پارک بانوان جیرفت خوب است یا بد ؟


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

یونس مقبلی قنات سامان

احداث پارک بانوان به عنوان نیاز مندی بخشی از جامعه قابل احترام است اماخطر این گونه طرح ها این است بودجه ای صرف شود اما کارایی لازم را نخواهد داشت .پارک بانوان ایده ای بسیار قدیمی است و در این سالها به پارک های بانوان بسیاری در کشور رسیده ایم که اکنون متروکه هستند و یا در آخر با برداشته شدن حصار ها، پارک بانوان به پارک عمومی تغییرکرده است. با بررسی علت ها می توان مانع سرنوشتی مشابه برای پارک بانوان جیرفت شد .

مکان یابی نامناسب
جانمایی بد یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال از پارک بانوان است. بانوان برای استفاده از فضای اختصاصی نیازمند پارکی هستند که از هرحیث محصور باشد و بتوانند فضای متفاوت از بوستان خانواده را تجربه کنند ودور از نگاه مردان چند دقیقه ای به تفریح بپردازند بنابراین اطراف پارک باید فاقد ساختمان های چند طبقه باشدو استانداردهای مختلف امنیتی ،حراستی، و محافظتی رعایت شود.اما آیا این استاندارد برای پارک بانوان جیرفت رعایت شده است ؟ می توان پیش بینی کرد در سالهای آینده با افزایش ساختمان های چند طبقه، این مکان از هر طرف قابل روئیت باشد چه بسا همین الان هم بعضی از ساختمان ها به پارک مشرف هستند و آزادی بانوان آن طور که باید باشد محقق نشود و درنهایت با عدم استقبال بانوان روبرو خواهد شد.

کمبود فضای مناسب برای خانواده ها
پارک بانوان اندیشه ای خوب و ناب است اما نه در شهری که از کمبود پارک و بوستان مناسب خانواده رنج می برد، بسیاری ترجیح می دهند که با اعضای خانواده به پارک بروند،بهتر بود ابتدا بوستان های خانواده را گسترش و تقویت کنیم و مردم حق انتخاب های متعدد داشته باشند اما اختصاص دادن اندک فضاهای عمومی موجود به بخشی از شهروندان یعنی محروم کردن سایر شهروندان از امکانات محدود شهر ،امید است باعبرت گرفتن از وضعیت بوستان های موجود، پارک بانوان جیرفت انتظارات از یک پارک را برآورده کند و تصور نکنیم دور مقداری موزاییک و جدول دیواری بلند کشیده اند.

کاهش امنیت
برخلاف تصور چنین اختصاصی سازی های ممکن است ناخودآگاه روحیه تقابل را در دورن جامعه ایجاد کرده و امنیت در جایی بیش تر است که جامعه حضور متعادل داشته باشد،هرچقدر حضور زنان در شهر کمتر باشد نظارت عمومی کمتر شده و با حذف زنان و به دنبال آن حذف خانواده از سایر معابر و فضاهای عمومی ،امنیت که نیاز همه مردم شهر است نه تنها برای زنان برای مردان نیز کمتر خواهد شد و این در تناقص با جداسازی زنان از مردان است. وجود پارک بانوان هرچند لازم است اما امنیت واقعی در ذهن و فرهنگ افراد و با مناسب سازی و توسعه روشنایی بوستان ها و با حضور زن ومرد خانواده در کنار هم رخ خواهد داد.

جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در ایتا بر روی تصویر کلیک کنید