. پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کد خبر: 59545 تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 | 09:26 ق.ظ

سازمان مدیریت کرمان در رتبه دوم کشور

به‌گزارش کنارصندل ، به نقل از ایرنا، جعفر رودری روز دوشنبه در نشست خبری ضمن تبریک روز قلم به صاحبان این روز؛ ضمن تشریح راهکارهای تحقق رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی در استان کرمان افزود: تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شده لذا بخشی از فرایندهای این رشد اقتصادی در سطح ملی و بخشی در استان، پیگیری […]

به‌گزارش کنارصندل ، به نقل از ایرنا، جعفر رودری روز دوشنبه در نشست خبری ضمن تبریک روز قلم به صاحبان این روز؛ ضمن تشریح راهکارهای تحقق رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی در استان کرمان افزود: تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شده لذا بخشی از فرایندهای این رشد اقتصادی در سطح ملی و بخشی در استان، پیگیری می شود.

وی اظهار داشت: الگوی تامین مالی برای این رشد اقتصادی اکنون تعیین شده که بیش از ۱۳ درصد از اعتبارات توسط دولت و مابقی بخش غیردولتی تامین می شود که بانک ها، شرکت های بزرگ و بازار سرمایه در این حوزه نقش دارند.

وی با اشاره بر ضرورت استفاده از ظرفیت های صندوق توسعه ملی برای تحقق رشد اقتصادی گفت: استان کرمان اکنون نه تنها هیچ طرح مصوبی در صندوق توسعه ملی ندارد بلکه کمتر از این ظرفیت بهره برده لذا به تاکید استاندار کرمان با محوریت اداره کل اقتصاد دارایی، اجرای این پروژه ها احصا می شوند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: پروژه های صندوق توسعه ملی باید صادرات محور و بزرگ باشند و مسیر اجرای آن طرح ها پیگیری می شود.

وی ابراز داشت: سرمایه گذاری خارجی ابعاد خوبی در استان کرمان دارد اما طی ۲ سال گذشته شرایط مطلوبی در این حوزه نداشتیم زیرا بخشی از حل مساله مربوط به جذب سرمایه خارجی و ملی است که دولت آن را دنبال می کند و بخشی نیز اقدامات استانی می خواهد که در شورای توسعه استان مصوب شده و در قالب برنامه، پیگیری می‌شود.

رودری با اشاره به میزان فرار سرمایه از کرمان در طرح آمایش و برآوردها افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان فرار سرمایه از این استان داریم که با بهبود فضای کسب و کار و ایجاد زیرساخت های لازم پیگیری می شود و امکان استفاده از این ظرفیت در استان وجود دارد تا زمینه تامین ۹۱ هزار میلیارد تومان مورد نیاز از این محل محقق شود.

وی تاکید کرد: اجرای ۲۱۳ پروژه اقتصادی استان کرمان به ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و پیش بینی در این حوزه ایجاد ۱۰ هزار فرصت جدید شغلی است.

رودری افزود: پروژه های معین های اقتصادی در حوزه صنعت و معدن ۸۰ درصد ارزش افزوده استان کرمان را در برمی گیرد و معین ها از منظر تاثیرگذاری در اقتصاد استان بسیار حائز اهمیت هستند و همچنین نقش پشتیبان و هلدینگ برای تکمیل زنجیره تولید در استان ایفا می کنند که هشت برنامه اجرایی در این حوزه استان داریم.

سازمان مدیریت کرمان در رتبه دوم کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: سال گذشته ۱۵۲ دوره آموزشی ضمن خدمت برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن از کارکنان دولت انجام شد و در این بخش ۱۴۹ هزار نفر – ساعت آموزش ارایه شد.

وی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات با همکاری استان انجام شد یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان رتبه دوم را در شاخص های اختصاصی بین ۳۱ استان کشور طی سال گذشته کسب کرده است.

نقش سازمان مدیریت در اقتصاد کرمان

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت برنامه ریزی استان کرمان به صورت فرابخشی ایفای نقش می کند و تدوین و تنظیم برنامه های توسعه در مقاطع میان، کوتاه و بلند مدت از برنامه های این سازمان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: یکی دیگر از وظایف سازمانی مدیریت و برنامه ریزی، نظارت بر اجرای این برنامه‌ها است و تدوین برنامه با مشارکت ارکان مختلف استان تنظیم می شود و بخش دولتی و خصوصی در اجرای آن مشارکت دارد.

وی ادامه داد: مهمترین سند بلندمدت ما همان اسناد آمایش سرزمینی است که راهبردهای بلندمدت توسعه و بخشی در آن تعیین شده و جهت گیری کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری دارد.

وی افزود: برنامه میان مدت نیز به صورت پنج ساله تعریف شده و اکنون در آستانه برنامه هفتم توسعه قرار داریم لذا سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی تدوین آن را آغاز کرده و نظام نامه و دستورالعمل آن مشخص شده است.

رودری با اشاره به برنامه یک ساله ۱۴۰۰ و بحث بودجه گفت: در سال گذشته ۱۲ جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی در استان کرمان داشتیم که ۳۸۲ مصوبه داشت و ۱۰ سند توسعه ای در آن مصوب شد.

وی یادآور شد: همچنین مصوباتی برای نظارت بر برنامه های بودجه و توسعه استان، راههای جذب منابع، مشارکت بخش غیر دولتی و کاهش عدم تعادل های منطقه ای و سیاست های رفع جذب سرمایه گذاری داشتیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: همچنین نشست های شورا و ۴۱ جلسه کارگروه های زیرمجموعه در مجموع ۷۲۴ مصوبه داشته است.

وی ابراز داشت: طرح آمایش های سرزمینی از سال ۹۹ آغاز شد و پس از استقرار دولت سیزدهم، موضوع بازنگری و تطبیق آمایش استان کرمان با ملی در دستور کار قرار گرفت و بازنگری ها در این حوزه انجام گرفت و اکنون سندی قابل اتکا و لازم الاجرا را داریم.

وی با اشاره به الزام و تکلیف به اجرای سیاست ها و راهبردهای سند آمایش سرزمینی گفت: الزام قانونی و تکلیفی در این حوزه برای دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

کرمان پنجمین استان اشتغالزای کشور شد 

رودری افزود: پس از ۲ سال رشد منفی اقتصاد به علت کرونا از سال ۹۸، به صورت خالص ۲۵ هزار فرصت شغلی را طی این سال از دست دادیم، سال ۹۹ این عدد به نزدیک منفی ۳۳ هزار فرصت شغلی رسید و در سال ۱۴۰۰ پس از ۲ دوره رشد منفی، اشتغالزایی استان به ۲۱ هزار و ۹۷۱ فرصت خالص مثبت شغلی رسید که امیدواریم تداوم یاید.

وی تاکید کرد: کرمان به عنوان پنجمین استان کشور به لحاظ ایجاد خالص اشتغال تعیین شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: همچنین در راستای تحقق برنامه های رشد اقتصادی ۵۷۳ پروژه اقتصاد مقاومتی با ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۸۳۵ میلیون دلار ارزی در استان کرمان برنامه ریزی شد که اعتبارات این طرح ها به میزان ۳۰ درصد کل سرمایه گذاری استان طی سال گذشته بود و ضمن اینکه این طرح ها ۴۸ درصد برنامه اشتغال را داشت.

وی با بیان اینکه ۲طرح نظارتی از جمله در اشتغال روستایی و برنامه اشتغال استان را مورد بررسی قرار دادیم گفت: هرچه طرح ها و تسهیلات ایجاد اشتغال کوچک و خرد باشند میزان آسیب پذیری بیشتری دارند لذا پایداری طرح های بزرگ در سیستم دستگاه های اجرایی پایداری بیشتری دارد لذا در سیستم رصد، درصد بیمه شدگان نسبت به اشتغال ایجاد شده سهم قابل توجهی نداشت.

وی افزود: در این زمینه اشکالات آمار سامانه رصد پایش و به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ابلاغ شد و امسال بخشی از ایرادات سامانه رفع شده و مابقی در دستور کار قرار دارد.

تحقق ۵۱۷۰ میلیارد تومان مازاد درآمدی بدون فشار به مودیان مالیاتی

رودری با بیان اینکه محوریت تجهیز منابع با سازمان مدیریت و برنامه ریزی است گفت: استان کرمان بیشترین وصول مازاد درامد طی یک سال گذشته را پس از تهران به خود اختصاص داده که در این زمینه پنج هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان وصول مازاد درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: عمده این رقم مربوط به مالیات شرکت های بزرگ و فرار مالیاتی بود و در اجرای برنامه تاکید شد که بر مودیان فعلی فشار مضائفی وارد نشود.
خبرنگار ‌آزیتا لشکری نژاد

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =