از تاخیر در صدور و توزیع کالابرگ الکترونیک تا افزایش توجه به بخش کشاورزی در برنامه هفتم


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: یکی از سوالات اکثر اعضای کمیسیون در نشست با رئیس جمهور این بود که چرا دولت در زمینه صدور کالابرگ الکترونیک و توزیع آن اقدام عاجلی انجام نداده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی

ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست اختصاصی اعضای کمیسیون متبوع خود با رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونین رئیس جمهور، گفت: در این نشست مباحثی در زمینه اجرای الگوی کشت، حذف ارز ترجیحی و پیامدهای آن، جبران خسارات دامداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، تقویت کشاورزی قراردادی و خرید ۷ و نیم میلیون تن گندم توسط دولت، امهال و استمهال وام‌های کشاورزی، پرداخت خسارات ناشی از سیل و سرمازدگی، افزایش ضریب مکانیزاسیون و تحویل تراکتور به کشاورزی مطرح شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان ضمن تاکید بر فراهم سازی الزامات الگوی کشت اقدام دولت برای اجرای آن را شجاعانه دانستند، عنوان کرد: با توجه به اینکه متاسفانه ۵۳ درصد از آب مورد نیاز بخش کشاورزی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود اعضای کمیسیون خواستار بررسی وضعیت بحرانی حوزه آب کشور بودند.

وی با بیان اینکه یکی از سوالات اکثر نمایندگان در نشست با رئیس جمهور این بود که چرا دولت در زمینه صدور کالابرگ الکترونیک و توزیع آن اقدام عاجلی انجام نداده است، تصریح کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس حرکت دولت در زمینه احداث سدهای مرزی خصوصا در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که آب مستقیم وارد دریا می‌شود را کند دانستند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: در این نشست اختصاصی نمایندگان خواستار جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و لزوم تسریع در روند صدور اسناد زمین‌های کشاورزی و حذف تعرفه صادرات محصولات جالیزی شدند.

وی با اشاره به اینکه توسعه و اشتغال بخش کشاورزی باید به صورت جدی پیگری شود و باید دولت از تغییر کاربری اراضی جلوگیری نماید، ادامه داد: دانش بنیان شدن و استفاده از ظرفیت دانشکده‌های بخش کشاورزی و بیش از ۱۲ هزار نفر عضو هیات علمی و ۵۰ دانشکده کشاورزی برای توسعه بخش یکی دیگر از تاکیدات اعضای کمیسیون کشاورزی به رئیس جمهور بود.

اعظمی، ادامه داد: نمایندگان مردم در خانه ملت در دیدار با رئیس جمهور بر فعال شدن دفتر مناطق محروم و توسعه روستایی، جدی گرفتن افزایش تولید گندم، توجه به بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه و افزایش میزان تحقق آن زیرا حدود ۷۰درصد از احکام برنامه ششم توسعه در زمینه کشاورزی محقق نشده است تاکید کردند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شد بانک‌های بخش خصوصی نیز در زمینه کشاورزی سرمایه گذاری کنند، گفت: اعضای کمیسیون کشاورزی در دیدار با رئیس جمهور خواستار تعیین تکلیف اراضی کشاورزی طرح‌های۵۵۰ هزار هکتاری سیستان و بلوچستان و ۴۶ هزار هکتاری خوزستان، افزایش میزان پرداخت خسارات توسط بیمه محصولات کشاورزی، توسعه صادرات و تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها برای توسعه این بخش شدند.

اعظمی، گفت: وزیر جهاد کشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس را به عنوان یکی از کمیسیون‌های فعال مطرح کرد که با انجام نظارت‌های میدانی تمامی اصول و موارد حوزه را رصد می‌کند و همچنین گزارشی در خصوص بخش کشاورزی ارائه نمود. نمایندگان نیز علاوه بر طرح مسائل و مشکلات ملی یک الی دو مورد از مشکلات حوزه‌های انتخابیه خود را نیز طرح کردند./