه دو ساعت آموزش پیش از ازدواج نمی‌تواند برای فرد معجزه کند، گفت: هدف اصلی این آموزش‌ها حساس سازی نسبت به مقوله ازدواج و انتخاب صحیح همسر است. در آموزش‌های پیش از ازدواج رویکردمان پیشگیرانه و ارتقایی است.

رئیس بهزیستی جیرفت با اشاره به اینکه آموزش‌های زندگی خانواده و فرزندپروری نیز در برنامه های اموزشی تدارک دیده شده است، گفت: اموزش زندگی خانواده ویژه زوجین و با تاکید بر زوجینی که در ۵ سال اول زندگی مشترک هستند،در مراکز مثبت زندگی شهرستان برگزار می گردد . وی افزود سازمان بهزیستی موضوعی تحت عنوان یارانه آموزشی دارد که این یارانه آموزشی شامل عموم مردم جامعه می باشد و همه شهروندان می توانند با شرکت در این برنامه های اموزشی از این یارانه استفاده کنند. ما معتقدیم که ازدواج نیاز به آموزش دارد و اجداد و نیاکان ما هم این آموزش را می دیدند. آنها از طریق ارتباطات چهره به چهره و مشاهده ی رسومی که تا حد بسیار زیادی انعطاف ناپذیر بود و به دلیل ساده تر بودن زندگی، آموزش مورد نیاز را از محیط خود دریافت می کردند.

اما در دنیای جدید و دایما در حال تغییر، با رسوم بسیار منعطف و برخی اوقات حتی اضمحلال رسوم سنتی، با وجود زمان اندکی که اعضای خانواده با هم هستند و تعداد نفرات کمتری که با هم زندگی می کنند، ما نیاز داریم که برای ازدواج آموزش ببینیم و درباره ی آن یاد بگیریم. ما در انتخاب خانواده ای که در آن به دنیا آمده ایم هیچ گونه اختیاری نداشته ایم، اما معمار خانواده آتی خود خواهیم بود.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =