بی‌توجهی به مرمت آثار باستانی و بی‌مهری به میراث کهن


Warning: Use of undefined constant has_post_thumbnail - assumed 'has_post_thumbnail' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home2/konarsan/public_html/wp-content/themes/shoraa/tabnakweb/print.php on line 27

چاپ

مژده مشایخی، روزنامه نگار و فعال میراث فرهنگی با بیان تاریخچه تمدن جیرفت گفت: تمدن جیرفت یکی از نخستین تمدن‌ها در دنیاست که بر اساس کاوش‌های دهه ۸۰ ، ثابت شد قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد می‌رسد و تمدنی پنج‌هزارساله است.

وی با گلایه از بی‌توجهی مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان به اکتشافات انجام شده در دهه هشتاد و نود در این منطقه افزود: متاسفانه بی‌توجهی به این میراث کهن، تخریب آثار باستانی برجای مانده این تمدن را سبب شده به گونه‌ای که عدم مرمت و مسقف نبودن تپه کنارصندل موجب تخریب شدید دیواره این اثر و همچنین از بین رفتن “نیم‌تنه گلی” معروف کشف شده در کنارصندل شده است.

مشایخی گفت: دیواره‌های “شهر قدیم” اثر دوران اسلامی در جیرفت، نیز در اثر بارندگی‌های رگباری منطقه و عدم مرمت و گل اندود رویه این آثار تخریب شده. این در حالی‌ست که آثار باستانی و تاریخی ارزشمند جیرفت نیازمند مرمت اضطراری هستند که متاسفانه خبری از تخصیص اعتبار نیست.

این روزنامه نگار و فعال حوزه میراث فرهنگی مشکل میراث منطقه را نداشتن ساختار اداری مستقل دانسته و افزود :مهمترین مشکل همه این سال‌های حوزه میراث فرهنگی جیرفت این است که ساختار این مجموعه در جیرفت هنوز به‌صورت نمایندگی است و فقط ظاهرا و در نوشتار تابلو! عنوان اداره میراث فرهنگی دارد اما متاسفانه چارت اداری ندارد و باید گفت، جیرفت شهری دارای تمدن کهن جهانی است هنوز اداره میراث فرهنگی ندارد.

در هر گوشه این منطقه کهن نشانه‌ای از یک تمدن باستانی به عظمت تاریخ وجود دارد؛ تمدنی که تمامی جوانب تمدنی اعم از معماری، صنعت، هنر، حکومت مرکزی و خط را دارد، که با کمبود اعتبارات حوزه میراث متاسفانه شاهد تعطیلی یا کند شدن روند اکتشافات و حفاظت از کشفیات سال‌های گذشته هستیم./ فارس

جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در روبیکا بر روی تصویر کلیک کنید