. پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 61505 تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 | 10:26 ق.ظ

نقش مهم سازه های آبخیزداری جنوب کرمان در کاهش قدرت تخریب سیلاب اخیر

💢 بارش‌های بی سابقه روزهای اخیر، نقش موثر طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل سیلاب را بر همگان آشکار کرد و مشاهده کردیم که این طرح‌ها چگونه توانستند طغیان رودخانه‌های فصلی جنوب کرمان را مهار و این منطقه را از یک بحران جدی نجات دهند لذا امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری بر کسی […]

💢 بارش‌های بی سابقه روزهای اخیر، نقش موثر طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل سیلاب را بر همگان آشکار کرد و مشاهده کردیم که این طرح‌ها چگونه توانستند طغیان رودخانه‌های فصلی جنوب کرمان را مهار و این منطقه را از یک بحران جدی نجات دهند لذا امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری بر کسی پوشیده نیست.

🔶مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه ۹۸۰ پروژه مکانیکی آبخیزداری و آبخوان‌داری در هفت شهرستان جنوبی استان وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، در بارندگی‌های اخیر حدود ۳۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شد.

🔸حمزه احمدی با اشاره به اینکه در بارندگی های اخیر ۳۵۰ میلیون مترمکعب روانآب ایجاد شد، بیان داشت: از این میزان ۷۰ میلیون مترمکعب روانآب مدیریت و ۲۵ میلیون مترمکعب آن کنترل شد، که نقش مهمی در بهبود شرایط اقلیمی منطقه جنوب کرمان دارد.

🔸وی با بیان اینکه از محل اعتبارات ملی و استانی، اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است تصریح کرد: در سال جاری نیز ۱۱۰ پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در ۳۵ حوزه آبخیز جنوب کرمان در حال اجرایی شدن است.

🔶احمدی گفت: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

🔸وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در بارندگی های اخیر هیچگونه خسارتی به سازه های آبخیزداری وارد نشده است، بر ضرورت جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم در پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید و عنوان کرد: ارزیابی توان اکولوژیکی حوزه های آبخیز و رتبه بندی آنها با توجه به معیارهای مختلف اکولوژیکی جهت اقدامات آبخیزداری یکی از موارد مهم در برنامه ریزی و مدیریت جامع حوزه های آبخیز است.

🔸مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات سنگی ملاتی، خاکی و پخش سیلاب، گابیونی و بیومکانیکی (بانکت بندی) می باشد افزود: کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌های سطحی، مقابله با خشکسالی برخی از اهداف اجرای این پروژه ها است.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =