صعود اولین کوهنورد جیرفتی به قله علم کوه مازندران از مسیر فنی گرده آلمانها


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

به گزارش کنارصندل رفعت ساردوئی، بانوی کوهنورد جیرفتی موفق به صعود دومین قله بلند کشور از مسیر گرده آلمانی ها شد. علم‎کوه، کوهی با ارتفاع ۴۸۵۰ متر است که در منطقه تخت سلیمان، استان مازندران واقع شده‌ است. قله علم‎کوه پس از قله دماوند، دومین قله بلند کشور عزیزمان ایران به شمار می‌رود.

بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ های است که در دامنه شمالی آن واقع شده است و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگنوردی و دیواره‌نوردی در ایران، از جمله مسیرهای هاری روست، ایتالیایی ها، فرانسوی ها، لهستانی ها، کرمانشاهی ها و همدانی‌ها و چندمسیر دیگر است. این دیواره ها در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را دارا هستند. اولین صعود فنی دیواره علم کوه نیز در سال ۱۳۱۵ توسط یک گروه آلمانی از گردنه شانه کوه میسر شد و به همین دلیل این مسیر به نام گرده آلمانی‌ها شناخته شده است.

رفعت ساردوئی، نخستین کوهنورد جیرفتی، که موفق به صعود از مسیر فنی گرده آلمانها شده است؛ جزو معدود بانوانی است که در کشورمان، قدم در این مسیر پرچالش گذاشته است.

رفعت ساردوئی در گفتگو با خبرنگار کنارصندل گفت: این صعود در قالب یک تیم ۶ نفره از استانهای کرمان، هرمزگان، بوشهر و به سرپرستی آقای بهرامی از زنجان انجام شده است. زمان اجرای برنامه از ۲۰ تا ۲۴ تیر ۱۴۰۱ بوده است.

مسیر کوهنوردی از رودبارک قرارگاه ونداربن آغاز می‌شود و با گذر از پناهگاه سرچـال، علم‌چال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد.

وی در خصوص شرایط و تمرینهای مورد نیاز جهت انجام این صعود گفت: برای اجرای این برنامه نیاز به آمادگی فنی، جسمانی و ذهنی می باشد، و با توجه به چالشی بودن این مسیر و احتمال بروز مخاطرات فراوان ضروری است کوهنوردان دوره های تکنیکی و تخصصی و همچنین تمرینات مستمر فنی را پشت سر بگذارند.

این بانوی ورزشکار افزود: با توجه به اینکه این مسیر جزء مسیرهای فنی در کشور می باشد امکان صعود بدون تجهیزات فنی میسر نمی باشد، کیل بلک دیاموند سایز ۶ تا ١٢، فرند بلک ۶ عدد سایز سه دهم، چهاردهم، پنج دهم، هفتاد و پنج و یک و دو ست کامل موفلاژ (یومار، کوییک،گری گری)، تسمه ١۴٠ دو عدد، یک حلقه طناب ۵۰ مترى سایز نه، از جمله ابزار فنی مورد نیاز است.

لازم است ذکر گردد اقایان محمد حسین بدخش و افشین میرشکاری نیز از دیگر کوهنوردان جیرفتی، همزمان با این برنامه، موفق به صعود قله علم کوه از مسیر حصارچال شده اند.

سایت خبری کنارصندل برای این عزیزان پرتلاش آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون دارد.